Zetkast rechthoekige steen maken

Gereedschap en technieken rondom het zetten van (edel)stenen
droopy
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: vrijdag 11-01-2013, 13:20
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: celles

Zetkast rechthoekige steen maken

Berichtdoor droopy » donderdag 21-12-2017, 21:40

Hallo,

ik heb een beryll-steen gekocht van 18mm op 4 mm. Ik wil heel graag een zetkast hiervoor maken. Gebruik ik plaatdikte 1,5? Welke zijn de afmetingen van mijn zetkast? Kan er mij iemand de formule uitleggen?
Voorlopig denk ik dat ik éénmaal de materiaaldikte aan beide kanten moet optellen.
Dus 18+1,5 EN 4+1,5. Daarna formule van een rechthoek namelijk (lengte +breedte)x2= dan kom ik op een totaal van 50 mm omtrek. Ben ik juist? Hoeveel hoogte moet de zetkast krijgen ten opzichte van de steen?

Hopelijk is mijn bericht een beetje verstaanbaar... :OB
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 5672
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Zetkast rechthoekige steen maken

Berichtdoor Erika » vrijdag 22-12-2017, 9:48

bedoel je 1,5 mm dik materiaal voor de zetkast?! dat gaat je beryl niet houden als je dat om moet vouwen
Ik zou richting de 0.5 gaan als je dikker wil dan mss 0.8 maar geen 1.5 dat is mega dik (ja ik weet het is neit zoveel, maar in onze wereld wel) en dan een binnenrand waar de steen op rust.
Hoogte zetkast : de bovenrand van je kast moet net zo hoog zijn als de tafel van de steen.

of heb je cabochon gekocht dan moet er een plaatje onder ipv een rand, krijg je zetbakje. Maar dan nog blijf je onde de 1 mm materiaaldikte.
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 324
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Zetkast rechthoekige steen maken

Berichtdoor Briolet » vrijdag 22-12-2017, 15:14

dan kom ik op een totaal van 50 mm omtrek


Als je de hoeken buigt niet, want dan zal het materiaal bij de binnenhoek gestuikt worden en bij de buitenhoek gerekt. Als je echter de binnenhoeken invijlt, zal die 50 mm redelijk goed zijn.

Maar zoals Erika schrijft kun je zult dik materiaal niet over de steen heen buigen. Dan zul je hem moeten aanwrijven, zoals je ook een steen in een herenring zet. Dat kun je dan geen zetkastje meer noemen.
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1089
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Contacteer:

Re: Zetkast rechthoekige steen maken

Berichtdoor @tjuh » zaterdag 23-12-2017, 9:20

waarom maak je niet 2 L vormen (ruimer in lengte aan beide zijden)? en dan maak je eerst de kortste kan precies pas en die positioneer je dan op de juiste plek tegen de lange zijde om te solderen, deze manier geeft je ook iets speling als je per ongeluk een halve mm ernaast zit met de plek waar je invijlt/buigt. En ik zou zeker ook invijlen bij de hoeken.

Op zich kan 1,5 mm best (als je dat perse voor je ontwerp wilt) maar dan wel het deel wat over de steen gaat dunner vijlen of een rusting steken zodat je het "gemakkelijk" eroverheen kan wrijven.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 5672
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Zetkast rechthoekige steen maken

Berichtdoor Erika » zaterdag 23-12-2017, 12:54

Zal eerder ponzen worden en met beryl is dat altijd wat spannender, zeker als het een smaragd is. Dat bedoelde ik

in 1,5 moet je natuurlijk gewoon netjes de hoeken invijlen en solderen. Facet aan de zetrand maken is altijd een goed idee ! Maar absoluut nodig met zo'n dikke rand

Laatst cursist die 1 mm dikke rand om labradoriet wilde, helaas heeft de steen het niet gehouden, maar brak op goede manier en is dus gelijmd
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1081
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Zetkast rechthoekige steen maken

Berichtdoor Cees » dinsdag 26-12-2017, 1:43

Voor het maken van de zetkast zou ik de methode van @juh volgen.
Iets scheef vijlen geeft geen rechte hoek, tevens is het lastig berekenen hoeveel je weg vijlt om de hoek te maken.
De hoek dient ingevijld te worden totdat het materiaal flinterdun is dan ombuigen en solderen.
De 2 hoeken haaks op elkaar plaatsen op maat en aan elkaar solderen, als de maat ietsjes te klein is kan je altijd nog wat materiaal wegsteken zodat de steen er goed in past. Hoogte van de zetrand zoals Erica aangeeft is een goede, maar ik durf het wel met iets minder aan. Als de steen in de zetting zit kijk ik altijd even hoe hoog het materiaal staat ten opzichte van de rondist, dit is voor mij bepalend heb ongeveer 0.75 mm a 1 mm nodig en bij kleinere stenen mag dit minder zijn.
Steen moet goed vast komen maar zetrand mag niet te veel van het gezicht van de steen wegnemen.
Bij dit materiaal altijd het om te zetten stuk zetrand dunner vijlen, zeer zeker bij Beryl wat een kwetsbare steen is voor breuk.
In de hoeken zal je in je zetkast bij een rechthoekige steen met een bolfreesje meer ruimte moeten maken, anders breekt je steen gegarandeerd.

Ik weet niet hoeveel ervaring je hebt met zetten, maar een ronde steen zetten is 20x eenvoudiger dan een rechthoekige.
Bij het aandrijven zal je zien dat met name in de hoeken je materiaal over gaat houden wat je door gelijkmatig aandrijven moet proberen zo veel mogelijk te stuiken.
Na aandrijving dient de zetrand strak gemaakt te worden, binnenkant gladsteken met een vlaksteker, bovenkant strak vijlen zonder steen te raken.

Veel succes. We zien graag het resultaat
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
droopy
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: vrijdag 11-01-2013, 13:20
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: celles

Re: Zetkast rechthoekige steen maken

Berichtdoor droopy » zondag 07-01-2018, 17:10

dank u wel voor de hulp
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1089
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Contacteer:

Re: Zetkast rechthoekige steen maken

Berichtdoor @tjuh » zondag 07-01-2018, 18:30

tzt zien we graag foto's van het resultaat (en als het niet helemaal lukt ook een fotootje..wellicht kunnen we dan ook nog tips geven)
Jewels
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 167
Lid geworden op: maandag 08-09-2008, 17:30
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: limboland

Re: Zetkast rechthoekige steen maken

Berichtdoor Jewels » zondag 04-02-2018, 15:06

Op zich gaat het wel met die wanddikte.
Paar dingen waar je op moet letten:

Als de steen past idd in de hoeken met bolfreesje vrij frezen zodat je daar geen verkeerde spanningen op de steen krijgt.

De rusting van de steen moet het paviljoen goed aansluiten, dus geen gewiebel van de steen op de rusting( vanwege highspots).

Bovenvlak van de zetkast schuin aanvijlen zodat het materiaal wat je naar onder/ naar de steen toedrijft niet zo dik is.

Aandrijven vanuit de hoeken naar het midden van de zijkanten

Omdat het beryl is idd: vast is vast en liever zachtjes gelijkmatig aan drijven dan met harde slagen.

Als de steen vast zit , de schuine vlakken mooi strak vijlen. Maar pas op met de vijl en schuurpapier voor de steen.

Ik hoop dat je wel enige skills/ ervaring hebt met zetten. Dit soort zettingen in combinatie met de steensoort blijft altijd een vergroot risico.
never ending hobby

Advertentie

Terug naar “Zetten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast