wrijfzetting

Gereedschap en technieken rondom het zetten van (edel)stenen
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1196
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: wrijfzetting

Berichtdoor @tjuh » woensdag 04-09-2019, 23:28

te ruime zetting, waardoor de steen te los zit. dat kan zijn dat je de rusting te diep hebt gefreesd of een te breed freesje hebt gebruikt voor de maat steen welke je hebt.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 5799
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: wrijfzetting

Berichtdoor Erika » donderdag 05-09-2019, 9:46

Te ruim kan zijn , het kan ook zijn dat je nog niet diep genoeg hebt gefreesd

Hoe ben je te werk gegaan?!
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Maryluz
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 11
Lid geworden op: vrijdag 02-06-2017, 21:48
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Contacteer:

Re: wrijfzetting

Berichtdoor Maryluz » zaterdag 07-09-2019, 17:43

Dank voor de reacties. Ik heb te ruim gefreesd denk ik. Heb de werkwijze gevolgd zoals die hier op Zilvermaan paar keer staat uitgelegd. Met bolfrees en dakfrees. Steentje valt er soepel in en volgens mij ook diep genoeg. Maar net te ruim waarschijnlijk. Ik ga nog even verder oefenen.
Maryluz
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 11
Lid geworden op: vrijdag 02-06-2017, 21:48
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Contacteer:

Re: wrijfzetting

Berichtdoor Maryluz » zondag 08-09-2019, 14:14

Het is gelukt! b:D
Moest gewoon nauwkeuriger frezen zodat het gat niet te groot werd. Dit was met een 3.2mm steentje. Nu verder oefenen met een kleinere. De opdracht is namelijk voor een trouwring met een 1.7mm steentje :|
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 5799
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: wrijfzetting

Berichtdoor Erika » woensdag 11-09-2019, 16:05

Ik heb geleerd , op stage, iets kleiner te frezen dan de steen, dus 3.2 mm steen is freesje van 2.9/3 mm
En dan klik je de steen erin en wrijven
En er zijn ook die doen wel met juiste maat frezen. Goed strak en recht houden je frees, niet teveel 'roeren'
Diepte is - tafel gelijk aan je materiaal
Zeker niet met dakfrees, maar met een chatonfrees. De eerste leerde ik op school de ander op stage en van de vele collega's later .
Maar er zijn vele wegen naar rome

Ik neem aan dat je deze hebt gevolgd? viewtopic.php?f=42
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1187
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: wrijfzetting

Berichtdoor Cees » zaterdag 14-09-2019, 0:59

Er zijn twee manieren om een wrijfzetting te maken: bovenwaarts frezen en onderwaarts frezen.

Bij bovenwaarts moet je gat gelijk zijn aan de diameter van de steen ik prefereer bij deze methode dan ook een chatonfrees maar mag ook dakfrees zijn die gelijk is aan de steen. Als het gat kleiner is dan de steen dan gaat de steen er niet in.

Bij onderwaarts wil ik graag een frees hebben die iets kleiner is dan de steen dus steen 3 mm bolfrees 2,9mm en om de rusting voor de steen onder het metaaloppervlak te maken mag de chaton frees nog iets kleiner zijn 2,7 a 2,8 mm. Laat de frees draaien en maak een ondiep gleufje van enkele honderdsten mm in de wand van het gat.

Diepte is rondist 0,5 a 1 mm onder materiaal oppervlak. Meestal worden kleinere stenen gezet en is de tafel een goed referentie punt.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)

Advertentie

Terug naar “Zetten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten