Steen wiebelt

Gereedschap en technieken rondom het zetten van (edel)stenen
Plaats reactie
gerrypardoel
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 147
Lid geworden op: dinsdag 20-11-2018, 9:21
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Haarlem
Contacteer:

Steen wiebelt

Bericht door gerrypardoel »

Beste mensen,

Ik heb een aquamarijn van 16 bij 20 mm gezet. In drie pogingen; dit is derde ring. Maar ik ben nog niet tevreden. De steen wiebelt. Je hoort hem als je ring beweegt. Volgens mij zal hij er niet uitvallen. Ik weet niet wat ik eraan kan doen. Nu wil ik ring slopen en opnieuw een maken. Maar om nu niet weer met hetzelfde probleem te komen, wat raden jullie mij aan? De steen is waarschijnlijk niet helemaal vlak aan de onderkant?
En vinden jullie de hoogte van de zetrand goed?

Hoop dat jullie raad weten.

Met hartelijke groet,
Gerry
Bijlagen
E8451F00-E6F0-4489-8F82-495C908174D1.jpeg
0765CDAC-DEB3-4B1A-BCDB-BD5129D95CB7.jpeg
BBFBB06F-2E19-46AE-B1AA-FEF79573FD11.jpeg
AFFA1B5F-77BE-4BAE-8382-A7051AAA8D36.jpeg
7A943491-DA44-4424-8938-D1145A687E7F.jpeg
7CE9DD5C-8D6F-451F-81EF-63C95B833B48.jpeg
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 391
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: Steen wiebelt

Bericht door Sinterklaas »

Als de steen rammelt dan zal er ergens ruimte zitten tussen de zetrand en de steen. Je hoeft echt niet de ring overnieuw te maken. Kijk met je loupe waar je tussen de rand en de steen kan kijken. Daar moet je wat aan doen. Als je kastje onder open is kan je ook smokkelen en een drupje lijm gebruiken. Dan rammelt de steen niet meer. 00OO

Dat de onderkant niet vlak is maakt niet uit. In theorie kan je ook een ronde knikker in een kastje zetten zonder rammel. Als de zetrand maar strak genoeg zit.

Je kan ook nog, als je echt niet meer durft te drukken, met een elsje langs de rand en steen. Net als bij een glad omzetting. Dan gaat de zetrand ook dichter naar de steen toe. Maar dat heeft alleen zin om echt het aller aller laatste beetje te doen. Maar dat kan net genoeg zijn. Ik weet niet hoeveel ruimte je steen nog heeft.

De hoogte van je zetrand ziet er goed uit. Als de zet rand maar boven het bolste gedeelte van de steen. Dan kan je namelijk de rand over de steen buigen. En kan ie er dus niet meer uit.

Als je iets super plakkerigs hebt zoals kneedgum of een aangelikte lolly dan kan je die op de steen duwen en dan proberen de steen er uit te trekken. Als ie blijft zitten is het ok. Als ie eruit gaat. Kan ie er ook weer in. EN moet je de rand verder drukken.
gerrypardoel
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 147
Lid geworden op: dinsdag 20-11-2018, 9:21
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Haarlem
Contacteer:

Re: Steen wiebelt

Bericht door gerrypardoel »

Oooooh ik ben zo blij; ik ga eens goed kijken of er nog ruimte zit; dankjewel Sinterklaasje!
Ik was al bang dat ik weer opnieuw kon beginnen....
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: Steen wiebelt

Bericht door Herman »

Ik ben geen echte stenen zetter , maar ik heb er inmiddels al veel geplaatst .
Ook ik heb ooit gestoeid met stenen die los bleven zitten zeker lastig als de achter kant geheel gesloten is .
De oplossing die ik voortaan altijd gebruik is vrij simpel ik zorg altijd dat er minimaal 2 kleine gaatjes in de achterkant aanwezig zijn .
Ik heb dan 2 voordelen ,
A) ik kan bij het oppas maken van de steen in de ring altijd met 2 dunne pennetjes de steen er weer uitdrukken ;
B) Als de steen gezet is en hij/zij rammelt in de zetting en de rest is goed en mooie verlopen dan breng ik een klein beetje lijm aan in deze kleine gaatjes en hierdoor is het rammelen voor goed opgelost .
Ik weet het , dit is NIET de manier zoals het hoort , maar de tijd veranderd soms een beetje .

Gr herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
gerrypardoel
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 147
Lid geworden op: dinsdag 20-11-2018, 9:21
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Haarlem
Contacteer:

Re: Steen wiebelt

Bericht door gerrypardoel »

Dankjewel Herman. Ik ga dat in gedachten houden; goeie tip. Alleen in dit geval vind ik het eng omdat het een heel heldere steen is en ga je dan de lijm niet zien als ware het een vlekje?
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: Steen wiebelt

Bericht door Herman »

Als de steen zo helder is als venster glas , dan zal het goed mogelijk zijn dat een paar druppeltjes heldere UHU plus schellfest lijm die ik gebruik zichtbaar zou kunnen zijn , maar de meeste stenen hebben ander transparante eigenschappen en
stoort de lijm niet .
Bij bepaalde stenen zoals Labadoriet kleur ik soms de achterkant van de steen geheel zwart met bv. een vulstift ; het effect is dan dat de kleur blauw van de steen veel zwaarder naar voren komt en dat vindt ik mooi , bv.

.
IMG_4819 kl.jpg
.

Bij deze beide sieraden zijn de stenen allemaal vast geplakt over het hele oppervlak omdat ik technisch gezien geen andere mogelijkheid zag om ze op deze wijze samen te bevestigen , de achterkant bevat dan ook verschillende gaatjes
van 2 mm groot , maar gelukkig wonen daar geen mensen .
Gr herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
gerrypardoel
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 147
Lid geworden op: dinsdag 20-11-2018, 9:21
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Haarlem
Contacteer:

Re: Steen wiebelt

Bericht door gerrypardoel »

Dank voor de tips Herman.
Prachtige sieraden heb je gemaakt. Ik heb de steen nogmaals helemaal langs gelopen en de rand rondom aangetikt. Heeft geholpen gelukkig!
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Steen wiebelt

Bericht door Cees »

Mijn leraar goudsmeden zei altijd aan de achterkant wonen ook mensen wel eens waar minder maar toch Herman.

Soms als het echt niet anders kan dan maar smokkelen met een klein druppeltje lijm, een steen die rammelt komt er echt wel een keer uit, want die rammelt steeds meer ruimte.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Plaats reactie