zetkastje is te ondiep

Gereedschap en technieken rondom het zetten van (edel)stenen
Plaats reactie
Mirolima
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 8
Lid geworden op: vrijdag 09-12-2022, 18:41
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Winterswijk
Contacteer:

zetkastje is te ondiep

Bericht door Mirolima »

hallo, ik heb een vraag, ik ben nog niet zo lang bezig met edelsmeden. Volg een cursus bij de Vakschool en daarvoor moeten we het zetten oefenen met gekochte dunwandige zetkastjes.

Nu wil ik thuis lekker verder, heb al wel een klein beetje ervaring met steentjes in een zelfgemaakt zetbakje zetten. Maar nu heb ik dus zilveren zetkastjes gekochte en wat goedkope steentjes van Herens, prima steentjes om te oefenen. Echter de steentjes zijn best bol en ze vallen te weinig in het zetkastje. Ik heb ook een wat duurder steentje bij Birgem vandaan in dezelfde maat en die valt er heel mooi in. Ik heb dus het idee dat ik de rusting voor mijn oefensteentjes wat dieper moet maken. Hoe kan ik dit het beste doen? Ik dacht aan dieper frezen met de hangmotor maar ik heb nog nooit iets gefreesd met de hangmotor en de kans dat ik de buitenrand te ver weg frees is behoorlijk aanwezig denk ik. Is er ook een mogelijkheid om dit met de hand op te lossen, ik heb daar voorlopig nog iets meer vertrouwen in haha maar geen idee hoe ik dit kan doen.

Alvast bedankt voor jullie hulp,

Groetjes Linda
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 391
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: zetkastje is te ondiep

Bericht door Sinterklaas »

Je kan het met een bolfrees dieper maken. Dat kan je of met je hangmotor doen. Of freesje in een pennentang en dan met de hand draaien.

Ik zou ook met de hangmotor proberen. Dat is een mooie oefening. Neem een bolfrees in de maat van de steen.
Mirolima
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 8
Lid geworden op: vrijdag 09-12-2022, 18:41
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Winterswijk
Contacteer:

Re: zetkastje is te ondiep

Bericht door Mirolima »

Dank je wel, ik heb net freesjes binnen, alleen niet in de maat van de steen.... De steen is 6 mm, ik heb een bolfreesje van 1 mm, dacht dat ik daar misschien heel voorzichtig het randje mee kon verdiepen... Het grootste freesje wat ik nu heb is een dakfreesje van 3 mm. Ik ga het morgen maar eens proberen, heb genoeg zetkastjes om er wat te verpesten
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 391
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: zetkastje is te ondiep

Bericht door Sinterklaas »

Kleiner kan inderdaad ook. Als je wat stift op de binnenrand doet dan zie je of je per ongeluk ook de binnen rand raakt.

Succes!
Mirolima
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 8
Lid geworden op: vrijdag 09-12-2022, 18:41
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Winterswijk
Contacteer:

Re: zetkastje is te ondiep

Bericht door Mirolima »

Het is gelukt, met een 1 mm freesje heb ik ze dieper gekregen, 1 zetkastje verprutst omdat ik de buitenring te dun maakte maar ik heb weer wat geleerd!

Bedankt voor de hulp!
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: zetkastje is te ondiep

Bericht door Cees »

Fijn dat het gelukt is.
Met bolfreesjes kan je prima als er nog geen rusting is, een rusting voor een steen frezen in een dikwandig buisje.
Zelfs in een massiefstuk metaal is dit te doen.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Mirolima
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 8
Lid geworden op: vrijdag 09-12-2022, 18:41
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Winterswijk
Contacteer:

Re: zetkastje is te ondiep

Bericht door Mirolima »

Dank je wel, inmiddels ben ik daar ook achter en heb ik al meer geprobeerd.
Plaats reactie