Hoe maak je deze zetting?

Gereedschap en technieken rondom het zetten van (edel)stenen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Zilvermaan
Beheerder
Beheerder
Berichten: 958
Lid geworden op: zondag 17-09-2006, 13:02
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Tilburg
Contacteer:

Hoe maak je deze zetting?

Bericht door Zilvermaan »

Ik wil een steen in een ring zetten met een zetting zoals deze.

Afbeelding

Het steentje dat ik wil gebruiken is een ronde briljant geslepen peridoot van 4 mm doorsnede aan de bovenkant.

Ik heb al een chatonfreesje aangeschaft waarmee ik een gaatje kan frezen waar het steentje in past. Dit heb ik ook al een keer uitgeprobeerd op een reststukje metaal. Hoe maak je nu de 'klauwtjes' waar je het steentje mee vast zet? Moet je die nu gewoon aan de rand van het gefreesde gaatje vast solderen of moet je dit heel anders aanpakken?
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 648
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Re: Hoe maak je deze zetting?

Bericht door Eljas »

Zilvermaan schreef:Ik wil een steen in een ring zetten met een zetting zoals deze.

Afbeelding

Het steentje dat ik wil gebruiken is een ronde briljant geslepen peridoot van 4 mm doorsnede aan de bovenkant.

Ik heb al een chatonfreesje aangeschaft waarmee ik een gaatje kan frezen waar het steentje in past. Dit heb ik ook al een keer uitgeprobeerd op een reststukje metaal. Hoe maak je nu de 'klauwtjes' waar je het steentje mee vast zet? Moet je die nu gewoon aan de rand van het gefreesde gaatje vast solderen of moet je dit heel anders aanpakken?
Hallo Ingrid

Het valt niet mee om even in twee tellen te vertellen hoe je een zo'n zetting moet maken.
Eigenlijk had ik de zetting liever van iets verderweg gezien. Dan zie ik nl. ook het omliggende gedeelte en kan dan beter inschatten hoe ze te werk zijn gegaan.
Ik zal eens een poging wagen.
Als ik er vanuit ga dat je de holle ruimte al hebt, dan zou ik een draadje van 1 mm platwaslen naar 0,8 mm, halveren en dan als een kruis op elkaar leggen. Vijl de kruispunten halve diepte in zodat alles in elkaar past en het materiaal overal even hoog is. Dan vastsolderen met hardsoldeer. Zet recht overeind een asje van 3 mm op de kruising en buig de pootjes naar boven. Soldeer met middelsoldeer de chaton op zijn plaats.( Eventueel eerst op hoogte vijlen). Dan polijsten. Controleer of de steen nu midden op de chaton ligt. Zo niet dan iets buigen. Frees met een chatonfrees de vier poten tegelijk recht naar beneden. tot halve hoogte van de lengte van de rechte kant v.d. chatonfrees. Leg de steen op een vlaktas met de punt naar boven en druk voorzichtig de chaton on zijn kop eroverheen. Controleer of alles recht zit en druk dan met een bokkepoot de pootjes over de steen. Dan de pootjes met een holfrees en daarna met een greinendraaier afwerken.
Ik hoop dat ik het ondanks mijn telegramstijl het toch begrijpelijk heb verteld.

Eljas
Gebruikersavatar
Zilvermaan
Beheerder
Beheerder
Berichten: 958
Lid geworden op: zondag 17-09-2006, 13:02
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Tilburg
Contacteer:

Bericht door Zilvermaan »

Dankjewel voor de uitleg. Ik geloof dat ik het principe wel begrijp:
-geen losse pootjes solderen, maar eerst een kruis maken
-pootjes (uiteinden van het kruis) buigen
-dat vastsolderen aan de ring (als ik het goed begrijp leg je het kruis over het gaatje heen met de omgebogen pootjes naar boven)
-het gaatje voor de steen weer vrij maken door het kruis er als het ware weer uit te frezen.

Dit gedeelte snap ik niet helemaal: "Frees..... tot halve hoogte van de lengte van de rechte kant v.d. chatonfrees"
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 648
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Eljas »

Zilvermaan schreef:Dankjewel voor de uitleg. Ik geloof dat ik het principe wel begrijp:
-geen losse pootjes solderen, maar eerst een kruis maken
-pootjes (uiteinden van het kruis) buigen
-dat vastsolderen aan de ring (als ik het goed begrijp leg je het kruis over het gaatje heen met de omgebogen pootjes naar boven)
-het gaatje voor de steen weer vrij maken door het kruis er als het ware weer uit te frezen.

Dit gedeelte snap ik niet helemaal: "Frees..... tot halve hoogte van de lengte van de rechte kant v.d. chatonfrees"
Als je vanaf de zijkant naar de frees kijkt zie je dat het bovenste stuk van de frees, ofwel het laatste stukje dat aan de schacht zit, recht loopt. Normaal gesproken frees je de chaton zo diep dat de tafel van de steen ongeveer gelijk ligt met de bovenkant van de chaton. Als je nu aanhoud dat het rechte stuk er nog ongeveer voor de helft boven de chaton uitsteekt, dan valt de steen op de juiste diepte in de chaton.
Gr. Eljas
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 648
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Eljas »

Eljas schreef:
Zilvermaan schreef:Dankjewel voor de uitleg. Ik geloof dat ik het principe wel begrijp:
-geen losse pootjes solderen, maar eerst een kruis maken
-pootjes (uiteinden van het kruis) buigen
-dat vastsolderen aan de ring (als ik het goed begrijp leg je het kruis over het gaatje heen met de omgebogen pootjes naar boven)
-het gaatje voor de steen weer vrij maken door het kruis er als het ware weer uit te frezen.

Dit gedeelte snap ik niet helemaal: "Frees..... tot halve hoogte van de lengte van de rechte kant v.d. chatonfrees"
Als je vanaf de zijkant naar de frees kijkt zie je dat het bovenste stuk van de frees, ofwel het laatste stukje dat aan de schacht zit, recht loopt. Normaal gesproken frees je de chaton zo diep dat de tafel van de steen ongeveer gelijk ligt met de bovenkant van de chaton. Als je nu aanhoud dat het rechte stuk er nog ongeveer voor de helft boven de chaton uitsteekt, dan valt de steen op de juiste diepte in de chaton.
Gr. Eljas
ps. Nog een kleinigheidje, als ik heel goed naar de foto kijk dan lijkt het erop alsof de zetting onder de steen een rand heeft zitten. Dit is veel steviger met het zetten van de steen. In dat geval neem of maak je een buisje van rond 5,0x3.5 mm. Zaag een kruisvorm een stukje naar beneden en verbreed deze met een scharniervijl van smal naar breder. Er ontstaat een chaton met vier pootjes. Verder werkt het als eerder beschreven.
Plaats reactie