Ik heb wat met roosdiamanten

Gereedschap en technieken rondom het zetten van (edel)stenen
Gebruikersavatar
radiorobbie
Actief lid
Actief lid
Berichten: 356
Lid geworden op: maandag 06-07-2009, 12:29
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Olst
Contacteer:

Bericht door radiorobbie »

Nee dat snap ik Frans maar voorkomen is beter als genezen, je zetting blijft gewoon langer schoon en wit.
Homo sapiens non urinat in ventum
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 460
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Bericht door Briolet »

radiorobbie schreef:je zetting blijft gewoon langer schoon en wit.
En is uv lijm voor horlogeglazen geen optie om de zetrand waterdicht af te sluiten? Dan houd je vuil ook weg bij de folie.

Dat is makkelijk vloeibare lijm die zo de zetrand inloopt. Overtollige lijm met een tissue wegvegen en dan met uv licht uitharden. De kunst is natuurlijk om niet te veel te doseren zodat het niet onder de steen loopt. Zoveel extra werk loont zich natuurlijk alleen voor grote stenen.
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

Wat is het tijdsbestek voordat zo'n stukje zilverfolie gaat roesten nadat het nat is geworden?

Is dat een paar dagen, weken, maanden of jaren.

Want ik doe de roosjes gewoon in de ultrasoon, in de ticopur 80. En nooit geen klachten over dat de "stenen" een andere kleur hebben gekregen. Zelf een oude broche van een bekende van mij waar toch heel wat roosjes in zitten en die ik regelmatig zie maar de folie verkleurt echt niet.
Gebruikersavatar
radiorobbie
Actief lid
Actief lid
Berichten: 356
Lid geworden op: maandag 06-07-2009, 12:29
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Olst
Contacteer:

Bericht door radiorobbie »

Aspasia schreef:Wat is het tijdsbestek voordat zo'n stukje zilverfolie gaat roesten nadat het nat is geworden?

Is dat een paar dagen, weken, maanden of jaren.
Roesten :rofl: maar dat ligt natuurlijk aan een aantal factoren, hoe draagt de klant het sieraad, gaat ze er mee onde de douche en hoe goed waterdicht is het gezet en broches blijven veel langer wit dan ringen. Vroeger werden kleine gaatjes door zetters dichtgestopt met stukjes lood en weer mooi glanzend bijgestoken.
Maar een ring met een grote roos in het utrasoon :oops: zou ik toch niet doen. Maar op oxydatie terug te komen rhodineren voorkomt veel. UV lijm best een goed idee als het maar niet geel wordt na een paar jaar, want dan is het middel erger dan de kwaal.
Homo sapiens non urinat in ventum
Plaats reactie