Barnsteen zetten

Gereedschap en technieken rondom het zetten van (edel)stenen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RiMa
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 118
Lid geworden op: dinsdag 18-08-2009, 20:00
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Limburg

Barnsteen zetten

Bericht door RiMa »

Hallo,

Het is een tijd geleden dat ik op het forum iets heb gezet, druk gehad en weinig geknutseld....
Maar nu heb ik een vraag, en ik hoop dat jullie me tips kunnen geven. Ik ga voor een vriendin 2 hangers maken waar een barnsteen in moet komen; 1 met een gladde zetting waar ik een zetbakje voor bestel, en 1 maak ik het bakje zelf, want de steen wordt vastgehouden door bloemblaadjes (zaag bloem uit, buig blaadjes om en die druk ik tegen de steen aan).
Nu weet ik dat barnsteen zacht is, heeft iemand tips hoe ik dit het best kan doen zonder de steen te beschadigen? Ik heb de zoekfunctie op het forum gebruikt, maar nog niks gevonden....
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen,

Groetjes Monique
RiMa = Rian & Maiko, mijn twee grootste schatten.....
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Monique, je moet het doen net als egeltjes het doen..... heeeeel voorzichtig.
Barnsteen is qua kwetsbaarheid en bewerking goed vergelijkbaar met plastic, als je het met polijsten te warm maakt smelt het, als je het met een stuk gereedschap op de verkeerde wijze raakt beschadigd het heel snel.
Je zult dus heel voorzichtig moeten werken, polijsten is wel mogelijk maar dat zou ik liever nog handmatig doen met een poetsdoek dan machinaal.
Het is dus raadzaam alles op metaalgebied goed voor te bereiden, tot het polijsten aan toe en pas daarna voorzichtig de stenen te zetten.
Succes!
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
RiMa
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 118
Lid geworden op: dinsdag 18-08-2009, 20:00
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Limburg

Bericht door RiMa »

Dankjewel voor je antwoord!
Heb nooit gezien hoe egeltjes het precies doen, zal eens een filmpje zoeken op youtube ofzo :mrgreen:

Ik maak sowieso eerst alles helemaal klaar voor ik een steen zet, maar ik ga eerst nog even een hangertje maken voor mezelf, want het is een tijd geleden dat ik wat heb gedaan. En op tijd beginnen, dan kan ik nog een nieuwe steen laten komen als er wat mis gaat.....
En aangezien deze niet voor mezelf zijn wil ik ze graag zo perfect mogelijk maken....... Heb wel heel veel zin om er aan te beginnen!

Groetjes Monique
RiMa = Rian & Maiko, mijn twee grootste schatten.....
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Bericht door Cees »

Barnsteen is kwetsbaar omdat het zacht is en omdat het slecht tegen hitte kan.

Mocht een barnsteen beschadigen en hij is al gezet, dan duft ik hem best op een wolbuffen met polijst vet weer bij te "slijpen" , hier zitten wel risico's aan vast: nooit hard drukken, niet te lang achter elkaar op de wolbuf houden er mag namelijk geen warmte ontwikkeling plaats vinden.

Veiliger is om een latje te nemen met leer erop en daar wat polijst vet op te doen, hiermee is de beschadiging ook weg te polijsten duurt mogelijk ietsjes langer, maar geen risico van oververhitting, wordt wel vervelend als je echt diepe krassen gemaakt hebt, want dan moet je de steen eerst met een schuurlatje met heel fijn schuurpapier schuren (risico van vervorming van het oorspronkelijke slijpsel) en daarna met het latje met leer en polijstpasta weer op glans brengen.

Mocht je de beschikking hebben over aluminium oxide dan zou ik dat op leer gebruiken, beetje poeder op het leer aanbrengen en dan een klein beetje water erbij. Zolang het leer nat is slijp (schuur je als het leer droger wordt en dat doet het vanzelf dan polijst je.

Dit principe geld ook voor andere fijne slijppoeders op leer.
Bij het slijpen van stenen komt het wel eens voor dat je de slijpfases gehad hebt maat dat sommige plekjes niet helemaal goed zijn, door een papje van water en slijppoeder op een leren schijf kan je dan deze kleine oneffenheden wegslijpen. Als je dan de glans erop aan wil brengen moet je leren schijf weer bijna droog zijn.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
RiMa
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 118
Lid geworden op: dinsdag 18-08-2009, 20:00
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Limburg

Bericht door RiMa »

Bedankt voor de fijne uitleg, er is dus nog een oplossing als het met zetten mis gaat, hoef ik niet meteen een nieuwe steen te bestellen. Als het goed is krijg ik vandaag alles binnen, dus dan kan ik beginnen.
Op zich zijn de ontwerpen niet moeilijk, dus het zou eigenlijk geen probleem mogen zijn.
Groetjes Monique
RiMa = Rian & Maiko, mijn twee grootste schatten.....
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Bericht door Cees »

Is het zetten goed gegaan?
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
RiMa
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 118
Lid geworden op: dinsdag 18-08-2009, 20:00
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Limburg

Bericht door RiMa »

De hangers zijn af en mijn vriendin was er erg blij mee :D
Het maken was leuk,maar het was nog leuker om te zien dat het goed in de smaak viel!
Het zetten is goed gegaan; h??l voorzichtig, maar het was geen probleem. Ik moet nog kijken dat ik de foto's van mijn telefoon op de computer krijg dan zet ik ff fotootjes neer.

Groetjes Monique
RiMa = Rian & Maiko, mijn twee grootste schatten.....
smidje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 552
Lid geworden op: zondag 24-01-2010, 14:06
Ervaring: Overig
Woonplaats: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door smidje »

dan zet ik ff fotootjes neer
Van die egeltjes ?
"Quality is a habit not an act"
Gebruikersavatar
RiMa
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 118
Lid geworden op: dinsdag 18-08-2009, 20:00
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Limburg

Bericht door RiMa »

nee die heb ik nog steeds niet gezien :oops: :oops: :oops:
RiMa = Rian & Maiko, mijn twee grootste schatten.....
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Bericht door Cees »

fijn om te horen ben benieuw naar het fototje
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
Jannek
Actief lid
Actief lid
Berichten: 235
Lid geworden op: vrijdag 12-12-2008, 15:14
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Jannek »

Ja ik ben ook erg benieuwd!
Plaats reactie