Cabochon rammelt in zetting

Gereedschap en technieken rondom het zetten van (edel)stenen
Plaats reactie
Alice
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 5
Lid geworden op: donderdag 29-05-2014, 22:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: Rotterdam

Cabochon rammelt in zetting

Bericht door Alice »

Hallo allemaal,

Mijn naam is Alice, ik heb ooit een korte cursus gevolgd en heb nu na jaren het smeden weer eens opgepakt :mrgreen: .

Ik ben nieuw op dit forum, dus vergeef me als dit onderwerp al eens aan bod is gekomen.

Onlangs heb ik een set oorbellen gemaakt, met een cabochon geslepen chalcedoon. Ik heb een zetrand op een plaatje gesoldeerd. In het plaatje zit een gat (bleue als ik ben, ik dacht als de steen vast komt te zitten in de rand, kan ik ze via het gat er uit drukken :oops: )
De stenen waren nogal hoog, dus ik moest een vrij hoge zetrand maken. Ik heb de zetrand redelijk mooi aan kunnen drukken (geen kartels of schulpen oid). De stenen zitten echt vast, ze kunnen er niet uit vallen, maar toch 'rammelen' de stenen.
Het is niet erg, omdat ik ze zelf draag, en de speling is nog geen halve millimeter, maar als ik deze als klant zou willen kopen, zou ik dat toch opmerken en misschien zelfs afzien van de koop...

Heeft er iemand een tip hoe ik dit in het vervolg kan voorkomen? Ik heb nog een mooie set cabochons liggen en wil het nog een keer proberen.

Dank alvast!

Alice
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Hallo Alice, welkom op het forum, het probleem welke jij schetst komt vaker voor.
De rand heeft altijd wel wat veerkracht en heeft ook na goed aandrukken toch de neiging om voldoende terug te veren zodat je stenen alsnog rammelen.
Wat je kunt proberen is met een bruneerstaal of een els bijna rechtstandig over de zetrand te wrijven en zo het opperste randje alsnog om te buigen tegen de stenen aan.
Wat ik bij ronde stenen ook wel eens doe is gewoon een aandrukker ( met zo'n schuin gat er in) op de zetrand( met steen er in) zetten en dan met een hamer de rand aantikken, in beide gevallen wel goed ondersteunen!!! Succes
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Alice
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 5
Lid geworden op: donderdag 29-05-2014, 22:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: Rotterdam

Bericht door Alice »

Hi Willem,

Dank je voor je advies. Ik ga het eens proberen met een elsje/bruneerstaal. Ik denk nl niet dat ik het durf met een hamer en een aandrukker durf...

:oops:

Groet,
Alice
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

....om eerlijk te zijn Alice, ik zou ze niet graag de kost geven aan hen die even een fractie lijm gebruiken bij rammelende stenen.
En als ze verder goed gezet zijn, met een goed omgevouwen zetrand zodat de steen er gezekerd in zit dan is die handeling ook niet zo bezwaarlijk naar mijn mening.
Of je nu een onderliggend kartonnetje gebruikt voor de verkracht of je lost het anders op, beiden is inventief en niet per definitie prutswerk.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
jules-66
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 75
Lid geworden op: vrijdag 11-04-2014, 11:56
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: steenwijk

Bericht door jules-66 »

Inderdaad elsje of hameren, en als dat niet werk kun je altijd nog een druppeltje lijm gebruiken.
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Bericht door Cees »

Gebruik een rondbektang, zorg dat de ronde bekken mooi geschuurd en gepolijst zijn. daarna kan je al brunerend met de bekken van de tang je steen goed vastkrijgen werkt perfect om net dat laatste stukje speling weg te krijgen. Heb het zelf toegepast op een ring met opaal die erg hoog geslepen was door mijzelf. Je moet die bekken van die tang dan wel netjes houden anders blijf je schuren en polijsten als je hem weer nodig hebt.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Plaats reactie