Stereoscoop

Gereedschap en technieken rondom het zetten van (edel)stenen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jules-66
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 75
Lid geworden op: vrijdag 11-04-2014, 11:56
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: steenwijk

Stereoscoop

Bericht door jules-66 »

Hallo mensen,

Een vraagje aan jullie die met een microscoop zetten.

Wat voor stereoscoop heb ik nodig? kan ik al redelijk op weg met zoon ding: ? http://www.microscoop-expert.nl/euromex-be-bino-led
of is dat duurkoop? zijn er minimale eisen aan zoomen? zoals minimaal 20x ofzo? verder moet ik natuurlijk goed kijken naar de werkafstand,

iemand tips?


gr

Jules
Laatst gewijzigd door jules-66 op vrijdag 18-07-2014, 10:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

De link werkt niet goed.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
jules-66
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 75
Lid geworden op: vrijdag 11-04-2014, 11:56
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: steenwijk

Bericht door jules-66 »

nu wel :)
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Nu even geen tijd Jules maar ik kom er op terug, ik had al een heel stuk geschreven mar toen ik een link wilde zoeken was mijn tekst weer weg.

Hoi Jules daar ben ik weer, ik had allereerst geschreven dat ik geen kenner ben.
Ik heb en werk wel met een microscoop maar ik heb geen referenties en heb alleen maar door die van mij gekeken.
Ik kan dus niet vergelijken.
De microscoop die jij in de link hebt staan lijkt me een aardig ding voor die prijs, maar over de kwaliteit weet ik niks.
Wel lijkt mij het gezichtsveld (10 mm. en 20 mm. ) wat klein, vergeleken met die van mij, die heeft 65 mm.
Bedenk wel dat je zo'n ding het liefst maar ??n keer in je leven aanschaft, maar natuurlijk moet je rekening houden met je budget.
Het ligt er ook aan wat je er mee wilt gaan doen, heb je hem er bij of wil je je bekwamen in het zetwerk zodat je op den duur dagen achter je microscoop doorbrengt.
Bij dat laatste zou ik doorsparen en voor de beste gaan, maar dan moet je toch wel op een?1500,- tot ?2000,- rekenen.
Op het graveursforum lees ik regelmatig dat ze daar een aardige merkmicroscoop weten te bemachtigen op Ebay tegen leuke prijzen.
Ik heb zelf deze
http://www.amscope.com/3-5x-45x-binocul ... stand.html
En hij bevalt mij goed, maar zoals gezegd ik heb geen vergelijking.
Wel heeft er eens een professionele graveur ( David Ricardo) door gekeken en mij gezegd dat het een prima microscoop is.
Let wel op dat de verzendkosten vanuit Amerika vaak gigantisch hoog zijn ( bij mij was dat ?275,-) maar als de wisselkoers gunstig is ( ik weet niet hoe dat nu ligt) kun je het soms treffen.
Ik had hem destijds omgerekend voor ?510,- in huis inclusief alles.
Mocht je een BTW nummer hebben is het raadzaam deze heel duidelijk door de verzendende partij op het pakket te laten schrijven, mij is al een paar keer gebeurd dat pakketjes dan zo langs de douane komen zonder inklaring.
Op Ebay wordt ook vaak gezocht naar Bausch & Lomb, dat schijnen goede microscopen te zijn die vaak goedkoop aangeboden worden.
Waar je bij aankoop op moet letten is dat er een 0.5 barlowlens in zit, dit is de onderste lens, deze 0.5 geeft minder vergroting maar verdubbelt je werkafstand.
En die vergroting met zo'n lens is meer dan genoeg, je zult merken dat je ook "oververgroten" kunt en de realiteit uit het oog verliest.
Dit is zo'n beetje alles wat ik je over een microscoop kan vertellen, ik hoop dat je goed kunt slagen.
http://www.ebay.com/sch/i.html?_trksid= ... &_from=R40
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
radiorobbie
Actief lid
Actief lid
Berichten: 356
Lid geworden op: maandag 06-07-2009, 12:29
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Olst
Contacteer:

Bericht door radiorobbie »

Probeer Rob Engelhard in Arnhem eens, aardige kerel, weet wat een goudsmid/graveer/zetter wil en heeft scherpe prijzen.
http://www.microscoop-service.nl/
Homo sapiens non urinat in ventum
Tijmen
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 751
Lid geworden op: dinsdag 05-02-2008, 21:45
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Singapore-Zuid
Contacteer:

Bericht door Tijmen »

Bij Rob engelhard heb ik tijden terug mijn microscoop gekocht. Dat is exact dezelfde als die je in je Euromex link laat zien, alleen heet hij dan Optika.

Ik wil al tijden een microscoop met zoom aanschaffen, maar wacht op een koopje, want ik ben en blijf een Nederlander. Je zou de mijne wel over kunnen kopen als je wilt. Opzich zijn het fijne dingen, maar als je van plan bent er veel en vaak mee wilt werken is het ontbreken van een zoom misschien vervelend. Maar toen ik ermee begon, ging het prima. Het ging pas 'mis' toen ik op mijn werk met een zoom microscoop ging werken dag in dag uit. Dan wil je het thuis ook ;)
Gebruikersavatar
Caty
Actief lid
Actief lid
Berichten: 216
Lid geworden op: vrijdag 08-06-2007, 13:09
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Vlaardingen
Contacteer:

Bericht door Caty »

Ook ik heb een microscoop van Rob Engelhard en gebruik deze voor mijn graveerwerk, hij levert er een arm bij, die je op verschillende hoogtes en afstanden kunt instellen. Ben er erg tevreden mee.
Nooit geprobeerd is altijd mis.
Plaats reactie