Ovale zetkast

Gereedschap en technieken rondom het zetten van (edel)stenen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Janneke1987
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 27
Lid geworden op: dinsdag 24-08-2010, 11:55
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Aalsmeer
Contacteer:

Ovale zetkast

Bericht door Janneke1987 »

Hallo allemaal,

Misschien een rare vraag maar ik ben zelf geen voorstander van ovale cabochon stenen. Nu heb ik een klant en deze wil graag een ovale steen maar nu kan ik toch nergens meer vinden hoe je het beste een zetkast voor een ovale steen kan uitrekenen. Wie o wie kan mij hieraan helpen?

Groetjes,
Janneke
Komt allemaal goed!
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Waarom uitrekenen, ik buig altijd een strip om de steen heen met de halfrond/vlaktang. ( stripbreedte pl/min. 3.5 a 4 mm. )
Deze zo nauwkeurig mogelijk strak om de steen vormen, solderen eventueel op een ovale tribulet strak slaan met een nijlonhamer.
Even goed gloeien zodat er geen spanning meer in zit en daarna en een rusting, een ovaal gevormde draad ( 0.8 tot 1.0mm. ) er op de juiste diepte insolderen waarop de steen kan rusten.
Als je de draad iets dieper insoldeerd kun je altijd naderhand nog de rand op de juiste hoogte vijlen.
In plaats van een draad kun je er ook gewoon een bodem insolderen, afhankelijk van het type sieraad, en dan de juiste dikte vulling (bv. karton) onder de steen leggen.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Bericht door Cees »

Zelf heb ik veel met zetkastenband gewerkt dit is o,5 mm dik met daarin de rusting al gewast tot o,25 , breedte 4 mm. Zetkastenband wordt o.a. bij BM verkocht.
Je buigt het nauwkeurig met de hand rondom de steen voor de bochten bijbuigen met je tang en soldeert het dan, wel heel nauwkeurig weken want er zit niet veel speling in voor je rusting. Is het ietsjes te groot even doorzagen en opnieuw solderen.
Is het te klein, helaas nieuw stukje gebruiken.

Een ovaal tribulet werkt niet, omdat stenen die ovaal geslepen zijn vaak net in een andere ovaal vorm geslepen zijn dan je tribulet, wel is dit te gebruiken om je basis ovaal te vormen en dan met een rondbektang om te vormen naar een slankere ovaal.

En wat Willen schrijft is een andere hele goede methode. =D>

Voor het materiaal wat je over je steen heen werkt wordt geadviseerd om dat maximaal 0,5 mm dik te nemen liever nog iets dunner anders wordt het aanwrijven zo een zware klus.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
Constance Geeve
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 628
Lid geworden op: vrijdag 11-01-2008, 10:17
Ervaring: Overig
Woonplaats: Hellevoetsluis
Contacteer:

Bericht door Constance Geeve »

Heb je hier wat aan?


Afbeelding
"Some people laugh because we're different... We laugh because they're all the same..... "
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Cees schreef:wel heel nauwkeurig weken want er zit niet veel speling in voor je rusting.

Een ovaal tribulet werkt niet, omdat stenen die ovaal geslepen zijn vaak net in een andere ovaal vorm geslepen zijn dan je tribulet,
Dat is mijn bezwaar tegen dit soort band en soldeer ik liever een draad in, verder is het wel mooi soepel.


Het werkt wel om de kleine knikjes er uit te slaan en daarna met de hand door te knijpen in de juiste ovaalvorm te buigen.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Ari
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: donderdag 14-12-2006, 9:05
Ervaring: Overig

Bericht door Ari »

Een strip van ong. 1 mm dikte, ruim nemen qua lengte, solderen, op maat persen in een ovaal kastenijzer tot een perfekt strakke degelijke ovale zetkast, die enkel nog hoeft te worden ingefreesd voor de steen. werkt voor mij het snelst met het minste soldeer. is wel een onderwaardse kast, maar die vind ik wel vaak mooier.
Gebruikersavatar
Janneke1987
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 27
Lid geworden op: dinsdag 24-08-2010, 11:55
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Aalsmeer
Contacteer:

Bericht door Janneke1987 »

Heel erg bedankt voor alle antwoorden! Hier kan ik zeker wat mee! Ga alle ideeen proberen en kijken welke voor mij het beste werkt!

Groetjes,
Janneke
Komt allemaal goed!
Plaats reactie