hoe diep pootjes infrezen?

Gereedschap en technieken rondom het zetten van (edel)stenen
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 544
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Re: hoe diep pootjes infrezen?

Berichtdoor Eljas » vrijdag 25-05-2018, 10:27

Met de hand frezen werkt eigenlijk niet met een chatonfrees omdat deze zijwaarts freest. Een dakfrees freest vsn boven naar beneden. Dan gaat het wel. Je freesmaat is gelijk aan de steenmaat.
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
Gebruikersavatar
RobertGlotzbach
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 36
Lid geworden op: maandag 10-04-2017, 19:20
Ervaring: Overig
Woonplaats: Amsterdam
Contacteer:

Re: hoe diep pootjes infrezen?

Berichtdoor RobertGlotzbach » vrijdag 25-05-2018, 10:50

Eljas schreef:Met de hand frezen werkt eigenlijk niet met een chatonfrees omdat deze zijwaarts freest. Een dakfrees freest vsn boven naar beneden. Dan gaat het wel. Je freesmaat is gelijk aan de steenmaat.


Ok goed dat je dat verduidelijkt, dus de inkepingen doe je nog steeds machinaal.
Vreemd genoeg gaan de schuine chaton freesjes van Fijnhout maar tot 2,5 mm

Groet, Robert
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 544
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Re: hoe diep pootjes infrezen?

Berichtdoor Eljas » vrijdag 25-05-2018, 10:56

Dat komt omdat deze chatons kleiner gebruikt worden dan de steenmaat. Het moet nl. tussen de pootjes geplaatst worden om zijwaarts in te kunnen frezen.
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
Gebruikersavatar
RobertGlotzbach
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 36
Lid geworden op: maandag 10-04-2017, 19:20
Ervaring: Overig
Woonplaats: Amsterdam
Contacteer:

Re: hoe diep pootjes infrezen?

Berichtdoor RobertGlotzbach » vrijdag 25-05-2018, 11:18

Eljas schreef:Dat komt omdat deze chatons kleiner gebruikt worden dan de steenmaat. Het moet nl. tussen de pootjes geplaatst worden om zijwaarts in te kunnen frezen.


Daar ging ik ook van uit, ik dacht dat je het over de maat van de schuine chaton frees had, maar je bedoelde de rechte begrijp ik nu.
Laatst gewijzigd door RobertGlotzbach op vrijdag 25-05-2018, 11:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 5723
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: hoe diep pootjes infrezen?

Berichtdoor Erika » vrijdag 25-05-2018, 11:18

Eljas schreef:Met de hand frezen werkt eigenlijk niet met een chatonfrees omdat deze zijwaarts freest. Een dakfrees freest vsn boven naar beneden. Dan gaat het wel. Je freesmaat is gelijk aan de steenmaat.


Nou moet ik zeggen dat ik het toch wel vind werken en het goed gaat. Is wel oefenen met frezen, maar dat is alles in dit vak: meters maken, Oefening baart kunst
Dus ik ben het niet eens met deze stelling :)
Ik frees niet met dakfrezen omdat dan de pootjes naar mijn zin te dun worden, ik 'klk' de steen liever .

Maar kijk eens ion de bestaande topics van het forum : hier mooie stap voor stap
Hier wordt ook de chatonhulp genoemd
viewtopic.php?t=176


viewtopic.php?t=431
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Kraai
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 47
Lid geworden op: woensdag 18-02-2009, 23:14
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)

Re: hoe diep pootjes infrezen?

Berichtdoor Kraai » vrijdag 25-05-2018, 11:53

Met een zaagje in je zaagbeugel begin je ook even achteruit.

Ik heb een freeshouder die heel langzaam kan draaien (<10 rpm) en ook linksom.
Als je even linksom begint wil de frees niet weglopen omdat de tandjes niet happen.

Je hebt dan al een begin van een groefje en als je daarna rechtsom freest kost het minder moeite de frees in bedwang te houden.

Als je de steen erin wilt klikken dan hoef de groef niet zo diep. Wil je het pootje buigen dan hangt het ervan af hoe sterk je metaal is.
Als het niet wil buigen wordt de zetting niet mooi (of breekt de steen) en als het te makkelijk gaat breekt het pootje af.
Ik probeer het eerst op een vergelijkbaar draadje wanneer het buigen net wil.

Succes!
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1149
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Contacteer:

Re: hoe diep pootjes infrezen?

Berichtdoor @tjuh » vrijdag 25-05-2018, 20:22

RobertGlotzbach schreef:Dank je voor je hulp :-)
Ja inderdaad dat ronde opstaand randje, ik had de pootjes inderdaad wat langer gelaten voor de zekerheid met het idee inkorten kan altijd.
Even voor de duidelijkheid; we hebben het nu toch over het infresen/kepen van de pootjes en niet het eventueel opruimen van de 4 pootjes zodat het steentje er tussen past?

Ik was van plan een rechte 3mm chaton frees te gebruiken om dat opstaande randje iets te laten verzinken, en dan een 70 graden schuine chaton frees van 2,5mm (moet ik zodirekt nog halen bij drijfhout) om de inkepingen te maken.


Nee ik bedoelde niet, zoals Eljas, dat je de pootjes de juiste steenmaat geeft met een dakfrees (opruimen), maar echt 1 tot enkele mm (ligt aan je steenmaat/ontwerp) onder de top van je zetpootjes een inkeping maken met een chatonfrees.

Het kan wel zijn (vanwege het zwakkere zilver) dat de lengte van je pootjes ingekort moeten worden.

RobertGlotzbach schreef:Zoals het nu is, past het 3mm steentje er prima tussen, zouden jullie dan aanraden een iets groter steentje te gebruiken of juist niet?
En wat raden jullie aan om het steentje tijdelijk vast te houden op een houten steeltje zodat ik het makkelijker kan plaatsen, ik heb nu 'zetterskit swiss burs' op mijn boodschappen lijstje staan, of is er iets beters?

Vriendelijke groet, Robert

gewoon een bolletje bijenwas op een spijkertje aanbrengen en je hebt altijd een goede stenenp(l)akker.
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 544
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Re: hoe diep pootjes infrezen?

Berichtdoor Eljas » vrijdag 25-05-2018, 20:29

Wanneer de opening tussen de pootjes 3 mm is en de pootjes xijn bijv. 0.8 mm dik dan heb je een steen van 3.8 mm nodig.
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1149
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Contacteer:

Re: hoe diep pootjes infrezen?

Berichtdoor @tjuh » zaterdag 26-05-2018, 9:10

oh dat stukje had ik helemaal over het hoofd gezien, gevalletje van andere interpretatie van "er tussen passen"....
Over het algemeen plaats ik de te gebruiken steen OP de chaton pootjes om in te schatten of hij gaat passen of niet, als de steen er al gemakkelijk tussen zakt is de zetting te groot voor die steen.
Uiteraard zijn er standaarden van welke maten stenen bij welke maten chatons passen, maar net die tiende mm breder of smaller los ik op deze manier op.

Advertentie

Terug naar “Zetten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten