hoe diep pootjes infrezen?

Gereedschap en technieken rondom het zetten van (edel)stenen
tinkywinky
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 195
Lid geworden op: maandag 12-12-2011, 22:31
Ervaring: Overig

hoe diep pootjes infrezen?

Bericht door tinkywinky »

Ik ben aan het oefenen om een steen te zetten.
heb voor het gemak gleufjes gevijld en daar 4 pootjes in gesoldeerd.
pootjes op een lengte gemaakt en sneetjes in gemaakt met een chatonfreesje. En de steen zit. Jippie.

ik heb pootjes/draad van 0.9 dik gebruikt. Is dat niet te dun voor een steen van 4 mm?
En hoe diep moeten de sneetjes?
Ik ben bang dat ik het niet stevig genoeg heb gemaakt. Het ziet er voor mijn idee uit alsof de steen er zo weer uit kan floepen.
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 648
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Eljas »

Ongeveer halve diepte van de pootdikte....
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Bericht door Cees »

Hoe dik je je pootje maakt hangt van meerdere zaken af.

Een chaton kan 4 poten hebben 6 of 8 maar ook 3.
Hoe meer pootjes hoe meer houvast

Zelf ga ik meestal uit van een dikte vanaf 1 mm voor een vierpotige chaton, maar als het een heel klein steentje is kan het ook dunner.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
lucskepc
Actief lid
Actief lid
Berichten: 229
Lid geworden op: donderdag 24-06-2010, 15:34
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Willebroek, Belgie
Contacteer:

Bericht door lucskepc »

pootdikte hangt natuurlijk ook af van de sterkte van de grondstof. Pootjes in zilver zijn steeds tot 20% dikker dan dezelfde in goud
Na elk uur..... komt er weer eentje
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
tinkywinky
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 195
Lid geworden op: maandag 12-12-2011, 22:31
Ervaring: Overig

Bericht door tinkywinky »

Ah dank je wel Lucskepc dat wist ik nog niet.

Volgens mij had ik nu een 4mm zirkonia en pootjes van 0.9 dik. Heb de ring een uurtje gedragen, maar kwam niet los. Toch ogen de pootjes heel zwak. Dat kan ook komen doordat ik hier nog niet vertrouwd mee ben.

1mm had beter geweest begrijp ik?
Zeg dat als ik een steentje van 1,5 mm had gepakt, 0.8 pootjes passen (wat mij erg friemel lijkt, maar ach ik zie mezelf toch geen 1,5mm steentje gebruiken, ik hou niet zo van mini)
En van 2 tot 5 steen, een 1 mm pootje.
En daarboven van 5 tot 10 steen, beter een 1,5 pootje.
Is zoiets een beetje overeenkomstig met wat jullie doen? Echt even puzzelen hoe of wat hoor.

Wat mij opviel tussen het knutselen is dat er vragen ontstonden als, wil ik de pootjes recht of wat schuiner.
En op welke afstand moet ik ze zetten onder de steen? Is daar iets van een handig rekentruukje voor ofzo?

Ik hou van everything big, dus de volgende steen wordt een 5 tot 8 mm. Ik vind het in ieder geval wel erg leuk om te doen, dus er komt een vervolg op.
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: hoe diep pootjes infrezen?

Bericht door Abo »

Om in het vakjargon te blijven noemen (noemden) we die "pootjes" stiften. Maak eigenlijk weinig uit buiten dat ik met pootjes aan één of ander dier moet denken.
Bij een pavé zetting zijn dat dan greintjes.

Bij geslepen edelstenen is het gebruikelijk om de stiften tot eerste halfje boven de rondist te laten komen.
De reden daarvoor is dat het meer licht laat binnenkomen en je meer van de edelsteenvorm ziet.
Erg kritisch gezien lijkt je edelsteen wat groter.

Stiften moet je netjes en keurig afwerken. Ze moeten afgerond worden ofwel met een vijltje of met een holfreesje (cupfreesje).
Er mag geen licht te zien zijn tussen de binnenzijde van de stift en de plaats waar het de steen raakt. De ingesneden hoek van de stift moet nauw aan de vorm van de steen aansluiten.
Ik spreek hier wel van de ideale zetting maar daar streven we toch allemaal een beetje naar.

Daarom dat er een beroep bestaat als zetter die dit jaren elke dag doen.
Ik ben geen zetter :P
Gebruikersavatar
RobertGlotzbach
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 36
Lid geworden op: maandag 10-04-2017, 19:20
Ervaring: Overig
Woonplaats: Amsterdam
Contacteer:

Re: hoe diep pootjes infrezen?

Bericht door RobertGlotzbach »

Ik moet een 3mm rond gefacetteerd steentje zetten in een zilver werkje dat ik heb laten gieten.
De stiftjes zijn 0.7 mm, ik had begrepen dat, dat voldoende zou zijn?
Zijn er nog tips hoe ik nauwkeurig kan infrezen op de juiste hoogte?

Groet, Robert Glotzbach
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 648
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Re: hoe diep pootjes infrezen?

Bericht door Eljas »

Ke kunt een hulpstukje bij het frezen gebruiken.
Bij bijou heet het een frees zettershulp. Nieuwe katalogus blz. 461 art.nr.08 130 98
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: hoe diep pootjes infrezen?

Bericht door Erika »

Als je dat niet wilt aanschaffen, kun je nog, als je zetting gelijk is van bovenaf, de maat aftekenen en dat frzen

succes
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
RobertGlotzbach
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 36
Lid geworden op: maandag 10-04-2017, 19:20
Ervaring: Overig
Woonplaats: Amsterdam
Contacteer:

Re: hoe diep pootjes infrezen?

Bericht door RobertGlotzbach »

Oh geweldig dank je voor de snelle reactie.
Ziet er slim uit inderdaad, nu even kijken of ze die ook hier in Amsterdam hebben... kan ik het morgen zo halen (gechecked, en ja hebben ze :-) ).
Denk je dat die 0,7 mm inderdaad ok is, anders kan ik het steentje ook op de rand van de opening in het kruis laten rusten (eigenlijk was dit hoe ik het oorspronkelijk bedacht had)?
Misschien krijg ik het steentje dan vast zonder in the fresen, of klinkt dat naief?

Groet, Robert
RenderScene2_Prong-Prong.png
Groet, Robert
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: hoe diep pootjes infrezen?

Bericht door @tjuh »

Frezen moet altijd, voor het goed en mooi vastzettn van je steen.
Verder is je omschrijving wat onduidelijk : anders kan ik het steentje ook op de rand van de opening in het kruis laten rusten
bedoel je daar het ringetje mee? de pootjes kan je dan wel inkorten, maar nog steeds frezen voor een goede rusting voor de steen.

welke maat en soort frees was je van plan te gebruiken? dat freeshulpstuk is niet echt nodig denk ik. mits je wel een beetje ervaring hebt met boren/frezen met je handstuk. Ik heb die set ooit gekocht, maar geen idee meer waar het zich bevind...nooit meer gebruikt.
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 648
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Re: hoe diep pootjes infrezen?

Bericht door Eljas »

Heel slim om zeker in het begin te frezen zonder handstuk maar uit de hand. Zet je dakfrees in een heftje. Zet de dakfrees op de chaton en draai het handmatig met een lichte druk vanuit de hand rond. Je schraapt als het ware het materiaal met de frees weg. Deze methode gebruik ik heel vaak, nog steeds. Zeker bij nieuwe superscherpen freesjes en bij zetpootjes die relatief dun zijn t.o.v. de lengte van de pootjes.
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
Gebruikersavatar
RobertGlotzbach
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 36
Lid geworden op: maandag 10-04-2017, 19:20
Ervaring: Overig
Woonplaats: Amsterdam
Contacteer:

Re: hoe diep pootjes infrezen?

Bericht door RobertGlotzbach »

@tjuh schreef:Frezen moet altijd, voor het goed en mooi vastzettn van je steen.
Verder is je omschrijving wat onduidelijk : anders kan ik het steentje ook op de rand van de opening in het kruis laten rusten
bedoel je daar het ringetje mee? de pootjes kan je dan wel inkorten, maar nog steeds frezen voor een goede rusting voor de steen.

welke maat en soort frees was je van plan te gebruiken? dat freeshulpstuk is niet echt nodig denk ik. mits je wel een beetje ervaring hebt met boren/frezen met je handstuk. Ik heb die set ooit gekocht, maar geen idee meer waar het zich bevind...nooit meer gebruikt.
Dank je voor je hulp :-)
Ja inderdaad dat ronde opstaand randje, ik had de pootjes inderdaad wat langer gelaten voor de zekerheid met het idee inkorten kan altijd.
Even voor de duidelijkheid; we hebben het nu toch over het infresen/kepen van de pootjes en niet het eventueel opruimen van de 4 pootjes zodat het steentje er tussen past?

Ik was van plan een rechte 3mm chaton frees te gebruiken om dat opstaande randje iets te laten verzinken, en dan een 70 graden schuine chaton frees van 2,5mm (moet ik zodirekt nog halen bij drijfhout) om de inkepingen te maken.

Zoals het nu is, past het 3mm steentje er prima tussen, zouden jullie dan aanraden een iets groter steentje te gebruiken of juist niet?
En wat raden jullie aan om het steentje tijdelijk vast te houden op een houten steeltje zodat ik het makkelijker kan plaatsen, ik heb nu 'zetterskit swiss burs' op mijn boodschappen lijstje staan, of is er iets beters?

Vriendelijke groet, Robert
Gebruikersavatar
RobertGlotzbach
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 36
Lid geworden op: maandag 10-04-2017, 19:20
Ervaring: Overig
Woonplaats: Amsterdam
Contacteer:

Re: hoe diep pootjes infrezen?

Bericht door RobertGlotzbach »

Eljas schreef:Heel slim om zeker in het begin te frezen zonder handstuk maar uit de hand. Zet je dakfrees in een heftje. Zet de dakfrees op de chaton en draai het handmatig met een lichte druk vanuit de hand rond. Je schraapt als het ware het materiaal met de frees weg. Deze methode gebruik ik heel vaak, nog steeds. Zeker bij nieuwe superscherpen freesjes en bij zetpootjes die relatief dun zijn t.o.v. de lengte van de pootjes.
Dank je wel Eljas, dat klinkt als een goede tip, meer controleerbaar zo te oordelen.
Gebruik je dit alleen om een begin te maken en daarna gemotoriseerd dieper te gaan of doe je het enkel met de hand?

Zoals ik al zei, dit is m'n eerste keer en ik ben bang dat het lastig is de inkepingen op de juiste hoogte te krijgen.

Vriendelijke groet, Robert
Plaats reactie