Hoe maak je een supersmal 'zetbandje' rond een steen ???

Gereedschap en technieken rondom het zetten van (edel)stenen
Gebruikersavatar
Marlijn63
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 8
Lid geworden op: zaterdag 16-05-2015, 19:33
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Breda
Contacteer:

Re: Hoe maak je een supersmal 'zetbandje' rond een steen ???

Bericht door Marlijn63 »

Ondanks de uitleggen hier, kom ik er met deze peervormige, gefaceteerde rutielkwarts niet uit. Ik wil ook graag een zo smal mogelijk randje om deze stenen heen om er oorhangers van te maken.
Ik heb diverse proefjes gemaakt in zilver (het definitief moet in geelgoud): halve ronde buis gaat ribbelen, een strip wordt teveel over de facetten gewreven waardoor het hobbelig wordt.
Zou dat met een stripje (0,25) en een daarop gesoldeerde draad wèl werken? En zo ja, moet dan de draad aan de binnen of de buitenkant? Blijft volgens mij een feit dat de aansluiting op de steen hobbelig wordt en hoe ik het bij de (kwetsbare!) punt moet laten aansluiten is ook een Dingetje....
Zit er iemand op Zilvermaan die het me wil/kan uitleggen? XX)
Bijlagen
631CEE67-60AF-454F-865B-93AC5BF86A3D.jpeg
9F00436A-1FCF-4A1D-BDA8-B187A20EF8CE.jpeg
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Hoe maak je een supersmal 'zetbandje' rond een steen ???

Bericht door Cees »

De rand van de rutielkwarts lijkt op de foto erg dun (smalle rondist).
Zelf zou ik er door de kwetsbaarheid niet voor kiezen om hem rondom met een rand te zetten, door middel van aandrijven van de rand.

Een mogelijkheid is om een voor en achter rand te maken waartussen je de steen plaatst en deze randen aan elkaar te klinken, wel uitkijken dat de steen niet gaat knellen. Dus voor en achter rand moeten goed op de steen aansluiten.

Andere mogelijkheid is om de steen tussen pootjes te zetten
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Plaats reactie