Vraag over liften en zetten van edelsteentjes in stalen ring

Gereedschap en technieken rondom het zetten van (edel)stenen
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

JolandaB schreef:We zijn idd bij Loman langs geweest en die stelde voor om het op deze manier op te lossen. Moeten alleen even wachten tot we de boel binnen hebben.
;)^
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 456
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Bericht door Briolet »

Dat het gat uit het midden zit, ligt volgens mij meer aan het uit de losse hand boren inplaats van met statief, dan aan het materiaal.

Zelf zie ik kleine afwijkingen als een teken van handwerk. Dan zie je direct dat het geen goedkoop fabrieksringetje is die per 1000 tegelijk van de band rollen.
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Briolet schreef:Dat het gat uit het midden zit, ligt volgens mij meer aan het uit de losse hand boren inplaats van met statief, dan aan het materiaal.

Zelf zie ik kleine afwijkingen als een teken van handwerk. Dan zie je direct dat het geen goedkoop fabrieksringetje is die per 1000 tegelijk van de band rollen.
Het ligt meer aan het zuiver aftekenen en het merken met een centerpons of puntig ponsje, ook dan is uit de hand zuiver te boren en te frezen.
Voorwaarde is dat je en scherpe goed symetrisch geslepen boor hebt die niet gaat lopen en dat je ook niet teveel druk uitoefend en de boor het werk laat doen.
Ik vind kleine afwijkingen in handwerk vaak wel storend, althans ik erger me er in mijn eigen werk dood aan en ben eerder geneigd het weer over te doen.
Terwijl in ook in andermans werk het soms een charme vind, vooral bij graveerwerk.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Precious Art
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1108
Lid geworden op: dinsdag 15-04-2008, 9:08
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Precious Art »

Bij zulke stenen op rij zou ik me ook storen aan het feit dat ze niet goed in lijn liggen.
Ik vind niet dat je alle foutjes als "het is handwerk" mag bestempelen. Soms betrap ik me zelf daar ook op. Maar daar moet je dus voor oppassen, dat je niet steeds slordiger gaat werken. Bij andere ontwerpen zou ik me minder aan onregelmatigheid ergeren. Maar met zo'n strak ontwerp wel. Ben het dus met de koper eens dat het geen goed werk is.

Groetjes
Precious
Groetjes,
Precious.

Maak fouten in het prettige besef dat de optelsom van je fouten "ervaring" wordt genoemd.
smidje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 552
Lid geworden op: zondag 24-01-2010, 14:06
Ervaring: Overig
Woonplaats: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door smidje »

Nou ben ik echt geen top goudsmid maar dit zou mijn atelier niet uitgaan als acceptabel.
"Quality is a habit not an act"
hdgu
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 19
Lid geworden op: woensdag 01-01-2014, 12:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: nieuwleusen
Contacteer:

Bericht door hdgu »

Ik ben van mening dat je altijd trots moet zijn op je werk en dan mag je een bepaald bedrag vragen, ik vindt de zettingen echt mislukt en zou dan geen geld vragen ook al heb ik veel werk gehad aan de klus. Hier kan je echt niet trots op zijn. staal zettingen zijn altijd erg lastig maar dit is gewoon scheef geboord. Ik snap wel dat de juwelier zijn uren betaald wil hebben maar als hij eerlijk gekeken heeft, kun je hier geen geld voor vragen. ook een oplossing van een waardebon is geen goede oplossing. zo heeft de juwelier nog steeds geen schade terwijl jij wel schade hebt en nog steeds geen goede ring. voor mijn gevoel kon hij die waardebon ook mooi in zijn.... stoppen.
Gebruikersavatar
Janna
Actief lid
Actief lid
Berichten: 396
Lid geworden op: zaterdag 12-04-2008, 13:39
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Leiden
Contacteer:

Bericht door Janna »

Goh, zo'n stalen ring is toch gemakkelijk en goedkoop te vervangen voor de juwelier/goudsmid in kwestie. Kunnen de steentjes er niet netjes uitgezaagd worden? Al heb je dan aardig wat zaagjes nodig. ;)

Gewoon overnieuw doen maar dan wel netjes geboord. Leer je meteen goed boren!! :) Ik vind het ook leergeld als het misgaat, ook aan je fouten heb je iets, en iedereen maakt wel eens een fout af en toe, maar dan zou ik dat wel kosteloos overnieuw doen.

De grens tussen charmante, handgemaakte 'foutjes' of onacceptabele fouten is een persoonlijke grens, maar deze ring kon duidelijk zo niet de deur uit, hoor.
Een waardebon teruggeven in zo'n geval, vind ik ook niet bepaald netjes naar jou als klant toe.
Gebruikersavatar
Precious Art
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1108
Lid geworden op: dinsdag 15-04-2008, 9:08
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Precious Art »

Een waardebon vind ik inderdaad helemaal niet netjes.
Ben je nog verplicht iets bij hun te kopen ook!


Groetjes
Precious
Groetjes,
Precious.

Maak fouten in het prettige besef dat de optelsom van je fouten "ervaring" wordt genoemd.
JolandaB
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 9
Lid geworden op: zondag 08-02-2015, 18:57
Ervaring: Geen ervaring

Re: Vraag over liften en zetten van edelsteentjes in stalen ring

Bericht door JolandaB »

Heel oud topic, maar aangezien dit topic over de ring in kwestie gaat, ga ik hier toch maar verder.

Uiteindelijk heb ik een hele mooie ring gekregen met de 3 geboortesteentjes erin. Een safier, een topaas en een robijn. In die volgorde. De topaas is er vandaag echter voor de tweede keer uitgevallen. Na de eerste keer heb ik een nieuwe topaas laten zetten en die zat volgens mij ook muurvast. Nu vraag ik mij af of er een reden kan zijn waarom juist dat steentje nu al 2 keer los is gekomen. Ligt dat aan het feit dat het de middelste steen is of misschien aan het feit dat het om een "zachter" steentje gaat? Ik vraag me dit af omdat ik de eerste keer ook even heb getwijfeld om dat steentje te laten vervangen door een diamantje. Het kindje dat bij dit geboortesteetje hoort is overleden, dus het verliezen van dit steentje komt steeds heel hard aan. Zou een diamantje de kans kleiner maken dat hij opnieuw loskomt?
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: Vraag over liften en zetten van edelsteentjes in stalen ring

Bericht door @tjuh »

bij het eruitvallen, is de steen dan kapot? of gewoon heel? (want je spreekt over een nieuwe steen erin gezet te hebben, of was de andere ook echt kwijt)
aangezien er geen foto meer staat in dit onderwerp, kan je misschien een recente foto plaatsen? dit beoordeelt iets gemakkelijker voor ons.
JolandaB
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 9
Lid geworden op: zondag 08-02-2015, 18:57
Ervaring: Geen ervaring

Re: Vraag over liften en zetten van edelsteentjes in stalen ring

Bericht door JolandaB »

Ik ben de steentjes beide keren verloren. Vandaar dat het steentje de eerste keer vervangen is. Ik twijfel er nu dus aan het steentje te vervangen door een diamantje. Als dat steviger is, is de keus makkelijk gemaakt. Misschien dat een andere manier van vastzetten ook een oplossing kan zijn? Bij de eerste 'mislukte' ring zaten er een soort laspuntjes in het randje dat in het midden over de ring loopt. Niet mooi, maar een goede goudsmid weet misschien een mooiere oplossing...
Bijlagen
IMG_20180902_151024.jpg
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Vraag over liften en zetten van edelsteentjes in stalen ring

Bericht door Erika »

Wat mogelijk het geval hier kan zijn is dat je zetting, gefreesde rusting net iets te groot was voor het steentje.
Bijvoorbeeld dat je eerste steentje door breuk euit is geraakt (hetgeen voor kan komen, ook diamant kan breken) Topaas heeft hardheid 8 dus is geen hele zachte steen.
Maar er zijn zoveel redenen waarom een steen eruit kan geraken

Ik persoonlijk zou gaan voor een nieuw steentje in iets groter maatje. Dus stel je steen is nu 3 mm dan zou ik gaan voor 3.2 mm of nar de 3.5 zodat de middelste steen duidelijk groter is./ Dan kan de zetting weer opnieuw gefreesd worden. Diamantje of topaas dat blijft hetzelfde, waarschijnlijk is de rusting van de zetting groter dan de steen die er is ingegaan. En ja dan kunnen die paar 10des van mm een groot verschil maken Het lijkt op de foto, maar dat is niet heel duidelijk, dat dit het geval is

Andere optie is met greinen gaan werken. Dan is de strakheid wel weg van de bestaande zetting maar heb je mss wat meer grip.
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Vraag over liften en zetten van edelsteentjes in stalen ring

Bericht door Cees »

In een wrijfzetting waar de steen uitgegaan is zijn er 2 opties om te herstellen;
- een grotere steen zetten
- gat dicht solderen en zetting opnieuw maken

Een andere mogelijkheid is om de steen in plaats van met een wrijfzetting vast te zetten, met greinen vast te zetten.
Bij het steken van greinen wordt er meer materiaal naar de steen verplaatst waardoor een steen die niet met een wrijfzetting vastgezet kan worden nog wel met greinen vastgezet kan worden.


Als een steen nadat deze gezet is een klein beetje ruimte heeft in zijn rusting dan wordt deze ruimte bij het dragen alleen maar groter, met als resultaat dat op een gegeven moment de steen eruit valt.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Vraag over liften en zetten van edelsteentjes in stalen ring

Bericht door Erika »

Het is staal Cees dus solderen is geen optie helaas.
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Plaats reactie