Vraag over liften en zetten van edelsteentjes in stalen ring

Gereedschap en technieken rondom het zetten van (edel)stenen
JolandaB
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 9
Lid geworden op: zondag 08-02-2015, 18:57
Ervaring: Geen ervaring

Vraag over liften en zetten van edelsteentjes in stalen ring

Bericht door JolandaB »

Ik probeer informatie te vergaren op internet over een probleem met mijn ring en ik kom telkens uit op dit forum. Ik hoop dus dat er hier iemand is die me aan de juiste info kan helpen.

Ik heb een stalen ring besteld bij een juwelier met 3 geboortesteentjes erin. Ik heb hiervoor een (heren)ring besteld (zonder steentjes) en de goudsmid zou dan de geboortesteentjes erin zetten. Een saffier, een robijn en een blauwe topaas.

Hij had dit nog niet eerder gedaan in staal en dat viel hem blijkbaar erg tegen. Uiteindelijk zitten de steentjes er wel in, maar de robijn zit niet in het midden. Er loopt over de gehele ring een horizontale streep, dus dat de robijn niet precies in het midden zit valt erg op. Daarnaast is de robijn te diep gezet waardoor je zeg maar tegen de rand van het gat aan kijkt. De robijn valt te diep weg.

Ik ben ontevreden en ben op zoek naar een oplossing waar zowel de juwelier als ik zelf tevreden mee kunnen zijn.

Ten eerste vraag ik me af hoe moeilijk het is om steentjes te zetten in een stalen ring. Is het mislukken een groot gebrek van de goudsmid of is dit werkelijk zo moeilijk? Als het niet zo'n probleem zou moeten zijn kan ik beter mijn geld terug eisen en op zoek gaan naar een andere juwelier. Ik heb echter nog geen andere juweliers gevonden die steentjes willen zetten in staal.

Ten tweede vraag ik mij af of het mogelijk is om de steentjes te liften en te hergebruiken in een andere ring. Mijn man wilde pers? een stalen of titanium ring ivm zijn werk en ik wil graag een bijpassende ring, maar als staal geen optie is wat steentjes betreft is zilver wellicht de oplossing.

En tot slot vraag ik me af hoe jullie met dit probleem om zouden gaan. Ik heb 100 euro betaald voor het zetten van de 3 steentjes en in vind dan ook dat het perfect moet zijn.

Ik zat er zelf een te denken voor te stellen extra te betalen voor een nieuwe zilveren ring, maar dat het zetten van de steentjes en de eventuele nieuwe steentjes dan voor rekening zijn van de juwelier. Als hij de steentjes kan liften gaat het dan puur om manuren. Of ben ik hierin dan te mild? Uiteindelijk heeft hij een slecht product geleverd en heb ik gewoon recht op een goed product.

Dit is hem trouwens: Afbeelding
Gebruikersavatar
goldenwonder
Actief lid
Actief lid
Berichten: 417
Lid geworden op: dinsdag 27-11-2007, 13:15
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door goldenwonder »

Zetten in staal hoeft geen probleem te zijn. Sommige staalsoorten zijn zelfs relatief zacht om te zetten. Als het een harde staalsoort is, dan is het niet makkelijk, maar zeker te doen.
?100,= is hopelijk incl. de stenen?
Orotig laser solderingen, gecompliceerde juwelenmontages en zetwerk
JolandaB
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 9
Lid geworden op: zondag 08-02-2015, 18:57
Ervaring: Geen ervaring

Bericht door JolandaB »

We zijn bij verschillende juweliers geweest en niemand wilde stenen zetten in een stalen ring. Ik had dit idee in mijn hoofd en deze juwelier was de enige die hem wilde maken. Dan ben ik best bereid daar iets meer voor te betalen, maar dan moet het dus wel goed zijn ;-).

Ik begrijp dus dat ik voor deze prijs zeker mag verwachten dat het perfect is. Geld terug vragen en op zoek naar een goudsmid die het wel kan dus... We zijn alle juweliers hier in de regio echter al af geweest. Om behoorlijk gefrustreerd van te worden. Ik dacht dat mijn idee relatief simpel te maken zou zijn. Simpele stalen ring, 3 steentjes :S.

Iemand op het forum aanwezig in de regio Hoogeveen die het w?l goed kan? hehe.
Laatst gewijzigd door JolandaB op dinsdag 10-02-2015, 16:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

JolandaB schreef: Iemand op het forum aanwezig in de regio Hoogeveen die het w?l goed kan? hehe.
Juwelier Loman Hoogeveen.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
JolandaB
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 9
Lid geworden op: zondag 08-02-2015, 18:57
Ervaring: Geen ervaring

Bericht door JolandaB »

Zal morgen even contact opnemen met beide juweliers. Eerst kijken of ik mijn geld terug kan krijgen (moet anders maar stennis gaan schoppen) en dan met Loman om te vragen of zij het wel fatsoenlijk voor me kunnen maken.
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

JolandaB schreef:?...en dan met Loman om te vragen of zij het wel fatsoenlijk voor me kunnen maken.
Even vragen naar Dhr. Valk, ik zal het met hem doornemen.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
JolandaB
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 9
Lid geworden op: zondag 08-02-2015, 18:57
Ervaring: Geen ervaring

Bericht door JolandaB »

Super. Dankjewel.
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Graag gedaan... :wink:
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
JolandaB
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 9
Lid geworden op: zondag 08-02-2015, 18:57
Ervaring: Geen ervaring

Bericht door JolandaB »

We konden helaas alleen een tegoedbon terug krijgen met als reden dat ze bijzonder veel werk hebben gehad van de ring. Tja, veel werk betekend helaas niet altijd een goed resultaat.

We hebben nu van het tegoed een nieuwe ring besteld en 3 nieuwe stenen en laten die dan door een ander zetten. Dan blijft er alleen een tegoed over voor wat we betaald hebben voor het zetten zelf.
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Nou ja, aardige tussenoplossing.
Als juwelier zou ik bij een terechte klacht gezegt hebben, " we nemen de ring terug en zorgen dat u een nieuwe ring krijgt die wel goed is".
Er veel werk aan gehad hebbende wil niet zeggen dat je het kunt gaan rekenen, als je daarop een onvoldoende scoort moet je je verlies nemen en het overdoen in mijn opinie.
Het vervelende bij deze klus is dat je je fout niet gemakkelijk kunt corrigeren, stenen laten zich moeilijk heel lichten uit staal en een verkeerd gefreest gaatje laat zich ook niet corrigeren omdat je het gat niet weer kunt dichtmaken met hetzelfde materiaal, bij goud en zilver gaat dat eventueel wel.
Dus de goudsmid of juwelier die het uitgevoerd heeft moet de credits krijgen van dat er wel een extra moeilijkheidsgraad aan deze klus zat.
Je kunt je geen foutje permitteren.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

ik ben het met willem eens. Tis een mooie tussenoplossing, maar dat zij er veel werk aan hebben gehad zal ook te maken hebben met dat de goudsmid nog nooit stenen in staal heeft gezet kan dan niet de klant worden aangerekend.
Ook dat het zetten tegenviel ...Dan hadden ze de ring naar een ander op moeten sturen.

Ik zie dat als een soort leergeld....
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
JolandaB
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 9
Lid geworden op: zondag 08-02-2015, 18:57
Ervaring: Geen ervaring

Bericht door JolandaB »

Dit was de 5de juwelier waar we langs gingen. De eerste 4 gaven aan dat zij niet konden zetten in staal omdat ze daar de juiste materialen niet voor hadden. We hadden de hoop zelfs al een beetje opgegeven. Deze juwelier verzekerde ons er echter van dat zetten in staal geen probleem zou zijn. Daarom hebben we voor deze juwelier gekozen. Vind het dan ook wel erg slordig dat juist het zetten niet goed is gegaan.

Maar goed. Op deze manier krijg ik wel precies de juiste ring (passend bij die van mijn man) met de 3 stenen die ik er in wil hebben. We moeten alleen de nieuwe goudsmid natuurlijk weer betalen en we houden een tegoedbon over waar we momenteel echt geen bestemming voor kunnen bedenken. Misschien dochterlief maar eens verwennen ;-).
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Volgende keer direct bij een goudsmid aankloppen :mrgreen: , gezien veel juweliers het toch doorsturen naar de goudsmid.
Het kan dus best zijn dat de juwelier iets heeft gezegd maar dat degene die het moet maken daar minder of geen ervaring mee heeft.
Juwelier, goudsmid en zilversmid het zijn drie verschillende vakken

Zoals gezegd ligt het ook de staalsoort.
Zo zette ik van de zomer een paar diamantjes in een oud stuk ontplofte zeemijn uit WOII . zwaar verroest , jaren in zee gelegen en ik hield m'n hart vast maar dat ging er zo makkelijk er soepel in.
Terwijl die edelstalen basisring van de klant waar een diamantje in moest mij veel meer kracht kostte.

Maar de gereedschappen die ik er voor gebruik zijn het zelfde als voor goud en zilver.
Willem schreef het alleen al, eenmaal scheef is het moeilijk te corrigeren. Anders als in goud of zilver. Maar het zetten is wel te doen.


Heb je nu opdracht gegeven aan de goudsmid die Willem aanraadde? Dan komt het vast allemaal goed en ik vind het zeker ook een aardige oplossing
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
JolandaB
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 9
Lid geworden op: zondag 08-02-2015, 18:57
Ervaring: Geen ervaring

Bericht door JolandaB »

We zijn idd bij Loman langs geweest en die stelde voor om het op deze manier op te lossen. Moeten alleen even wachten tot we de boel binnen hebben.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Komt dus goed , klein beetje geduld maar dan heb je wat je hebben wilt en dochterlief mss ook nog een klein verwennerij...
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Plaats reactie