Wrijfzetting - stenen los

Gereedschap en technieken rondom het zetten van (edel)stenen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Madrugadaan
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 32
Lid geworden op: maandag 24-12-2007, 19:20
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Wrijfzetting - stenen los

Bericht door Madrugadaan »

Ik ben de wrijfzetting aan het oefenen. Na een aantal mislukkingen gaat het boren nu goed. Denk ik tenminste.
Het lukt mij niet om de stenen vast te krijgen nadat ik ze er in geklikt heb en met mijn elst er in stapjes om heen draai.
Ze blijven er maar losjes in zitten. heeft iemand een tip? Het zijn zirkonia's van 2mm.

Ze zitten n?t iets lager (scheelt haast niks) van de oppervlakte, dus dat is volgens mij wel goed.

Alvast dank voor de reactie(s)

-----
Laatst gewijzigd door Madrugadaan op dinsdag 07-04-2015, 11:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Je bent smid van je eigen geluk.
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Ik kan je omschrijving niet bij een onderwaartse zetting plaatsen. Bedoel je gewoon een wrijfzetting? omdat je over een els praat.
Misschien even een fotootje, dan weten we waar we het over hebben.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Madrugadaan
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 32
Lid geworden op: maandag 24-12-2007, 19:20
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Bericht door Madrugadaan »

Dag WIllem,

excuses ik bedoel wrijfzetting.
In mijn cursusboek staat "onderwaarts ingefreesde ring" en dan met deze zetting. Er staat alleen nergens dat deze zetting 'Wrijfzetting' heet.

Ik heb overigens nu geprobeerd om de rusting met een zelfde maat dakfrees te fresen als de steenmaat. Als ik dan ga wrijven, dan zit de steen wel vast. De steen zit er dan overigens net zo netjes in als bij de andere manier met er in klikken.

Ik zie deze methode alleen nergens staan, dus dit laatste is vast geen goede methode? Niet stevig genoeg misschien?
Je bent smid van je eigen geluk.
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Ik frees altijd voor met een iets kleinere bolfrees en frees dan na met een exacte maat dakfrees, soms is die maat aan te passen door een oude iets grotere frees op de zijkant al draaiende tegen een slijpsteentje te houden.
De steen moet er absoluut strak in passen, heeft hij een beetje ruimte dan moet je alle zeilen bijzetten om hem vast te krijgen en vaak lukt dat slecht.
Als je hem bijna klemmend in de zetting kunt drukken is er maar weinig wrijfwerk nodig om hem zeker en vast in de zetting te krijgen.
Veel collega's gebruiken altijd bolfrezen voor al hun zetwerk, maar ik heb vaak dat de stenen dan niet goed zitten, dus frees ik liever even na met een dakfrees.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Madrugadaan
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 32
Lid geworden op: maandag 24-12-2007, 19:20
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Bericht door Madrugadaan »

Dank je Willem, je bevestigd mijn vermoeden dat het passend moet zijn. Dus ik heb te veel weggefreesd, waardoor de stenen loszitten.
Dank voor je advies.
Je bent smid van je eigen geluk.
Plaats reactie