Hulp Spanring

Gereedschap en technieken rondom het zetten van (edel)stenen
Plaats reactie
Goudsmid_sa
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 16
Lid geworden op: woensdag 12-12-2012, 23:09
Ervaring: Professioneel goudsmid

Hulp Spanring

Bericht door Goudsmid_sa »

Zou iemand me kunnen adviseren hoe je een spanring het beste kunt maken? In welke volgorde. Ik zit ook met de maten en zetten van de diamant hoe diep en hoe ver frees je dit in? Heeft iemand hier ervaring mee?

Het zal een geelgouden ring worden 4.5 breed, dikte weet ik niet precies wat is gangbaar 2mm? En waarschijnlijk onder de steen dat het een smalle brug heeft zodat de ring niet kan verschuiven ivm de steen.
ringmaat 17.25 maar deze zat net iets te strak zie dummy op de foto.
Er komt een diamant in van 0,10 karaat.
Hoe pak ik dit het beste aan? Is het handig om dan een basisring in te kopen en daar vanuit te gaan werken?


Ik hoor het graag van jullie.

Een link van de foto
https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=561DE862
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Ik zou een ring maken. Als er een brug onder komt is het geen enkel probleem.
Je maakt of besteld een ring 3 kwart maat te klein (2 a 2,3mm), dan zaag je hem op de soldeernaad door nadat hij mooi strak is afgewerkt. Dan frees je hem in (niet te diep), buigt hem open, hangt de steen ertussen.
Vervolgens neem je een gouden ringetje of buis die net iets kleiner is dan de diameter van de steen en zorgt dat die met een beetje vijlen mooi over het cullet van de steen tegen beide kanten van het goud aan leunt. Zorg dat hij niet het goud uitelkaar duwt want dan zit je steen straks los. Vervolgens soldeer je je brug, afkoken, afwerken en klaar.
Zoiets
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Ja, zo zou ik het ook doen, dit is gemakkelijker dan eerst het bruggetje of ringetje solderen en daarna de steen te zetten.
2mm lijkt mij een goede dikte, ik zou voor de zekerheid even de hoogte van de steen meten en daar rekening mee houden.
Dani?l schrijft " dan frees je hem in en buigt hem open", ik denk dat hij dit net andersom bedoeld, buig hem open en frees hem in op de kopse kanten.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

ah, de dikte, een briljant heeft doorgaans twee derde van zijn diameter nodig om zonder uit te steken gezet te kunnen worden.
tienpunters zijn 2,9 a 3mm dus dat komt met twee dik goed uit.
The best things in life are still made by hand
Plaats reactie