is kunsthars schadelijk voor Mexicaanse vuuropaal?

Gereedschap en technieken rondom het zetten van (edel)stenen
Plaats reactie
jugglerwithballs
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: zondag 09-08-2015, 21:06
Ervaring: Overig
Woonplaats: Langedijk

is kunsthars schadelijk voor Mexicaanse vuuropaal?

Bericht door jugglerwithballs »

Hallo,

Ik heb mijn droom laten verwezenlijken; ik heb een edelsmit gevraagd om een ring te maken met 2 opalen die ik al had. 1 daarvan is een Mexicaanse vuuropaal.

De setting is prachtig, maar tot mijn verbazing leken ze gelijmd. De maakster heeft gereageerd door te melden dat het geen lijm, maar kunsthars is. Ze is overigens gediplomeerd edelsmit.

Mexicaanse vuuropaal is poreus; ze moeten af en toe in schoon water liggen. Dus ik ben er niet gerust op. Wie heeft hier meer informatie over?

Groeten,
Juggler
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 648
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Eljas »

Persoonlijk vind ik dat stenen altijd gezet moeten worden tenzij het niet anders gaat. Of kunsthars een negatief effect heeft op de opalen..... ik verwacht van wel zoals je al aangeeft juist omdat de stenen poreus zijn. Zelf zou ik het niet zo doen.

Trouwens UHU-plus waarmee ik bijv. parels lijm is ook ( epoxi ) hars. Alleen deze hard uit met een harder. UV-resin is ook kunsthars alleen hard deze uit met UV-licht. Waarom wordt het nu dan ineens geen lijmen meer genoemd?

Als de stenen je heilig zijn zou ik er verder niets meer aan doen. Eruit laten halen en (echt) zetten, daar zou ik niet in vertrouwen dat dat een beter resultaat gaat geven als wat er nu gecreeerd is. Ik hoop trouwens ook niet dat de hars in de loop van de tijd gaat verkleuren....
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 456
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Bericht door Briolet »

Veel epoxyhars wordt inderdaad iets bruiner met de tijd. Als je de goede kunsthars gebruikt verkleur hij niet. b.v. de kunsthars waar horlogeglazen soms mee ingelijmd worden. (Met diezelfde lijm plakken ze ook de ruiten in vliegtuigen).


Opaal is erg kwetsbaar bij het zetten, vandaar de lijm denk ik.
Mexicaanse vuuropaal is poreus; ze moeten af en toe in schoon water liggen
Dat geldt voor alle opaal. Neem nog liever demi water want kraanwater bevat nog kalk. Een goede hars/lijm moet tegen water kunnen. Bij een gesloten kastje kan de lijm zelfs voorkomen dat je vuil onder de steen krijgt.
Gebruikersavatar
RM
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 582
Lid geworden op: donderdag 25-06-2009, 23:31
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Heemstede

Bericht door RM »

Verantwoord toegepast vormt lijmen geen probleem. In sommige situaties is het zelfs een prima oplossing. Opaal doubletten en tripletten worden bijvoorbeeld ook met behulp van lijm technieken samen gesteld....

De edelsmid heeft vast een goed gewogen beslissing genomen om deze techniek toe te passen. Misschien vanwege type zetting of om de stenen goed te zekeren maar onnodig schade risico uit te sluiten.

Kortom vertrouw op het oordeel van je edelsmid en ga vooral genieten van het dragen!

Correct is: edelsmid.
Niets blijft zoals het is
(en met een flexibele en volwassen houding vormt dat zelden een probleem)
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Ik ben het met bovenstaande eens, opaal is op zich een kwetsbare steen en als goudsmid/ edelsmid ga je voor zeker.
Soms komt daarbij dat de vorm van de steen alles nog kwetsbaarder maakt en het laatste wat je wilt is dat je bij het zetten een puntje afbreekt, zeker bij zulke unieke stenen, (13 in een dozijn zijn te vervangen).
Ik denk daarom ook dat de edelsmid de risico's afgewogen heeft en u beide misschien tegen een hele grote teleurstelling heeft behoed.
Het is ook geen wet van Meden en Perzen dat een steen altijd gezet moet zijn, je kiest voor die methode die het best bij het karakter of eigenschappen van de steen past.
Daarom inderdaad, geniet van het dragen en bewonder de stenen zoals ze zitten.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: is kunsthars schadelijk voor Mexicaanse vuuropaal?

Bericht door Abo »

Dus kortom, kunsthars is niet schadelijk voor opaal ....... totdat je ze eruit moet halen b;)
Plaats reactie