Buiszetting

Gereedschap en technieken rondom het zetten van (edel)stenen
Plaats reactie
Emiel
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: donderdag 06-08-2015, 23:31
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)

Buiszetting

Bericht door Emiel »

Ik zou graag 2 diamantjes willen laten zetten in een buiszetting, maar hoe welke diameter mogen mijn diamantjes zijn?

Ik heb een buisje van buitendiameter 2,0 mm en binnendiameter 1,0 mm. Hiervoor dacht ik aan een briljant 0.015 ( of 1,6 mm).

Het ander buisje heeft een buitendiameter van 2,5 mm en een binnendiameter van 1,5 mm. Hiervoor dacht ik aan een briljant 0.04 (of 2.1 mm).

Zijn dit de juiste maten?
Gebruikersavatar
Jannek
Actief lid
Actief lid
Berichten: 235
Lid geworden op: vrijdag 12-12-2008, 15:14
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Jannek »

Ik heb niet heel veel ervaring met buiszettingen, maar volgens mij moeten die maten wel kunnen ja. Het belangrijkste is dat de steen groter is dan de binnendiameter en kleiner dan de buitendiameter.

Ik heb ooit geleerd dat het 'ideaal' is om 0,5 mm aan materiaal over te houden om te zetten. Dus als je zo rekent heb je genoeg materiaal over, misschien wel wat veel zelfs?
Maar daar kan iemand met meer ervaring misschien antwoord op geven.
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 456
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Bericht door Briolet »

Jannek schreef:Ik heb ooit geleerd dat het 'ideaal' is om 0,5 mm aan materiaal over te houden om te zetten.
Maar dat heeft Emiel niet. De wanddikte van de buis is slechts 0,5 mm. Als je gaat inboren blijft er dus minder dan 0,5 mm wanddikte over :lol:

Maar de gekozen stenen vallen precies halverwege de wanddikte en zouden volgens mij geen probleem mogen opleveren. Ik zou die steenmaat ook kiezen. Of anders 0,1mm kleiner op 1,5 en 2,0 mm.

Het ligt er ook aan hoeveel rand je wilt zien.
Gebruikersavatar
Jannek
Actief lid
Actief lid
Berichten: 235
Lid geworden op: vrijdag 12-12-2008, 15:14
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Jannek »

Oeps verkeerd gerekend. Ben het met Briolet eens :D
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Bericht door @tjuh »

ik zou eerst de rustingen frezen voordat je de buisjes aan je uiteindelijke sieraad bevestigd.

Ik heb ooit een 12tal stenen op deze manier gezet in een armband en merkte dat ik toch een aantal buisjes af moest vijlen om opnieuw de rusting te frezen, nu kon dat wel in mijn ontwerp, maar zo'n herstelling past niet in elk ontwerp.

mijn buisjes waren een stukje groter met dikkere wandsterkte, ik denk dat ik wel aan die 0,5mm per zijde uitkwam, en dat was al erg dun af en toe aangezien je blijkbaar toch nooit 100% in het midden freest.

Maar ik lees dat je het wilt laten doen, dus informeer even bij de zetter, dan weet je het zeker of die maten ok zijn.
Laatst gewijzigd door @tjuh op donderdag 27-08-2015, 19:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Bericht door Cees »

Als de rusting netjes in de midden uitgefreesd is, dan heb je voldoende wanddikte over om de steentjes te zetten.

Is de rusting niet netjes in het midden dan heb je inderdaad een probleen en kan je beter over nieuw beginnen. Voor die hele kleine steentjes is een zetrand van 0.5 mm echt niet nodig.

Bij grotere stenen wordt vaak uitgegaan van een zetrand van 0.5 mm. Ga je met een dikkere zetrand werken dan betekent dit meestal dat de steen alleen nog maar met pond en hamer gezet kan worden.

Voor grotere stenen heb ik wel vaker zetband van zilver gebruikt, de totale dikte is 0.55 mm en de zetrand is 0.25. Sterk genoeg om de stenen te houden en dun genoeg om makkelijk aan te wrijven.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 648
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Eljas »

Een dikte van zetrand van 0.2 mm is echt het minimale. Daarintegen kan 0.5 mm iets te dik zijn waardoor je meer moeite kunt hebben om de rand goed tot an de steen aan te wrijven. Houd er ook rekening mee dat gje de zetting nog gaat afwerken. Ben met een dunne rand extra voorzichtig met een polijstborstel op de zetrand.
Verder wordt er besproken om eerst in te freesen en dan pas de zetting in de ring te solderen. Dat zou ik nooit zo doen. eerst alles maken, eventueel voorpolijsten, aan de ring solderen en dan pas infrezen en zetten. Zou kun je nl. alles goed recht houden.
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
Gebruikersavatar
Ari
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: donderdag 14-12-2006, 9:05
Ervaring: Overig

Bericht door Ari »

Misschien handig: Ik zet vaak die kleinere steentjes in buis dmv de buis in een spantang van de hangmotor. de juiste maat frees gewoon vast houden met je vingers of in een pennentang totdat de de steen mooi past. even een schuin kantje aan de buis vijlen (afdraaien) en daarna met een bruineerstaal of els, al draaiend, de zetting omzetten. krijg je de zettingen allemaal heel mooi strak mee. daarna pas monteren dus. Eventueel in de juiste positie vastpukken en daarna afsolderen.
Gebruikersavatar
akkasilver
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 735
Lid geworden op: zondag 06-04-2008, 21:25
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door akkasilver »

Ik voel na wat klunzen toch wel erg voor de tips van Ari en @tje; eerst frezen en dan solderen/monteren.
Bij Eljas' methode kwam ik uiteindelijk toch in de knoop met scheve zettingranden. Maar ja, dat ligt uiteindelijk aan mezelf. :-k
Heleen
In der Beschränkung zeigt sich der Meister
Plaats reactie