Buiszetting

Gereedschap en technieken rondom het zetten van (edel)stenen
Plaats reactie
Emiel
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: donderdag 06-08-2015, 23:31
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)

Buiszetting

Bericht door Emiel »

Ik zou graag 2 diamantjes willen laten zetten in een buiszetting, maar hoe welke diameter mogen mijn diamantjes zijn?

Ik heb een buisje van buitendiameter 2,0 mm en binnendiameter 1,0 mm. Hiervoor dacht ik aan een briljant 0.015 ( of 1,6 mm).

Het ander buisje heeft een buitendiameter van 2,5 mm en een binnendiameter van 1,5 mm. Hiervoor dacht ik aan een briljant 0.04 (of 2.1 mm).

Zijn dit de juiste maten?
Gebruikersavatar
Jannek
Actief lid
Actief lid
Berichten: 235
Lid geworden op: vrijdag 12-12-2008, 15:14
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Jannek »

Ik heb niet heel veel ervaring met buiszettingen, maar volgens mij moeten die maten wel kunnen ja. Het belangrijkste is dat de steen groter is dan de binnendiameter en kleiner dan de buitendiameter.

Ik heb ooit geleerd dat het 'ideaal' is om 0,5 mm aan materiaal over te houden om te zetten. Dus als je zo rekent heb je genoeg materiaal over, misschien wel wat veel zelfs?
Maar daar kan iemand met meer ervaring misschien antwoord op geven.
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 456
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Bericht door Briolet »

Jannek schreef:Ik heb ooit geleerd dat het 'ideaal' is om 0,5 mm aan materiaal over te houden om te zetten.
Maar dat heeft Emiel niet. De wanddikte van de buis is slechts 0,5 mm. Als je gaat inboren blijft er dus minder dan 0,5 mm wanddikte over :lol:

Maar de gekozen stenen vallen precies halverwege de wanddikte en zouden volgens mij geen probleem mogen opleveren. Ik zou die steenmaat ook kiezen. Of anders 0,1mm kleiner op 1,5 en 2,0 mm.

Het ligt er ook aan hoeveel rand je wilt zien.
Gebruikersavatar
Jannek
Actief lid
Actief lid