Ponsen zetkast kopen

Gereedschap en technieken rondom het zetten van (edel)stenen
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: Ponsen zetkast kopen

Bericht door Willem Parel »

Briljant idee Erwin, ik wilde ook al ponsenstaal kopen maar vond het telkens relatief duur voor zo'n onozel stukje staal.
Maar bij deze is het als bij de kruidenier "mag het ietsje meer zijn".... zodra ik in de bouwmarkt ben koop ik even een half kilootje in, ben van plan ciseleerponsen te maken en dat kunnen deze wel doen, zoveel kracht komt daar niet op.
Bedankt voor deze tip!
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Woni
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 35
Lid geworden op: dinsdag 27-10-2015, 23:15
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: Ponsen zetkast kopen

Bericht door Woni »

Wouw!! Bedankt Erwin!! Ik ga hiermee aan de slag, superleuk!


ErwinG schreef:
Woni schreef:Een ciseleerpons ja! Aaaah dus toch wel echt alleen zelf maken, jammer! Kan ik daar beter een middagje een cursus voor doen of ook makkelijk zelf zonder cursus?
Niet jammer, leuk! Zo heb ik ze gemaakt. Gebruik bij het maken niet je beste gereedschap, maar liever klusgereedschap.

De ruwe zetpons vormen van de Gamma:
20160129_205045.jpg
Kop en punt eraf. Met een ijzerzaag of met je figuurzaagje. De kop kun je ook laten zitten als je dat handig lijkt. De bramen van de uiteinden verwijderen met een vijl en schuurpapier.
20160129_205314.jpg
Dan met een flinke hamer het uiteinde vlak smeden to hij de vorm heeft die je wenst.
20160129_205203.jpg
Kopje mooi flauw bol vijlen en schuren (grit 400 - 600 is prima). Zorg dat de hoekjes mooi afgerond zijn zodat ze straks geen krassen maken.
20160129_205502.jpg
En als laatste stap polijst je de kop van je pons. Ik gebruik voor ijzer alleen het spul wat ik normaal gebruik bij het voorpolijsten (de zwarte van Luxi). Gebruik niet je beste polijstschijf, maar liever een die je alleen voor onedel metaal gebruikt.
20160129_205400.jpg

Succes!
Plaats reactie