Ponsen zetkast kopen

Gereedschap en technieken rondom het zetten van (edel)stenen
Woni
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 35
Lid geworden op: dinsdag 27-10-2015, 23:15
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Ponsen zetkast kopen

Bericht door Woni »

Hallo!

Om stenen in zetkasten te zetten heb ij ponsen nodig.
Maar kun je die helemaal nergens kant en klaar kopen? Of moet je ze echt zelf maken?
Online kan ik alleen maar bolponsen vinden.

Groet
Gebruikersavatar
peterspanje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 527
Lid geworden op: vrijdag 13-11-2015, 17:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: den haag

Re: Ponsen zetkast kopen

Bericht door peterspanje »

Wil je een setting maken? Daar heb je niet perse een zetkast voor nodig, ze zijn nl nogal duur, tussen de 80 en 125 euro ex btw, je vind ze in iedergeval bij bijou, maar er is ook een bedrijf in Duitsland die ze verkoopt en zij zijn goedkoper als ik mij goed herinner, de zetkast komt uiteraard met een bijhorende pons, een bolpons is een compleet ander stuk gereedschap.
Er is een lijst met leveranciers op dit forum, kijk daar eens voor leveranciers. Succes
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Ponsen zetkast kopen

Bericht door Abo »

Dan bedoel je waarschijnlijk Zu Jeddeloh http://www.zujeddeloh.de/produkte/golds ... -_579.html
of
Markentenderey die onder de naam van aurophilist te vinden is.
http://www.aurophilist.de/index.php?lan ... uccpi0n6j2

Beide tref je ook dikwijls aan op de Duitse ebay.

De zettings kun je op vele plaatsen kopen.
Als je het maar enkele keren gebruikt is zo'n matrijs overbodig.
Werk je echt met niet gestandaardiseerde maten van edelstenen dan is het wel besteed geld maar daar moet je zelf over beslissen.
Het enkel hebben om het te hebben is geen goede investering. b;)
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Ponsen zetkast kopen

Bericht door Erika »

Volgens mij bedoel je niet het kastenijzer maar een pons om de randen dicht te smeden .
Ik doe het zelf met mijn (helaas wel zelfgemaakt) ciseleer pons. En dat valt echt wel mee , Ponsenstaal heb je nodig.

Zou het ook nog kunnen zijn dat je bedoelt een steenaandrukker. Soort holpons. al pons je niet echt.
Zetstaal zal het wel niet zijn wat je bedoelt gezien die in vele soorten en maten te verkrijgen zijn
Maar ook gewoon met een zetstaal vierkant Ep versie van Bijou (zie pagina 536 linker kolom)

Zetstalen, ponsen stalen, bokkepoten e,d. zijn te verkrijgen bij Bijou, Drijfhout, alma , Horst zudejedelloh zal het ook hebben !
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: Ponsen zetkast kopen

Bericht door @tjuh »

volgens mij bedoelt hij/zij het stukje ijzer waarmee je de zetting "dichtwrijft"cq aantikt. (ik merk dat ik velen benamingen vergeet als ik er niet regelmatig over praat....ik wordt oud)

en oh ja, die maak je doorgaands zelf, er is iets te koop dacht ik maar die voldoet echt niet, en zelf maken kan je het naar je eigen hand zetten. ik dacht dat ik de mijne gemaakt had door een stuk ponsenstaal plat te smeden aan 1 kant (wordt daardoor gelijk gehard) en dan in vorm vijlen, eventueel een richeltje invijlen etc; testen maar!


hihih....opeens schiet mij de benaming te binnen...moest even denken welk ezelbruggetje ik er ookalweer voor had... anyway Elst.
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Ponsen zetkast kopen

Bericht door Abo »

Aha... bedoel je dan een bruneeerstaal ? :oops:
Gebruikersavatar
peterspanje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 527
Lid geworden op: vrijdag 13-11-2015, 17:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: den haag

Re: Ponsen zetkast kopen

Bericht door peterspanje »

Bruneer ijzer kan je van van alles maken, botte bolfrees afgebroken boortje, in je dremel of wat je ook gebruikt op een Arkansas steen met een beetje olie een minuutje polijsten, als je geen Arkansas steen hebt gebruik wat fijn schuurpapier, 1200 of 2000, plaats de gepolijste freesje of boortje in Eem stukje hout en walla, niet zeker of je inderdaad bruneer ijzer bedoelt dus het zou handig zijn om te laten weten wat je precies bedoelt" 8)
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: Ponsen zetkast kopen

Bericht door Willem Parel »

Erika is volgens mij de enige die de vraag begrijpt en @tjuh denk ik ook, er wordt een pons bedoeld waarmee je stenen in een kast kunt ponsen met een hamer.
Hier kun je elk willekeurig stuk staal voor gebruiken, het mooiste is vierkant of rechthoekig van vorm, het is niet moeilijk daar een geschikte kop aan te vijlen.
( foto van internet geplukt)
Bijlagen
image.jpeg
image.jpeg
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Woni
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 35
Lid geworden op: dinsdag 27-10-2015, 23:15
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: Ponsen zetkast kopen

Bericht door Woni »

Een ciseleerpons ja! Aaaah dus toch wel echt alleen zelf maken, jammer! Kan ik daar beter een middagje een cursus voor doen of ook makkelijk zelf zonder cursus?
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: Ponsen zetkast kopen

Bericht door @tjuh »

je kan het makkelijk zelf, een stuk ponsenstaal van 120mm kopen van 5mm dik (of 2st) en dan het uiteinde voor ongeveer 2cm vlakker smeden tot de helft van je materiaaldikte. dan de hoeken en zetrand rondvijlen en polijsten (maak je gebruik van een schuurmachine let er dan op dat je regelmatig koelt zodat je metaal niet weer zacht wordt)
je kan ook nog over de breedte van je zet kant voor de helft een mm vlakvijlen (zodat je een soort traptrede krijgt) maar niet iedereen gebruikt zo'n pons en ik heb geen idee wat de meerwaarde is want ik gebruik beide ponsen even gemakkelijk. misschien dat iemand anders daar aan kan toevoegen.

oh ja die elst is natuurlijk voor wrijfzettingen....
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: Ponsen zetkast kopen

Bericht door Willem Parel »

Woni, als je in de toekomst allerlei sieraden wilt maken, dan is een pons maken een fluitje van een cent, niet te lang over nadenken en gewoon aan de slag gaan...
Overig, een cursus ponsen maken bestaat die wel???? b;)
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
peterspanje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 527
Lid geworden op: vrijdag 13-11-2015, 17:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: den haag

Re: Ponsen zetkast kopen

Bericht door peterspanje »

Willem, :yo: je hebt een gat in the markt gevonden 8)
Gebruikersavatar
ErwinG
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: vrijdag 19-12-2014, 21:02
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Almere
Contacteer:

Re: Ponsen zetkast kopen

Bericht door ErwinG »

Bij Gamma verkopen ze ook ruwe ponsen. Ze noemen ze 'Spijkers'...
20151121_172902.jpg
:P
Afbeelding
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: Ponsen zetkast kopen

Bericht door Willem Parel »

ErwinG schreef:Bij Gamma verkopen ze ook ruwe ponsen. Ze noemen ze 'Spijkers'...
20151121_172902.jpg
:P
;)^ ;)^ ;)^
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
ErwinG
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: vrijdag 19-12-2014, 21:02
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Almere
Contacteer:

Re: Ponsen zetkast kopen

Bericht door ErwinG »

Woni schreef:Een ciseleerpons ja! Aaaah dus toch wel echt alleen zelf maken, jammer! Kan ik daar beter een middagje een cursus voor doen of ook makkelijk zelf zonder cursus?
Niet jammer, leuk! Zo heb ik ze gemaakt. Gebruik bij het maken niet je beste gereedschap, maar liever klusgereedschap.

De ruwe zetpons vormen van de Gamma:
20160129_205045.jpg
Kop en punt eraf. Met een ijzerzaag of met je figuurzaagje. De kop kun je ook laten zitten als je dat handig lijkt. De bramen van de uiteinden verwijderen met een vijl en schuurpapier.
20160129_205314.jpg
Dan met een flinke hamer het uiteinde vlak smeden to hij de vorm heeft die je wenst.
20160129_205203.jpg
Kopje mooi flauw bol vijlen en schuren (grit 400 - 600 is prima). Zorg dat de hoekjes mooi afgerond zijn zodat ze straks geen krassen maken.
20160129_205502.jpg
En als laatste stap polijst je de kop van je pons. Ik gebruik voor ijzer alleen het spul wat ik normaal gebruik bij het voorpolijsten (de zwarte van Luxi). Gebruik niet je beste polijstschijf, maar liever een die je alleen voor onedel metaal gebruikt.
20160129_205400.jpg

Succes!
Afbeelding
Plaats reactie