Steen zetten in een dikke rand

Gereedschap en technieken rondom het zetten van (edel)stenen
Plaats reactie
SandraBruil
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: maandag 22-09-2014, 9:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Rotterdam
Contacteer:

Steen zetten in een dikke rand

Bericht door SandraBruil »

Hai,

Zetten of lijmen? Voor een klant ben ik bezig met een ontwerp van een ring met daarin een ronde cabochon steen van 8 mm. Ik wil graag een dikke zetrand eromheen zetten en nu vraag ik mij af of ik de steen hierin kan zetten of dat het beter is de steen te lijmen. De breedte van de zetrand wordt in totaal zo'n 2 mm. De steen komt 1.2 mm diep te liggen. Zie bijgevoegd tekeningetje.
Zetkastje_Doorsnede.JPG
Bron heeft ook dikke zetranden bij cabochons, worden deze stenen gelijmd of erin gezet?
Ik wil graag een duurzame oplossing omdat het een trouwring betreft die elke dag gedragen gaat worden.
Wie kan mij hierin advies geven? Alvast bedankt!

groet,

Sandra
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: Steen zetten in een dikke rand

Bericht door Willem Parel »

Duurzaam betekend niet lijmen...aandrijven met zetpons en hamer.
Is elders op dit forum recentelijk besproken.
Wat voor steen is het, dat maakt ook wel uit, bij een heel kwetsbare steen is ponsen riskant natuurlijk.

http://www.zilvermaan.com/viewtopic.php?f=10&t=6579
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Steen zetten in een dikke rand

Bericht door Abo »

Lijmen is zo al geen oplossing bij edelstenen naar mijn mening. Parels en koralen ok, dat kan wel, uitzonderingen bevestigen de regel.
Als professionele goudsmid zou dat je leidraad moeten zijn zonder dat ik je daardoor wil beledigen.
(Deze keer heb ik er wel naar gekeken Erika) :P

Voor duurzaamheid zou ik meer met het metaal een keuze bepalen samen met de klant.
Zoals Willem als schreef speelt ook het type edelsteen een rol in wat kan en niet kan.
SandraBruil
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: maandag 22-09-2014, 9:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Rotterdam
Contacteer:

Re: Steen zetten in een dikke rand

Bericht door SandraBruil »

Bedankt voor de reacties! Hameren en ponsen kan wellicht maar wordt erg tricky met zo'n dikke zetrand ben ik toch bang.

Hmm, zou aanwrijven met een elst over het vlakke randje van 0.5 mm te doen zijn? Als je goed kijkt naar de Bron ringen met een dikke zetrand en een cahochon lijkt het wel haast of ze dat aangewreven hebben. Of dus gelijmd. Wat denken jullie: kan aanwrijven met een cabochon steen? zie http://www.bronjewelry.com/nl/collectie ... rr4719ioc/
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Steen zetten in een dikke rand

Bericht door Erika »

Zo zet ik ze wel in die dikke donutzettingen. Wrijven end at gaat ok.

Maar met pons en hamertje voorzichtig meot het ook te doen zijn
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Steen zetten in een dikke rand

Bericht door Abo »

Met aanwrijven kun je niet zoveel materiaal verplaatsen als met ponsen of hameren.
Die halve millimeter zou zonder veel moeite kunnen.
Weeral, het soort metaal speelt hier een grote rol in.
Met zilver is het peanuts, daar doe je mee wat je wil...letterlijk.
Goud is anders en sterk afhankelijk van het aantal karaat en de gebruikte legering (wit, rood, geel goud ....).

Met een pons die je zelf maakt uit een kepernagel is dat heel goed te doen.
De nagel de gewenste vorm geven , vijlen, schuren en polijsten en je bent er zo mee klaar.
Hoe nauwkeuriger je je pons afwerkt, hoe minder kans je hebt de edelsteen te raken

Ssommige edelstenen zijn drukgevoelig, kunnen weinig hebben of kunnen bekrast worden tijdens het inwrijven, daar dien je dan wel rekening mee te houden.
Wat ook belangrijk is, is de vorm van de edelsteen aan de onderzijde.
Als die zo scherp is zoals je tekende, is het aangeraden om aan de onderzijde wat metaal weg te halen met een steker of met een freesje.
Het voorkomt het afbreken van de rand van de edelsteen.

Je kunt enkel garantie geven op je werk zonder er een periode op te zetten.
Als die beste kerel zwaarder handwerk verricht zal die ring er heviger onder lijden dan iemand die met potlood en pen bezig is.
Dit komt dan weer neer op het metaal dat gebruikt wordt en is in overeenkomst met wat je klanten willen.
Je kan enkel je beste informatie geven en keurig werk afleveren met de middelen waarover je beschikt.
100 procent garantie bestaat niet.
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: Steen zetten in een dikke rand

Bericht door Willem Parel »

Heb je weleens over een zettershandstuk gedacht?
Ik denk namelijk dat die van De Bron hiermee gezet zijn, het is een hamerhandstuk die je aan je hangmotor kunt hangen en waarmee je veel meer controle hebt dan met hamer en pons.
Als je meer van dit soort zettingen gaat maken dan is het aantrekkelijk een hamerhandstuk aan te schaffen.
Ga dan gelijk voor een goede en dan zou ik een Badeco kiezen, de slag hiervan is krachtiger ( maar is instelbaar) en hij gaat een levenlang mee.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Steen zetten in een dikke rand

Bericht door Cees »

Met een Badeco hamerhandstuk lijkt mij deze zetting goed te doen.
Ik heb er toen eentje gekocht omdat ik mezelf wilde verwennen, tot op heden nog geen moment spijt van gehad.
Slagkracht bij die van mij is instelbaar, wel zit ik erover te denken om naast het huidige inzetje er nog een kleinere bij aan te schaffen, zodat ik bij lage zettingen makkelijker de gewenste hoek kan bereiken om met het hamerhandstuk te drijven.

Toen ik hem kocht heb ik ook wat andere hamerhandstukken even laten draaien, bij sommige was de slagkracht dusdanig zwak dat je die op je vinger bijna stil kon houden


Wat me wel opvalt is dat op de site waaraan je refereert de sierraden alleen maar van 18 krt zijn.
Volgens wat ik me heb laten vertellen is dit veel makkelijker zetten dan bijvoorbeeld 14 krt, omdat 18 krt veel zachter en plooibaarder is
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Plaats reactie