Steen zetten in blobje goud op zilveren ring

Gereedschap en technieken rondom het zetten van (edel)stenen
Gebruikersavatar
ErwinG
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: vrijdag 19-12-2014, 21:02
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Almere
Contacteer:

Steen zetten in blobje goud op zilveren ring

Bericht door ErwinG »

Ik wil graag een ring maken zoals deze:
culy_gold11b_600.jpg
culy_gold11b_600.jpg (37.91 KiB) 8749 keer bekeken
Dus met een steen gezet in blobje goud op zilveren ring.

Deze ring is van Ann Culy.

Hoe kan ik dat het beste aanpakken?

Alvast bedankt,

Erwin
Afbeelding
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: Steen zetten in blobje goud op zilveren ring

Bericht door @tjuh »

dit lijkt mij een zilver/goudklei creatie.

volgens mij kan je goudklei ook op een zilveren ring bakken.

maar goed als oplossing zou je een granule goud kunnen nemen en daar een klap op verkopen zodat je een platte kant krijgt voor op de ringscheen, daarnaast een stripje goud walsen (met maar 1 rechte zijde om op het eerdere goud te solderen) en daar een zetband van maken en solderen. maar de gaatjes en dikte verschillen ga je niet echt gefabriceerd krijgen.
Gebruikersavatar
peterspanje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 527
Lid geworden op: vrijdag 13-11-2015, 17:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: den haag

Re: Steen zetten in blobje goud op zilveren ring

Bericht door peterspanje »

Tja Erwin, ik dacht eerst ik kan het niet maken om hier op te reageren, aan de andere kant dat is het leuke van een forum, verschillende ideeën, maar mijn eerste reactie was toch " man dat ziet er toch niet uit :ohno: " geen idee of het van een beroemde designer is, maar toch ..... Misschien een eigen variatie maken op dit idee? Iets wat niet lijkt op een aanvaring met een Amsterdamse tram? :LOLtear: vergeet niet, ik ben gepensioneerd, ik ben een amateur en heb er niet echt verstand van!
jokekuiper
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 149
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 20:15
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Steen zetten in blobje goud op zilveren ring

Bericht door jokekuiper »

Hoi Erwin,

Gaat het je om het 'grove', onafgewerkte, uiterlijk van de ring of om een zilveren ring met daarop een steen gezet in een geelgouden kast met een randje eromheen? Op de site van Ann Culy wordt gesproken over 'fusion', ik neem dus aan dat ze de metalen door smelten een verbinding heeft laten aangaan. Met zilverklei (waar ikzelf nog nooit mee gewerkt heb) kun je misschien ook een dergelijk effect krijgen. In het tweede geval is het een kwestie van het maken van een gouden zetrand op een zilveren ring en daaromheen een gouden ringetje solderen. Je hebt het over een 'blobje' goud. Ik neem aan dat je een 'blokje' bedoeld? Ik heb een tijdje geleden deze ring gemaakt (zilveren zetrand op zilveren ring, maar wel met een geelgouden ringetje eromheen):
Afbeelding
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Steen zetten in blobje goud op zilveren ring

Bericht door Erika »

Het blobje zal puur goud zijn.
En zo te zien gefused aan de ring. Mss is de ring zelf ook puur


Ik krijg mensen speciaal voor mijn onder de tram ringen haha. :)
Dus dat is echt smaak gerelateerd. Zo lekker artistiek wordt er bij die gezegd



Ik heb een hamer mishandeld op een grove slijpschijf (echt zo een voor de bouwvakker) daar sla ik eenzelfde soort krassen in de ring als op de foto.
Ook doe ik bij mijn smeltringen veelal alles aan elkaar smelten zonder soldeer: fusen dus.
En zet ik ze niet netjes. Geen elsje langs de rand na het zetten.
En bij sommige stenen smelt ik ze in de szetting, maar dan moet het tegen warmte kunnen

Afbeelding
Is zo gemaakt
dus fusen aan elkaar en retucileren. die aangepaste grove hamer ook en dan de zettingen erop smelten.
Dit s 14 kt eigen goud van de klant
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Steen zetten in blobje goud op zilveren ring

Bericht door Abo »

Dit is nu ook niet mijn ding moet ik zeggen maar indien je mijn mening wil weten zou ik het met zilver- en goudklei doen.
Een tweede optie is de hele ring uit was te snijden en deze zo grof te bewerken met vijl en wat je maar uitdenken kan.
Zo kom je tot een apart resultaat dat net zo "onafgewerkt" uitziet als je foto maar dan toch met wat meer "kwaliteit" als ik het zo mag noemen.

Over smaak en vrouwen kan men niet discussiëren zegt een oud spreekwoord en daarmee laat ik mijn commentaar voor wat ze is b;)
jokekuiper
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 149
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 20:15
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Steen zetten in blobje goud op zilveren ring

Bericht door jokekuiper »

'Blobje' is dus een echt bestaand woord?? Ik vind jouw ring echt prachtig Erica! Natuurlijk is alles een kwestie van smaak, maar bij jouw ring is álles mooi grof en bij die ring van Ann Scully krijg je inderdaad een beetje het gevoel 'hoort dit wel zo?' Fusion dus en eventueel met een misvormde hamer behandelen!
Gebruikersavatar
ErwinG
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: vrijdag 19-12-2014, 21:02
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Almere
Contacteer:

Re: Steen zetten in blobje goud op zilveren ring

Bericht door ErwinG »

brasser schreef:Tja Erwin, ik dacht eerst ik kan het niet maken om hier op te reageren, aan de andere kant dat is het leuke van een forum, verschillende ideeën, maar mijn eerste reactie was toch " man dat ziet er toch niet uit :ohno: "
Erika schreef:Ik krijg mensen speciaal voor mijn onder de tram ringen haha. :)
Dus dat is echt smaak gerelateerd. Zo lekker artistiek wordt er bij die gezegd
Abo schreef:Dit is nu ook niet mijn ding
:lachen:

Mijn eigen reactie was meer van :OB Wat prachtig!
Net als bij de 'Onder de tram' ringen van Erika overigens; ik vind dat ook heel mooi :-)

Mijn bedoeling is om een strakke zilveren ring als deze:
i_hoogbol_flauwbol.png
i_hoogbol_flauwbol.png (5.12 KiB) 8663 keer bekeken
Te combineren met een zetkast zoals op de ring uit het voorbeeld:
culy_gold11b_600.jpg
culy_gold11b_600.jpg (17.76 KiB) 8663 keer bekeken
En daar dan een stersaffier in te zetten (deze twee dus):
20160305_105952.jpg
De opties op een rij zijn dus: Goudklei, samenstellen uit onderdelen en deze dan fuseren/ solderen of een model maken en gieten.

De optie met fuseren trekt mij het meest, gewoon omdat ik dat een leuke techniek vind, maar wellicht dat goudklei dichter bij het voorbeeld komt - dat is overigens geen vereiste, het is maar ter inspiratie. En het uiteindelijke resultaat mag best wat beter afgewerkt eruit zien dan de ring van Ann :) Geen idee overigens of zij beroemd is...
jokekuiper schreef:Gaat het je om het 'grove', onafgewerkte, uiterlijk van de ring of om een zilveren ring met daarop een steen gezet in een geelgouden kast met een randje eromheen?
Beide dus. Het 'grove' onafgewerkte uiterlijk van de zetting, en de kleuren (zilveren ring, geelgouden zetting, blauwe steen).

PS:
jokekuiper schreef:'Blobje' is dus een echt bestaand woord??
Nee, niet in het Nederlands. Het is een referentie naar: The Blob
Afbeelding
Gebruikersavatar
peterspanje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 527
Lid geworden op: vrijdag 13-11-2015, 17:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: den haag

Re: Steen zetten in blobje goud op zilveren ring

Bericht door peterspanje »

Mooie ring Joke Kuiper XX) hoe of met wat heb je dit gematteerd? ik geloof niet dat je een van die schuursponsjes hebt gebruikt, de krasjes lijken daar te diep voor
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Steen zetten in blobje goud op zilveren ring

Bericht door Erika »

ik heb een grovere versie van smeltring gemaakt met stersaffier. vorig jaar. Ik wilde m insmelten maar durfe het toch niet aan met stersaffier. Maar heb de steen wel grove manier gezet.
En het ligt net aan hoe grof het moet worden hoe ik zal werken.

Afbeelding
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
jokekuiper
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 149
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 20:15
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Steen zetten in blobje goud op zilveren ring

Bericht door jokekuiper »

Nou Erwin, weer een nieuw woord geleerd op dit forum! Een verwijzing dus naar de film ´The Blob´. Ik ben niet zo van de horror, dus ik kende hem niet!

Persoonlijk zou ik de ringscheen ook grof maken, anders vind ik het niet combineren met de kast, maar dat was je misschien ook al van plan, óf natuurlijk de kast super grof maken en de scheen heel glad. Ik vind altijd dat je moet gaan voor óf harmonie óf contrast.
jokekuiper
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 149
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 20:15
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Steen zetten in blobje goud op zilveren ring

Bericht door jokekuiper »

Erika schreef:ik heb een grovere versie van smeltring gemaakt met stersaffier. vorig jaar. Ik wilde m insmelten maar durfe het toch niet aan met stersaffier. Maar heb de steen wel grove manier gezet.
En het ligt net aan hoe grof het moet worden hoe ik zal werken.

Afbeelding
Dit vind ik dus supermooi! Alles in dezelfde grove stijl.
jokekuiper
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 149
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 20:15
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Steen zetten in blobje goud op zilveren ring

Bericht door jokekuiper »

brasser schreef:Mooie ring Joke Kuiper XX) hoe of met wat heb je dit gematteerd? ik geloof niet dat je een van die schuursponsjes hebt gebruikt, de krasjes lijken daar te diep voor
Hoi Brasser, Deze ring heb ik wel degelijk afgewerkt met een spons met gebroken diamantjes. Wel de grofste variant. Alleen vlak in de buurt van de hoogglanzend afgewerkte rand om de ringkast heb ik de bewerking met een naaldvijl moeten doen, omdat je niet zover komt met de spons.
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: Steen zetten in blobje goud op zilveren ring

Bericht door Willem Parel »

Dit zijn diamant bezette sponsjes Peter, Bijou Moderne verkoopt ze wel, maar elders zijn ze ook wel te koop, het effect wordt icing genoemd alsof je met je kunstscchaats allemaal cirkelvormige krasjes hebt gemaakt, je moet wel even een pirouette leren maken...... b;)
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
peterspanje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 527
Lid geworden op: vrijdag 13-11-2015, 17:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: den haag

Re: Steen zetten in blobje goud op zilveren ring

Bericht door peterspanje »

Willem, ik kan niet eens schaatsen, dus die pirouette dat wordt helemaal niks :lachen:
Plaats reactie