Bezel setting

Gereedschap en technieken rondom het zetten van (edel)stenen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Elo
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 31
Lid geworden op: maandag 17-02-2014, 21:01
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Berlicum

Bezel setting

Bericht door Elo »

Hallo,

Eigenlijk is mijn vraag simple: is een Bezel setting (zetkast ?), rond een ovale cabochon, op een ring, waterdicht?


Ik heb zo een ring gemaakt, in zilver 925. Ik dacht dat het vrij strak afgewerkt was en ik was 95% tevreden. Alleenaan op de achterkant van de zetkast waren er nog een paar vervelende mini krasjes. Eigenlijk hele kleine maar de perfectionist in mij wilde ervan af. Ik besloot om de ring nog eens op de polist wiel te zetten, met wit en rood polijst vet. Hierna de vet zo veel mogelijk afgevreven met een doek en daarna toch even onder de kraan en in in een bakje met ammonia en sop met een tandenborstel geschrobt. Eind goed al goed dacht ik. Maar nee. Het bleek een domme actie. De mini karsjes waren ietsie pietsie vermindered, maar, ineens was er een donkere schaduw (vlek) achter de cabochon. De cabochon is van een half opaque groene stuk glas of steen (was niet duidelijk precies wat het was). Een heel mooi egaal kleur, en die vlekjes waren er eerst absoluut niet. Enig idee wat ze zijn. Is het een beetje vocht (of erger vet) wat toch tussen de cabochon en zetkast is gekomen. Heeft iemand een oplossing. Ik hoop niet dat ik de cabochon weer uit de zetkast moet halen, want volgens mij is de zetkast daarmee verruineerd... maar op die moment zie ik geen andere oplossing :cry:
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: Bezel setting

Bericht door Willem Parel »

Nee, een zetkast of bezel setting is absoluut niet waterdicht.
Soms wordt met een fijnzilveren rand ( bijvoorbeeld bij roosdiamant) de zetrand zo strak en heftig gebruneerd dat dit vrijwel mogelijk is, maar geen garamtie.
Ik heb het vermoeden dat er vocht achter je steen zit waardoor de doorschij endheid beinvloed wordt, misschien dat met langdurig föhnen dit weg te krijgen is of anders een tijdje op een warm voorwerp ( deksel ultrasoon, warmhoudplaatje) leggen opdat het kan verdampen.
Als het dan niet verbeterd dan vrees ik dat het permanent is.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Bezel setting

Bericht door Abo »

Een zetkast is nooit waterdicht maar wel stofdicht schat ik.
Beide materialen hebben verschillen warmtecoëfficiënten waarbij het metaal het koudste.
Vermits er lucht tussen zit kan zich daar vocht afzetten

Door het dragen zal dat vocht -als het vocht is- ook wel verdampen.
Liever langzaam verdampen dan snel anders krijg je een waterrandje in je zetkast dat door je cabochon vergroot wordt

Mocht je iemand kennen met een vacuümmachine zou ik je ring daarin hangen.
Het vocht wordt er dan meteen uitgezogen theoretisch gezien.
Lees wel "hangen" en niet "leggen".
Mocht je de ring erin leggen kan het gebeuren dat het vocht weer in je zetkast gezogen wordt door de lucht die je er weer inlaat.

Het leven van een perfectionist is niet gemakkelijk b;)
Gebruikersavatar
Elo
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 31
Lid geworden op: maandag 17-02-2014, 21:01
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Berlicum

Re: Bezel setting

Bericht door Elo »

Hi, Dank jullie wel voor de reacties. Ik heb in deze een goede les geleerd. Ik ga jullie advies opvolgen en we zullen zien wat er gebeurt.
Groetjes,
Eloise
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 456
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Bezel setting

Bericht door Briolet »

Abo schreef:Mocht je iemand kennen met een vacuümmachine zou ik je ring daarin hangen.
Het vocht wordt er dan meteen uitgezogen theoretisch gezien.
En ook al zou het water er niet uit gezogen worden, kan het er ook nog gewoon uit verdampen. Bij een goed vacuüm zal het water gaan koken en raak je het op die manier kwijt.

Ik heb hier zo'n waterdichtheidsmeter voor horloges die een droge meting doet via vacuüm. Zo'n ding zou inderdaad geschikt zijn als je iemand in de buurt kent met zo'n apparaat.
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Bezel setting

Bericht door Abo »

Koken zal niet waar zijn vermits er geen warmte bij ontstaat b;)
Het lijkt er wel op, of het zich so ook laat tonen in dit geval weet ik niet.
Hoofdzaak is dat het vocht (water) eruit is.
Gebruikersavatar
Maarten
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 105
Lid geworden op: donderdag 07-01-2016, 16:31
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Contacteer:

Re: Bezel setting

Bericht door Maarten »

Als het vocht achter de steen verhit wordt komt er dan niet te veel druk op de steen te staan? In de zin dat de steen zou kunnen breken?

En stel dat je een sieraad heb met roos geslepen diamant op foelie en er zou water achter zitten kan je dit dan op dezelfde manier
verwijderen of is je foelie dan naar de gallemiezen? :mrgreen:
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Bezel setting

Bericht door Abo »

De druk is er pas als het vocht niet weg kan.
Als je h'm gewoon in de zon legt verdampt het vocht ook wel en hoef je niks te doen maar het zal wel langer duren.
Vermits we nu niet in een land leven waar we dagelijks met zon overgoten dagen leven kun je een puntstraler (halogeenlicht) erop richten.
Hou wel wat afstend want er komt behoorlijk wat warmte uit zo'n halogeenlichtje!

Steentjes met folie zijn nu niet mijn specialiteit. Ik werk er nooit mee eigenlijk.
Die folie kan wel wat hebben schat ik zolang je ze niet met extreme hitte (solderen) in contact brengt.
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 456
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Bezel setting

Bericht door Briolet »

Abo schreef:Koken zal niet waar zijn vermits er geen warmte bij ontstaat b;)
Koken is gewoon het overgaan van vloeistof naar gasfase. Onder lage druk kan water daarom al bij kamertemperatuur gaan koken. Vul maar eens een injectiespuit, zonder naald, volledig met water. Dicht hem dan met je duim af en trek de plunjer nog verder naar buiten. Je creëert dan een vacuüm en gelijktijdig zie je de vloeistof gaat koken. Het koken stopt snel doordat het vacuüm door waterdamp vervangen wordt, maar als je gas blijft wegzuigen, zal het koken doorgaan totdat al het water weg is.
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Bezel setting

Bericht door Abo »

Ik heb het meer over de ontwikkeling van warmte dat als gevolg heeft dat water gaat koken.

Nu goed, ik denk wel dat we mekaar verstaan en dat we allebei hetzelfde willen vertellen.
Het zal wel borrelen maar dan zonder hitte. b;)
Plaats reactie