Frezen

Gereedschap en technieken rondom het zetten van (edel)stenen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Krisje
Actief lid
Actief lid
Berichten: 286
Lid geworden op: donderdag 21-01-2016, 21:07
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Frezen

Bericht door Krisje »

Hi

Ik ben aan een sieraden set bezig , maar stuit nu op een probleem ... Ik heb steentjes gezet ...
Dat zouden er in totaal tien moeten zijn , maar bij twee zetkastjes heb ik het verpest en zou ik opnieuw moeten frezen :schaam:
Nu weet ik dat bij verwarmen amethist verbleekt (heb ik helaas ervaring mee :(( )
Wanneer je freest dan wordt het object ook warmer ....
Moet ik alle steentjes er nu weer uithalen en opnieuw frezen of kan ik frezen terwijl de steentjes nog in de oorbel zitten ?
Hier een foto van de hanger zoals de oorbel ook moet worden en een foto van de betreffende oorbel ....
Bijlagen
image.jpeg
image.jpeg
Wanneer er oneindig veel wegen zijn om tot een resultaat te komen en 1 van die manieren leidt tot een catastrofe , dan zal er uiteindelijk iemand zijn welke dat op die manier doet .
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Frezen

Bericht door Abo »

Nee hoor, zo warm wordt je zetkastje niet b;)
Als je scherpe freesjes gebruikt is dat zo gepiept. Bij oude onscherpe freesjes wordt je metaal warm.
Wat snijvet aan je freesje en het is zo gebeurt. Trouwens, goud geleidt warmte niet zoals zilver en zo snel verkleurd amethyst niet.
Als ik me nog goed herinner kleurt het geel bij ongeveer 450 °C.
Dan plakken je vingers al aan dat hangertje en smijt je het van het verbranden al ergens in een hoekje 00OO
Dan heb je citrien in plaats van amethyst.

Wat veel mensen niet weten -of er zich niets van aantrekken- is dat amethyst ook verkleurt van in de zon te liggen!
Gebruikersavatar
Krisje
Actief lid
Actief lid
Berichten: 286
Lid geworden op: donderdag 21-01-2016, 21:07
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: Frezen

Bericht door Krisje »

Bedankt voor de snelle reactie .!
Dan ga ik gewoon frezen b:D
Thnx ..!!
Wanneer er oneindig veel wegen zijn om tot een resultaat te komen en 1 van die manieren leidt tot een catastrofe , dan zal er uiteindelijk iemand zijn welke dat op die manier doet .
Gebruikersavatar
Maarten
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 105
Lid geworden op: donderdag 07-01-2016, 16:31
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Contacteer:

Re: Frezen

Bericht door Maarten »

Zo zei iemand een keer tegen mij dat amethyst weer op kleur zou komen als
je het een tijdje onder de grond begraaft (heb het zelf niet geprobeerd) Wat daar
van waar is weet ik niet of is het een fabel?

Met amethyst vind ik het wel altijd een lastige kwestie door het idd lichter kan worden door zonlicht.
Maar hoe lang duurt dat? Of hoe intensief moet ze dan in de zon liggen?
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: Frezen

Bericht door Willem Parel »

Maarten schreef:Zo zei iemand een keer tegen mij dat amethyst weer op kleur zou komen als
je het een tijdje onder de grond begraaft (heb het zelf niet geprobeerd) Wat daar
van waar is weet ik niet of is het een fabel?
Reken dit maar als een grote fabel Maarten, amethist ( gewoon kwarts) heeft zijn kleur gekregen door plaatselijke invloeden en oxides die op de vindplaats aanwezig waren.
Herbegraven onder andere omstandigheden heeft geen invloed meer, hooguit negatieve door zuren etc. In de grond.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Frezen

Bericht door Abo »

Dat is ook een grote fabel. Kleur is kleur weg bij amethist en zeker bij bestralen. :|
Bij hitte kunnen er andere kleuren bekomen worden maar of die in tijd stabiel blijven is de vraag.

Ik moet er wel bij vermelden dat die fabel bij turkoois niet het geval is. :yo:
Als je die in de grond steekt komt zijn eigenlijke kleur weer naar boven.
Waar ik dan het schip verlaat is dat deze steen dan weer opgeladen is met aardse energie..... da's hokus pokus voor mij 00OO , daar doe ik niet aan mee b;)
Plaats reactie