Piepkleine cabochon - welke zetting?

Gereedschap en technieken rondom het zetten van (edel)stenen
Plaats reactie
Nanou
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 37
Lid geworden op: zondag 19-02-2012, 16:11
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Piepkleine cabochon - welke zetting?

Bericht door Nanou »

Hallo,

Ik heb weinig ervaring met stenen (zetten) maar nu is er een klant die een cabochonvormige smaragd van 2.5 mm op een oorring wil (in goud of zilver, ze is er nog niet uit).
Hoe doe ik dit het best?
Kan iemand mij een SVS geven, zodat ik weet of dit wel haalbaar is voor mij? Ik zou het wel jammer vinden om deze opdracht te laten schieten.
Eind dit jaar volg ik een opleiding stenen zetten, maar deze klant wil de oorringen nog deze maand dus ja...

Bedankt
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: Piepkleine cabochon - welke zetting?

Bericht door Willem Parel »

Je kunt bij Alma of Bijou Moderne zetkastjes of zetbakjes kopen voor 2.5 mm stenen.
Deze monteer je in het oorknopje en plaatst de steen in het zetkastje, eerst randje even op goede hoogte vijlen of schuren.
Dan plaats je de steen en vouwt het zetrandje over de steen met een zetbeentje.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Nanou
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 37
Lid geworden op: zondag 19-02-2012, 16:11
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Piepkleine cabochon - welke zetting?

Bericht door Nanou »

Bedankt Willem!
Ondertussen heb ik bij Bijou Moderne een zetkastje gevonden voor het steentje. Een glad met een hoogte van 2.5 mm. Dat gaat wel te hoog zijn denk ik, dus de onderkant wegvijlen?
Kan je een tip geven welk zetbeentje ik moet kopen of waar ik op moet letten voor zo'n kleine zetting? Want ik zie er verschillende staan.
En euhm,... da's misschien not done, maar doe ik dan best een beetje lijm aan de onderkant van de steen? Het steentje komt op het goud daarmee... Ik zou mij dan wat 'veiliger' voelen als het dubbel vastzit (lijm + zetting).
De klant heeft gekozen voor 18 krt geelgoud. Ik heb enkel 14 krt goudsoldeer (geel) thuis liggen. Ik veronderstel dat het geen goed idee is om daarmee te solderen?
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: Piepkleine cabochon - welke zetting?

Bericht door Willem Parel »

Het beste zetbeentje maak je zelf, neem een dikke spijker (5mm) en zaag de kop er af.
Vervolgens smeed je met een dikke hamer de spijker deels plat ( ik heb nu toevallig het puntgedeelte gedaan)
Vervolgens maak je hem op lengte en slaat er een stekerheftje op ( eerst even voorboren).
Dit zetbeentje heb ik al bijna 40 jaar in gebruik en gevalt me uitstekend, je kunt er veel kracht mee zetten en hij glijdt ook niet zo snel van de rand als die smalle kant en klaar dingen.
Zo'n doos spijkers kost bij de bouwmarkt een paar euro en van de rest kun je ponsen maken.

Ik zou inderdaad het kastje aan de onderkant iets afslijpen, bij vijlen moet je oppassen voor beschadigen want je zal hem in de tang moeten vasthouden dan.
Ik zou zeggen, prik hem op een puntig stokje en slijp hem aan de onderkant met een rubberschijfje af.
Als het sieraad niet naar de waarborg hoeft voor een 18 karaat stempel dan kun je hem rustig met 14 karaat soldeer monteren, dit heeft geen technische bezwaren.
Als je onzeker bent over je zetwerk of als het een hoge cabochon is dan is een ietsiepietsie lijm geen doodzonde hoor.
Je kunt ook eerst de steen zetten, dan een heeeeeel klein beetje 2 componentenlijm bij de rand aanbrengen en dan deze even een paar seconden ( niet langer) boven je vlam houden of anderzins verwarmen, de lijm wordt dan heel dun vloeibaar en zal tussen de steen en de wand kruipen.
Als je daarna even een doekje met aceton of thinner langs de steen houdt dan zal er geen spoor van de lijm te bekennen zijn.
Bijlagen
image.jpeg
image.jpeg
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Nanou
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 37
Lid geworden op: zondag 19-02-2012, 16:11
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Piepkleine cabochon - welke zetting?

Bericht door Nanou »

O wat een goeie tips, bedankt!

Van die waarborg ga ik nog eens moeten uitzoeken. Is dit in België ook verplicht? Want daar had ik nog niets van gehoord. Heb ook nog niet veel met goud gewerkt daarmee.

Bedankt alvast, ik zie het al een stuk beter zitten! Ik heb wel nog een vraag: zou ik ook een opening kunnen maken in de oorring (het plaatje) en daar de zetting doorschuiven en solderen? Zo heeft de steen geen bodem (mooier licht?) en kan ik de zetting perfect afvijlen onderaan. Of is dit geen goed idee? Het plaatje waar de steen op moet is ook wat holler gemaakt (schelpvormig) dus lijkt mij moeilijk om die welving op een andere manier onderaan de zetting te krijgen.
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: Piepkleine cabochon - welke zetting?

Bericht door Willem Parel »

ja hoor, je kunt een gaatje maken waar de zetkast in schuift, dit vereist wel precisiewerk want er mag geen ruimte zitten tussen kast en plaat, anders vloeit je soldeer niet fijn rond maar ook valt dan de kast te snel naar onderen.
als je hem in de plaat monteert, dus met een gaatje, dan hoef je hem ook niet aan de onderkant af te vijlen, dan kun je hem op elke hoogte p[laatsen welke je wilt door hem meer of minder diep te plaatsen.
Waarborg heb je geloof ik niet in Belië, hier in Nederland is dat een keurkamer die op het juiste gehalte controleert en met 14 karaat soldeer zou je er dan geen 18 karaat stempel in krijgen.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Piepkleine cabochon - welke zetting?

Bericht door Cees »

http://www.arsnobilis.be/nl/Conditiessector.html

Op bovenstaande link is wat te lezen hoe een en ander met betrekking tot waarborg in Belgie geregeld is
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Nanou
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 37
Lid geworden op: zondag 19-02-2012, 16:11
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Piepkleine cabochon - welke zetting?

Bericht door Nanou »

Bedankt! Nu wachten op mijn materiaal om eraan te beginnen!
Nanou
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 37
Lid geworden op: zondag 19-02-2012, 16:11
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Piepkleine cabochon - welke zetting?

Bericht door Nanou »

Gelukt!
Laatst gewijzigd door Nanou op woensdag 08-06-2016, 15:37, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: Piepkleine cabochon - welke zetting?

Bericht door Willem Parel »

Heel mooi geworden ;)^ mag je trots op zijn!

Kleine opmerking, oorsieraden worden meestal spiegelend gemaakt, d.w.z. alle vormen en zettingen tegengesteld aan de andere, dus een linkse en een rechtse.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Nanou
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 37
Lid geworden op: zondag 19-02-2012, 16:11
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Piepkleine cabochon - welke zetting?

Bericht door Nanou »

Ah! Da's een goeie tip, dat wist ik niet!
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Piepkleine cabochon - welke zetting?

Bericht door Erika »

Mooi gelukt hoor.
En ja spiegelen wat willem zegt. bij manchetknopen ook.
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Plaats reactie