Welke maat bolsteker voor een verstoken zetting?

Gereedschap en technieken rondom het zetten van (edel)stenen
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Welke maat bolsteker voor een verstoken zetting?

Bericht door Erika »

Ik snap wat je bedoelt.
Ik lees met steken: in een keer steken en ook de foto laat wel zien dat het gladde banen zijn en niet getrembleerd.
Maar ja ik begrijp je. Steken kan ruimer genomen worden.
Ik moet soms een beetje wrikken om het zo te zeggen..,.maar vaak is de steker dan beetje bot
GEbruik ook geregeld de carré steker of justeersteker. Ligt aan de soort verstoken zetting.
Ik roep ook maar dingen waarvan het misschien kan zijn hoor. Ik heb ook niet de wijsheid in pacht. maar dit zijn de dingen die ik bij mezelf ook zou vragen
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
jokekuiper
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 149
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 20:15
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Welke maat bolsteker voor een verstoken zetting?

Bericht door jokekuiper »

Nou, ik ben erg blij met je tips! Je spreekt uit ervaring en die heb ik nog niet. Ik ben er ook vanuit gegaan dat de steker scherp genoeg was, omdat hij net vers van Bijou kwam en ik niet zo'n held in gereedschap slijpen ben.. Ik begrijp nu in ieder geval dat de steken er inderdaad glad uit moeten zien, zoals ik dat op de foto's van Daniël eigenlijk ook wel duidelijk kon zien. En daarvoor moet je natuurlijk niet te veel heen en weer gaan wiebelen met je steker..
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Welke maat bolsteker voor een verstoken zetting?

Bericht door Abo »

Dat klopt Joke, die vraag werd gesteld door Marja, heb ik in mijn haast overzien.

Buiten dat je steker scherp moet zijn , wil ik er de nadruk opleggen dat een mooie glanzende gepolierd steker ook beter werk "achterlaat".
Je transfereert je oppervlakte van je steker op je werkstuk. Als je steker een hoogglans heeft zal je steek ook dezelfde glans hebben.
jokekuiper
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 149
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 20:15
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Welke maat bolsteker voor een verstoken zetting?

Bericht door jokekuiper »

Abo schreef:Dat klopt Joke, die vraag werd gesteld door Marja, heb ik in mijn haast overzien.

Buiten dat je steker scherp moet zijn , wil ik er de nadruk opleggen dat een mooie glanzende gepolierd steker ook beter werk "achterlaat".
Je transfereert je oppervlakte van je steker op je werkstuk. Als je steker een hoogglans heeft zal je steek ook dezelfde glans hebben.
Bedankt ook voor deze tip Abo!
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Re: Welke maat bolsteker voor een verstoken zetting?

Bericht door Daniel Houwer »

Hoe groot je steker moet zijn hangt af van de zetting en zetmethode.
Als je "oldschool" zet (eerst stenen vast en dan file snijden) is de maat van je uiteindelijke greinen bepalend voor de maat steker.
Nu maak ik mijn bolstekers eigenlijk altijd zelf van een oud freesje. Kost me minder tijd dan een bolsteker onderhouden. Dus de nummers die ze bij Bijou hanteren zeggen mij niet zoveel.
Ik kijk altijd naar de ruimte die ik heb en de maat van de steen. Dan bepaal ik hoe groot mijn bolsteker moet zijn. Meestal iets breder dan de uiteindelijke maat van mijn grein. Maar het is een ervarings dingetje. Je kan ook met een carré of vlaksteker wel je greinen steken, maar een bolsteker heeft bij oldschool wel mijn voorkeur.

Tegenwoordig steken de meeste zetters eerst alles uit voordat de stenen gezet worden. Hier komt alleen een bolsteker aan te pas als de zetting dit vereist. Meer spitsspelers en vlakstekers. Als de zetting klaar is staan er waar de greinen komen kleine pilaartjes overeind die je met de greinendraaier over de stenen drukt.
Dit werkt veel cleaner en je hebt een stuk minder gehard staal dat in aanraking komt met je stenen.
The best things in life are still made by hand
jokekuiper
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 149
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 20:15
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Welke maat bolsteker voor een verstoken zetting?

Bericht door jokekuiper »

Bedankt voor je toelichting, Daniël! Ik begrijp dat het echt een kwestie is van doén en heel veel oefenen en dat je er gaandeweg achterkomt wat voor jou werkt. Ik zal me er ook eens op moeten toeleggen om zelf stekers te maken. Ik vind het geweldig dat jij als zeer ervaren zetter van die mooie SVS-en op het forum geplaatst hebt!
Plaats reactie