pek in ketting

Gereedschap en technieken rondom het zetten van (edel)stenen
Plaats reactie
Woni
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 35
Lid geworden op: dinsdag 27-10-2015, 23:15
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

pek in ketting

Bericht door Woni »

Hoi allemaal!

Ik heb een ketting met een zetkast en een steen.
De steen zet ik er als laatste in.
Dit heb ik in de pek gedaan omdat in een houtje in een bankschroef niet mogelijk was met de verbindingsogen die aan de zetkast zitten.
Maar ik krijg die pek er steeds niet goed af (vooral van de ketting zelf niet) nadat de steen erin gezet is en vind het ook lastig de zetkast/ketting er netjes uit te halen omdat de steen niet te heet mag worden natuurlijk. Of is met een fohn de hitte te laag om een steen te breken zoals een opaal?
En weet iemand dus een manier hoe ik of het pek eraf kan krijgen of een andere manier om de steen erin te zetten?

Groet
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: pek in ketting

Bericht door Abo »

Aceton, synthetische verdunner verwijderen pek zonder problemen.
Gewoon op een vodje doen en afvegen.
Je kan ook wat aceton of verdunner in een potje doen en ermee schudden of met een penseeltje er zolang over strijken tot het volledig weg is.
Woni
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 35
Lid geworden op: dinsdag 27-10-2015, 23:15
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: pek in ketting

Bericht door Woni »

Abo schreef:Aceton, synthetische verdunner verwijderen pek zonder problemen.
Gewoon op een vodje doen en afvegen.
Je kan ook wat aceton of verdunner in een potje doen en ermee schudden of met een penseeltje er zolang over strijken tot het volledig weg is.

Ik ga het proberen, dankjewel!
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: pek in ketting

Bericht door @tjuh »

het in een potje schudden is misschien niet de juiste oplossing voor sommige stenen, wel voor alleen zilver.

Als ik stenen zet dan fixeer ik het object in jet set of dat grijze goedje van grs die in sticks worden verkocht (ben even de naam kwijt) dat scheelt enorm in het schoonmaken. Beide zijn een soort plastic wat met heet water kneedbaar word (keer op keer opnieuw).
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: pek in ketting

Bericht door Abo »

Heb je wel gelijk in Tjuh

Smaragden, lapis, turkoois of andere stenen die een behandeling ondergaan hebben met opticon, oliën of andere oplosbare middelen, zou ik ook mijden.

De bedoeling is om de vloeistof in beweging te houden zodat het overal door en in kan.
De bedoeling is niet het voorwerp elke hoek of zijde van het potje te laten zien.

Het potje (plastic of wat dan ook) kun je ook in een ultrasoon leggen maar dan weer in respect met het soort steen die erin zitten.
Woni
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 35
Lid geworden op: dinsdag 27-10-2015, 23:15
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: pek in ketting

Bericht door Woni »

Ik ben heel erg benieuwd welk goedje jij bedoeld en waar je het koopt!
@tjuh schreef:het in een potje schudden is misschien niet de juiste oplossing voor sommige stenen, wel voor alleen zilver.

Als ik stenen zet dan fixeer ik het object in jet set of dat grijze goedje van grs die in sticks worden verkocht (ben even de naam kwijt) dat scheelt enorm in het schoonmaken. Beide zijn een soort plastic wat met heet water kneedbaar word (keer op keer opnieuw).
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: pek in ketting

Bericht door Erika »

Zij bedoelt thermolock, te koop bij bijou. Maar voor je dat koopt zeg ik weer kijk naar Protoplast. Werkt nog net even fijner dan het stugge grijze spul

WAt het is... het is een kunststof welke zacht/kneedbaar wordt in heet water,. Dat kun je dan om het sieraadn heen vouwen en weer door in heet water te leggen , het loshalen
Moo spul al heb ik van de week steen gezet in de ciseleerkom en dan met citrusterpentine (biorol of biolor heette dat op school) schoongemaakt
WAt een rutielkwarts trouwens
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Woni
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 35
Lid geworden op: dinsdag 27-10-2015, 23:15
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: pek in ketting

Bericht door Woni »

Dankje Erika!
Ah dat grijze spul zag ik ooit eens in een filmpje ja, mijn lerares wist niet wat het was want ik dacht "DAT WIL IK!".
Maar ik zag al op bijou dat dat erg duur is.
Is protoplast goedkoper? En waar kan je het kopen want ik zie het niet op bijou?

Ik werk veel met robijn, smaragd, opaal , granaat en diamant.



Erika schreef:Zij bedoelt thermolock, te koop bij bijou. Maar voor je dat koopt zeg ik weer kijk naar Protoplast. Werkt nog net even fijner dan het stugge grijze spul

WAt het is... het is een kunststof welke zacht/kneedbaar wordt in heet water,. Dat kun je dan om het sieraadn heen vouwen en weer door in heet water te leggen , het loshalen
Moo spul al heb ik van de week steen gezet in de ciseleerkom en dan met citrusterpentine (biorol of biolor heette dat op school) schoongemaakt
WAt een rutielkwarts trouwens
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: pek in ketting

Bericht door Erika »

Ik heb geen idee of het goedkoper is, maar gezien je constant hergebruikt zal de prijs over de langere tijd dus enorm meevallen.
http://ndesign.nl/ Hier kun je bestellen

www.protoplast.nl


soms is het even investeren , maar dit gooi je niet weg,.

Ik heb nog JettSett via Bijoumoderne om het te probere, Heb ook ook aangeven dat ik dit spul fijner vind.
MAar ze hebben het niet in assorti genomen, En ik heb het al jaren staan en nog steeds niet het hele blik opgebruikt en ik heb ook nog mensen her en der wat verkocht van dat spul,
Dus prijs valt wel mee, als je het op die manier bekijkt
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: pek in ketting

Bericht door Abo »

Hebben ze ook bij Rio Grande als Jett Ballistic Fixturing Compound.
Als je dan via Alma werkt kun je het in Nederland laten teokomen.
Ja, het is duur maar het heeft zijn vele voordelen.
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: pek in ketting

Bericht door Abo »

Dit is de link om je een voorbeeld te geven van het product.
https://www.riogrande.com/Product/Jett- ... und/118226

Was ik net vergeten.
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Re: pek in ketting

Bericht door Daniel Houwer »

Je kan best met een vlam de pek smelten hoor. Die vlam mag dan wel 1750C zijn, maar als je hem niet op 1 plek houd en mss iets langer metaal verhit dan je stenen komt het allemaal prima los. Je kan dan de metalen delen nog even verhitten en afvegen met papier. Dan even in spiritus of aceton om de restanten op te lossen.
The best things in life are still made by hand
Plaats reactie