Welk draad

Gereedschap en technieken rondom het zetten van (edel)stenen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mimaatjes
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 75
Lid geworden op: dinsdag 31-05-2016, 9:48
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Winsum

Welk draad

Bericht door mimaatjes »

Hoi allemaal,

Heb een tijdje niets van me laten horen wegens drukte.
Inmiddels ben ik begonnen met de edelsmeden cursus en ik vind het super leuk om te doen.

Ik ben nu bezig met het maken van een ring met zirkonia steentjes die ik van peterspanje heb gekregen, maar nu vraag ik mijn het volgende af.

Zijn er voor het maken van kastjes ook bepaalde regels qua draad. Ik bedoel het draad wat je aan de zijkant van het kastje zet om de steen op zijn plaats te houden. (Nog geen idee hoe je dit noemt)

Stel ik heb een steen met een diameter van 10 mm. Hoe dik moet het draad dan minimaal en maximaal zijn? Of maakt dit niet uit en kijk je puur naar wat je mooi vind?

Groetjes,
Miranda
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Welk draad

Bericht door Abo »

De enige regel is dat het draadje (grif genoemd) stevig genoeg is om je steentje op zijn plaats te houden.
Met zilver kan je het wat dikker nemen omdat zilver een vrij zacht materiaal is.
Wat zeker is na het blussen in water nadat je het gesoldeerd hebt.
Met goud is het anders, die kun je wat dunner nemen.

De dikte wordt ook bepaalt door het aantal griffen waar je voor kiest.
Meer griffen betekent meer materiaal dat je steentje omvat en des te steviger het op zijn plaats zit.

Optisch gezien komt het grifje op 1/3 tussen de tafel en rondist van de steen, nu kun je weer opzoeken wat dit betekent -))
Het is echter geen regel maar wordt zo "gezien" om de lichtopbrengst of lichtinval zo groot mogelijk te houden.
Iedereen doet ermee wat hij/zij wil, dat is meer een algemene aangenomen regel.

Buiten het concept "lichtinval" is er ook nog dat je meer edelsteen ziet als je minder griffen gebruikt.

Als je nu laat weten hoe groot/klein je zirkonia's zijn , kunnen we je meer vertellen wat betreft hoe groot of dik ze moeten zijn.
Gebruikersavatar
peterspanje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 527
Lid geworden op: vrijdag 13-11-2015, 17:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: den haag

Re: Welk draad

Bericht door peterspanje »

Wat Abo schreef heb ik maar een dingetje toe te voegen, je maakt zilver een stuk harder door het gewoon na elke soldeer beurt niet in een bak water af te koelen maar gewoon laten liggen tot het zelf de kamer temperatuur heeft bereikt, maximaal duurt dat misschien 2 a 10 minuten, afhankelijk van het gewicht van het zilver. Je maakt de griffen ook harder om met een burnisher er over heen te gaan, geen burnisher kopen gewoon een oude bur, polijsten en in een handvat slaan, of gewoon een stevig stukje hout. Succes!
Gebruikersavatar
mimaatjes
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 75
Lid geworden op: dinsdag 31-05-2016, 9:48
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Winsum

Re: Welk draad

Bericht door mimaatjes »

Hoi,

Wederom sorry voor de late reactie. Bedankt voor de info Abo en Peterspanje. Ik heb uiteindelijk toch besloten om te proberen om er een tension setting ring van te maken. Ik ben nu nog druk bezig met het maken van de ring, maar mijn project om kerstbelletjes te maken als cadeautje voor mijn ouders hebben nu de voorrang. Deze moeten natuurlijk wel af zijn voor de kerst. ;)

Als de ring is gelukt en af is, zal ik wel een foto plaatsen van het werkje. :)
Plaats reactie