Bloedkoraal uit cabuchon zetting halen

Gereedschap en technieken rondom het zetten van (edel)stenen
Plaats reactie
Carola
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 7
Lid geworden op: zondag 07-04-2013, 20:18
Ervaring: Overig

Bloedkoraal uit cabuchon zetting halen

Bericht door Carola »

Ik moet de scheen van een zilveren ring opnieuw solderen, alleen is er een bloedkoraal in de ring gezet.
De steen is cabuchon gezet, hoe krijg ik de steen er nu het beste uit? Of kan ik de steen in water doen en dan solderen?
Finn
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 13
Lid geworden op: vrijdag 01-09-2017, 13:52
Ervaring: Leerling vakopleiding

Re: Bloedkoraal uit cabuchon zetting halen

Bericht door Finn »

ik denk niet dat in water zetten zin heeft, aangezien zilver een uitstekende geleider is zal er veel warmte aan het water verloren gaan en krijg je het te solderen stuk niet op temperatuur
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Bloedkoraal uit cabuchon zetting halen

Bericht door Erika »

Ligt eraan waar de soldering zit en welke brander je hebt,. Met een Little torch, op zuurstof kom je een eind weg.
Ik zet het in natte watten of nat vogelzand. scherpe vlam van de steen wegrichten en zacht solderen
Zilver is wel rotter wegens de door finn genoemde geleiding maar de praktijk laat zien dat je een eind kn komen


Zetrand openduwen kan de steen beschadigen, gezien de hardheid van de steen die gering is.
Dus wijs de klant hoe dan ook op de redelijk hoge kosten van het ontzetten en terugzetten en het solderen.
En dat de steen beschadigd kan raken of breken,

Evenals met solderen moet je de klant wijzen op de risico van de stenen en dat dat voor hun eigen rekening is natuurlijk



Over deze onderwerpen bestaan meerdere topics"
search.php?keywords=
Kijk ook eens met de zoekfucntie. solderen met steen e.d
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Carola
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 7
Lid geworden op: zondag 07-04-2013, 20:18
Ervaring: Overig

Re: Bloedkoraal uit cabuchon zetting halen

Bericht door Carola »

En als ik de steen er toch uit wil halen?
Hoe kan ik dit dan het beste doen? Is hier gereedschap voor?
Gebruikersavatar
radiorobbie
Actief lid
Actief lid
Berichten: 356
Lid geworden op: maandag 06-07-2009, 12:29
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Olst
Contacteer:

Re: Bloedkoraal uit cabuchon zetting halen

Bericht door radiorobbie »

Ik weet niet hoe dik de zetting is, maar als hij er echt uit moet om te solderen kun je de zetting ook doorzagen en iets openbuigen. Op maat maken en zetting solderen, de bloedkoraal evt. iets kleiner vijlen en de steen weer zetten klaar is kees.
Ik doe dit nog wel eens bij heel dikke ringen, dunnere zettingen kun je meestal wel lospeuteren.
Succes.
Homo sapiens non urinat in ventum
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Bloedkoraal uit cabuchon zetting halen

Bericht door Erika »

Zoekfunctie ga ik met het idee dat je het forum door kon zoeken :)
search.php?keywords=Steen+lichten (alle topics die tevoorschijn komen bij zoeken op steen en lichten)
viewtopic.php?f=10&t=2059&hilit=Steen+lichten (topic met uitleg van gereedschapje maken)
viewforum.php?f=34 (pijler met reparaties)
viewforum.php?f=42 (pijler met stap voor stap uitleg_
viewtopic.php?t=453 (topic over ring verkleinen met stenen)


Ik heb een oud freesje geslepen met een vlak stukje : zoals willem parel in het topic, cabochon uit zetting verwijderen, heeft omschreven
Een 'Elsje' met een vlak stukje zodat ik tussen steen en zetting kan komen en kan 'wrikken'
Maar zoals gezegd: koraal is hee zacht, op zeker dat je beschadigingen kan maken.
En zoals Robbie zegt: ligt aan de zetting, de ring etc.
Soms doe ik het ook zo, zeker bij dikke zilveren ringen want dat wil slecht solderen dan, beter steen eruit.
Rand terug omhoogduwen geeft een hoop kracht ook op de steen dus steenbreuk is voor de klant.
Ik bedoel meer dat je het even goed vermeld aan de persoon zodat ze niet voor een verrassing komen te staan.
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Carola
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 7
Lid geworden op: zondag 07-04-2013, 20:18
Ervaring: Overig

Re: Bloedkoraal uit cabuchon zetting halen

Bericht door Carola »

Bedankt voor de reacties, ik ga even in gesprek met de klant om alle opties voor te leggen.
Plaats reactie