Vierkante steen en baguette zetten

Gereedschap en technieken rondom het zetten van (edel)stenen
Plaats reactie
Goudsmid_sa
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 16
Lid geworden op: woensdag 12-12-2012, 23:09
Ervaring: Professioneel goudsmid

Vierkante steen en baguette zetten

Bericht door Goudsmid_sa »

Hallo Allemaal,

Ik wil graag vierkante steentjes en baguette steentjes zetten in een kant en klare zetkastje.
Normaal gesproken zet ik ronde stenen gewoon met een steenaandrukker, Ik heb een vierkante stalen drukker die licht afgerond is maar best vlak. Hiermee druk ik rondom telkens in te tegengestelde richting het metaal tegen de steen totdat het metaal mooi rondom te steen zit.
Hoe zit het met de hoeken van een vierkante steen? Kan ik met dezelfde steenaandrukker werken, Werkt deze zetting hetzelfde als een ronde steen en kun je de randen nog scherp afwerken? De stenen zijn rond de 2-4 mm
Graag hoor ik jullie tips
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Vierkante steen en baguette zetten

Bericht door Cees »

Een vierkante steen of rechthoekige steen zetten is even wat anders dan een ronde steen. Factor 10 moeilijker. omdat je in de hoeken altijd materiaal overhoudt. Hoe ongelijkmatiger je aanwrijft hoe meer materiaal er in de hoeken overblijft.

In de hoeken van je zetkast moet je met een bolfrees extra ruimte maken, want als het daar gaat knellen dan breekt je steen. Na het aandrukken van je zetrand vijl je deze strak en steek je het randje van de zetrand met een vlaksteker mooi glanzend recht, bij zachte stenen uitkijken dat je de steen daarmee niet beschadigd.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Goudsmid_sa
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 16
Lid geworden op: woensdag 12-12-2012, 23:09
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: Vierkante steen en baguette zetten

Bericht door Goudsmid_sa »

Dank je wel Cees!
Plaats reactie