wrijfzetting

Gereedschap en technieken rondom het zetten van (edel)stenen
Gebruikersavatar
Ellyken
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 124
Lid geworden op: zaterdag 09-11-2019, 23:01
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Zaandijk

Re: wrijfzetting

Bericht door Ellyken »

Dit is wat ik heb.
Straks naar les dus vragen of zij weet hoe het beste te doen
Bijlagen
8BAE87F9-95D9-4A20-91F6-DE2FDE5727D2.jpeg
87A8F687-3F26-4A71-9F18-0E1A4036B54F.jpeg
72BF534A-1946-457B-8021-EE480B9A2F9A.jpeg
D72D1FB5-CFA3-4118-8237-F11101908681.jpeg
7487640D-929F-4729-9B85-01D09F1F339E.jpeg
168487BD-3158-402E-BE9B-B2F75C18265E.jpeg
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: wrijfzetting

Bericht door Erika »

1,5 mm is wat anders dan 2 .
Heb je ook je elsje aangepast, ik gebruik bij fijn klein werk wel een fijner elsje
En wat Cees zegt, je probeert alleen maar de rand aan te wrijven, mooi hoogglans. Maar dat is oefening baart kunst


Een prof zetter heeft honderden uren geoefend ...Dus vooral niet opgeven.
BRuneren is ook een vak apart en je moet wel weten wat je doet, het is niet alleen maar beetje wrijven, Wij hebben op de vakschool daar wel lessen in gehad endan nog....Maar je bruneerstalen moeten wel echt HOOGGLANS zijn, anders zul je alleen maar meer krassen wrijven, Ik heb een kraspen/bruneerstaal van Dick en die werkt fijn ook als elsje en bruneerstaal

Je hebt van die 'rubber' schijfjes, welke je kunt gebruiken voor het afwerken met edelstenen, ook dan weer kruislings, want het slijpt het zilver wel dus geeft snel 'sporen'.


Waarom je niet mag schuren bij de meeste edelstenen:
Schuurmiddelen zijn veelal oxides (sillicium of aluminium) welke een een hardheid hebben op de schaal van mohs van ongeveer 9, net zo hard als korund (saffier e.d)
Diamant is het hardst, de meeste edelstenen hun hardheid ligt onder die 8

Schaal van Mohs

1 = talk, grafiet
2 = gipssteen
3 = kalksteen
4 = fluoriet, spaat
5 = apatiet, turkoois
6 = veldspaat, porselein
7 = kwarts, toermalijn
8 = topaas
9 = korund (natuurlijk aluminiumoxide), robijn, saffier
10 = diamant
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Ellyken
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 124
Lid geworden op: zaterdag 09-11-2019, 23:01
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Zaandijk

Re: wrijfzetting

Bericht door Ellyken »

Ik gebruik hetzelfde elsje voor de 2 en de 1,5 mm
Zal kijken of ik een dunner elsje kan maken .
Ga donderdag verder, laatste twee steentjes van 1,5 mm
Als alles vastzit zal ik proberen voorzichtig wat krassen weg te krijgen..
Wist niet alle hard heden meer.
Heb 6 jaar bij juwelier gewerkt in de winkel maar werk inmiddels alweer 33 jaar bij ns dus dat is wel tijd geleden ..
Gebruikersavatar
Ellyken
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 124
Lid geworden op: zaterdag 09-11-2019, 23:01
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Zaandijk

Re: wrijfzetting

Bericht door Ellyken »

00A800BE-7B64-4474-83E8-2D2B9CF7EE5B.jpeg
00A800BE-7B64-4474-83E8-2D2B9CF7EE5B.jpeg (27.31 KiB) 4653 keer bekeken
1D876DA5-F7FC-4BBC-AEF1-A7186B2D5962.jpeg
1D876DA5-F7FC-4BBC-AEF1-A7186B2D5962.jpeg (23.87 KiB) 4653 keer bekeken
937B5407-21BF-4A59-B0AC-5FD38C996C26.jpeg
937B5407-21BF-4A59-B0AC-5FD38C996C26.jpeg (21.89 KiB) 4653 keer bekeken
Heel veel krassen.. steentjes blijven zitten maar nu nog weer mooi maken als dat nog kan ..
Kan ik voorzichtig polijsten ?
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: wrijfzetting

Bericht door Erika »

Heb je ook hexenvet?
Je zou kunnen proberen voor te polijsten, alle kanten op kruislings en dan met de hoogglans er nog overheen en dan nog keer met de els om het strak te maken en dan nog een keer met de hoogglans elk de rand glanswrijven

heb je graveerstekers/kun je graveren met burijnen > want je zou ook nog na kunnen steken .
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Ellyken
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 124
Lid geworden op: zaterdag 09-11-2019, 23:01
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Zaandijk

Re: wrijfzetting

Bericht door Ellyken »

Ho ho ik begin net , ben pas anderhalf jaar bezig .. 1 x per week cursus , zelf veel uitvinden ..
Ik heb net een polijstmachine gekocht via mp en die moet nog hierheen . Mijn schoonzoon heeft hem opgehaald in Nijmegen.. ik weet niet of daar dat vet bij zit ..

En graveerstekers .. ik heb greinendraaiers maar ik denk dat ik met mijn “ ervaring” daar meer fout dan goed mee doe ..
moet dus even wachten dan tot ik mijn machine heb denk ik .
Polijst nu met hangmotor en daarbijbehorende polijstschijfjes . Zie mijn andere foto’s hierboven
Gebruikersavatar
Ellyken
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 124
Lid geworden op: zaterdag 09-11-2019, 23:01
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Zaandijk

Re: wrijfzetting

Bericht door Ellyken »

Nog even, wat bedoel je met de hoogglans? Rood vet of instrument?
Gebruikersavatar
Ellyken
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 124
Lid geworden op: zaterdag 09-11-2019, 23:01
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Zaandijk

Re: wrijfzetting

Bericht door Ellyken »

De polijstmachine en toebehoren die ik gekocht heb
De polijstmachine en toebehoren die ik gekocht heb
Kan jij zien of er hexenvet bij zit ?
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: wrijfzetting

Bericht door Erika »

Ellyken schreef:Ho ho ik begin net , ben pas anderhalf jaar bezig .. 1 x per week cursus , zelf veel uitvinden ..
Ik heb net een polijstmachine gekocht via mp en die moet nog hierheen . Mijn schoonzoon heeft hem opgehaald in Nijmegen.. ik weet niet of daar dat vet bij zit ..

En graveerstekers .. ik heb greinendraaiers maar ik denk dat ik met mijn “ ervaring” daar meer fout dan goed mee doe ..
moet dus even wachten dan tot ik mijn machine heb denk ik .
Polijst nu met hangmotor en daarbijbehorende polijstschijfjes . Zie mijn andere foto’s hierboven


Dank je dat je dat zgt, ik geef mijn cursisten ook altijd zoveel mogelijk informatie, wat blijft hangen blijft hangen en wat niet herhaal ik
Daarnaast hebben ze vaktheorie om dingen na te kijken

Polijsten is eigenlijk een vak apart, dan letterlijk
Hoogglans zegt het eigenlijk al, dat is een zeer hoge glans. Oftewel als een spiegel . Je hebt zoveel soort afwerking.
Ik had vroeger rood dialux, ik neem aan dat je die bedoelt.
Ik heb ook wel eens polisjtvet van Dremel of ander merkloos ding gehad maar dat was toch wel wat anders dan de duurdere vetten,
Nu werk ik met luxi oranje voor hoogglans
Mooie uitleg hier
https://metalartcreations.nl/lesmateriaal/polijsten



Graveerstekers zijn totaal wat anders dan greinendraaiers, Graveerstekers (burijnen ook genaamd) zijn een soort gutsen , (net als je vroeger linolium uitstak op school) Maar dan voor metaal Die steken echt stukjes metaal weg, of als je ze gebruikt voor het zetten, kun je er greinen mee draaien
Greinen zijn kleine bolletjes die om stenen zitten om ze vast te houden. Pavé en filetzttingen zijn er goede voorbeelden van en andere incrustatie zettingen met verstoken. Afbeelding
Daar moet ik ook nog heel wat uren voor maken om dat goed te kunnen. Dat is ook weer een vak apart.
Greinen draaiers gebruiken we ook nog wel eens bij de pootjes van een chatonzetting

http://diamantzetvoorbeelden.blogspot.c ... elden.html kijk hier ook maar eens, dan zie je goed wat greinen zijn en waarvoor je die dus gebruikt.
Het zijn dus geen elsjes en het is wel belangrijk dat ze mooi scherp zijn , Zijn het tweedhands of nieuwe draaiers ?
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: wrijfzetting

Bericht door Erika »

Ellyken schreef:Nog even, wat bedoel je met de hoogglans? Rood vet of instrument?

met hoogglans bedoel ik dues de spiegelende afwerking Je hebt zoveel soorten afwerkingen en dus ook zoveel soorten glans.
Dat bereik je vaak beter met een grotere machine, vooral als de oppervlakte wat groter wordt om af te werken
Maar met de dremel kom je heel eind natuurlijk, zeker voor ringen en klein werk

Je moet natuurlijk wel opletten dat je goed schoon werkt dus als je voorpolijst wel zorgen dat je sieraad weer schoon is voor je de volgende stap gaat zetten,.
Ook doe je natuurlijk niet op 1 schijf diverse polijst of slijpmiddelen, want je wilt niet dat die grovere slijpkorrel in het fijne hoogglans komt

En er zijn vele merken en vele soorten polijstmiddel met ieder zijn eigen eigenschappen
Luxi is een merk wat de eigenschappen erbij zet met cijfers
slijp eigenschap en glans eigenschap dus de eens is echt slijpvet, de ander meer voorpolijst, En voor metaalsoorten en andere materiaalsoorten zijn er steeds andere vetten en dus schijven nodig
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: wrijfzetting

Bericht door Cees »

Ik zou puimsteen schijfjes gebruiken om de krassen weg te werken, die beschadigen je stenen niet daarna kan je polijsten. Andere silicone schijfjes met carborundum zullen je stenen wel beschadigen, dit geld ook voor trippel en andere polijstmiddelen als je die gaat gebruiken om daarmee de krassen weg te werken, als je echter met puimsteen de krassen verwijderd hebt dan zal de polijstpasta de hoogglans verzorgen en om dat je met een wolbuf niet lang aan het polijsten bent is beschadiging aan je steen minimaal tot niets bij zirconia.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: wrijfzetting

Bericht door Erika »

Cees schreef:Ik zou puimsteen schijfjes gebruiken om de krassen weg te werken, die beschadigen je stenen niet daarna kan je polijsten. Andere silicone schijfjes met carborundum zullen je stenen wel beschadigen, dit geld ook voor trippel en andere polijstmiddelen als je die gaat gebruiken om daarmee de krassen weg te werken, als je echter met puimsteen de krassen verwijderd hebt dan zal de polijstpasta de hoogglans verzorgen en om dat je met een wolbuf niet lang aan het polijsten bent is beschadiging aan je steen minimaal tot niets bij zirconia.

Ik ben het niet met je eens Cees en ik gebruik tripel sinds stage 2000/2001 , geen beschadigde stenen) en heeft hardheid 1-2 en puimsteen zit rond de 6. op de schaal van Mohs
De zachtere stenen zoals bloedkoraal, turkooise , hematiet etc, kan ik wel weer glanzend krijgen met luxi oranje of parijser rouge of groen (maar dat zijn ook weer metaaloxides en die zijn vaak weer harder, zie ook de schuurmiddelen )


Maar het gros van de edelstenen die worden gebruikt hebben een hogere hardheid dan die 1-2 dus dat scheelt Puimsteenschijfjes en niet veel ervaring op de hangmotor zie ik wel vaker wat meer sporen maken omdat het wat sneller wegvreet, triple slijpvet doet dat ook maar minder snel, is mijn ervaring
Voor zirkonia niet zo vna belang welke je gebruikt want toch harder dan beide soorten, maar ik zie dat ze wel tripel heeft bij de polijstmachine,
Dus waarom niet Tripel, hexen en dan hoogglans (tussendoor schoonmaken )


Maar die url naar metalartcreations is mooie uitleg over polijsten en lekker overzichtelijk !
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: wrijfzetting

Bericht door Erika »

Cees schreef:Ik zou puimsteen schijfjes gebruiken om de krassen weg te werken, die beschadigen je stenen niet daarna kan je polijsten. Andere silicone schijfjes met carborundum zullen je stenen wel beschadigen, dit geld ook voor trippel en andere polijstmiddelen als je die gaat gebruiken om daarmee de krassen weg te werken, als je echter met puimsteen de krassen verwijderd hebt dan zal de polijstpasta de hoogglans verzorgen en om dat je met een wolbuf niet lang aan het polijsten bent is beschadiging aan je steen minimaal tot niets bij zirconia.

Ik ben het niet met je eens Cees en ik gebruik tripel sinds stage 2000/2001 , geen beschadigde stenen) en heeft hardheid 1-2 en puimsteen zit rond de 6. op de schaal van Mohs
De zachtere stenen zoals bloedkoraal, turkooise , hematiet etc, kan ik wel weer glanzend krijgen met luxi oranje of parijser rouge of groen (maar dat zijn ook weer metaaloxides en die zijn vaak weer harder, zie ook de schuurmiddelen )


Maar het gros van de edelstenen die worden gebruikt hebben een hogere hardheid dan die 1-2 dus dat scheelt Puimsteenschijfjes en niet veel ervaring op de hangmotor zie ik wel vaker wat meer sporen maken omdat het wat sneller wegvreet, triple slijpvet doet dat ook maar minder snel, is mijn ervaring
Voor zirkonia niet zo vna belang welke je gebruikt want toch harder dan beide soorten, maar ik zie dat ze wel tripel heeft bij de polijstmachine,
Dus waarom niet Tripel, hexen en dan hoogglans (tussendoor schoonmaken )


Maar die url naar metalartcreations is mooie uitleg over polijsten en lekker overzichtelijk !
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Ellyken
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 124
Lid geworden op: zaterdag 09-11-2019, 23:01
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Zaandijk

Re: wrijfzetting

Bericht door Ellyken »

Echt top beide.. ik wacht mijn machine af. Heb ik volgende week bij mij thuis. Dus no hurry! Ga eerst even alle links hierbij doorlezen .. Ben met nog een ring bezig voor cursus dus nog genoeg andere projecten.. zal ik wel laten zien als die af zijn ..
Maandag laatste les en dan pas weer 17 augustus..
Dus zal jullie vast nog als vraagbaak en hulp gebruiken.
Echt heel fijn dit forum en jullie hoe ik geholpen wordt echt top !!!
Leer elke keer wat bij .. XX)
OJa de greinendraaiers zijn nieuw ..
Gebruikersavatar
Zilvermaan
Beheerder
Beheerder
Berichten: 958
Lid geworden op: zondag 17-09-2006, 13:02
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Tilburg
Contacteer:

Re: wrijfzetting

Bericht door Zilvermaan »

Mooie videouitleg van de wrijfzetting

https://youtu.be/PO9P1VTW7as
Plaats reactie