wrijfzetting

Gereedschap en technieken rondom het zetten van (edel)stenen
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1267
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: wrijfzetting

Berichtdoor @tjuh » woensdag 04-09-2019, 23:28

te ruime zetting, waardoor de steen te los zit. dat kan zijn dat je de rusting te diep hebt gefreesd of een te breed freesje hebt gebruikt voor de maat steen welke je hebt.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 5936
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: wrijfzetting

Berichtdoor Erika » donderdag 05-09-2019, 9:46

Te ruim kan zijn , het kan ook zijn dat je nog niet diep genoeg hebt gefreesd

Hoe ben je te werk gegaan?!
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Maryluz
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 21
Lid geworden op: vrijdag 02-06-2017, 21:48
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Contacteer:

Re: wrijfzetting

Berichtdoor Maryluz » zaterdag 07-09-2019, 17:43

Dank voor de reacties. Ik heb te ruim gefreesd denk ik. Heb de werkwijze gevolgd zoals die hier op Zilvermaan paar keer staat uitgelegd. Met bolfrees en dakfrees. Steentje valt er soepel in en volgens mij ook diep genoeg. Maar net te ruim waarschijnlijk. Ik ga nog even verder oefenen.
Maryluz
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 21
Lid geworden op: vrijdag 02-06-2017, 21:48
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Contacteer:

Re: wrijfzetting

Berichtdoor Maryluz » zondag 08-09-2019, 14:14

Het is gelukt! b:D
Moest gewoon nauwkeuriger frezen zodat het gat niet te groot werd. Dit was met een 3.2mm steentje. Nu verder oefenen met een kleinere. De opdracht is namelijk voor een trouwring met een 1.7mm steentje :|
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 5936
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: wrijfzetting

Berichtdoor Erika » woensdag 11-09-2019, 16:05

Ik heb geleerd , op stage, iets kleiner te frezen dan de steen, dus 3.2 mm steen is freesje van 2.9/3 mm
En dan klik je de steen erin en wrijven
En er zijn ook die doen wel met juiste maat frezen. Goed strak en recht houden je frees, niet teveel 'roeren'
Diepte is - tafel gelijk aan je materiaal
Zeker niet met dakfrees, maar met een chatonfrees. De eerste leerde ik op school de ander op stage en van de vele collega's later .
Maar er zijn vele wegen naar rome

Ik neem aan dat je deze hebt gevolgd? viewtopic.php?f=42
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1313
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: wrijfzetting

Berichtdoor Cees » zaterdag 14-09-2019, 0:59

Er zijn twee manieren om een wrijfzetting te maken: bovenwaarts frezen en onderwaarts frezen.

Bij bovenwaarts moet je gat gelijk zijn aan de diameter van de steen ik prefereer bij deze methode dan ook een chatonfrees maar mag ook dakfrees zijn die gelijk is aan de steen. Als het gat kleiner is dan de steen dan gaat de steen er niet in.

Bij onderwaarts wil ik graag een frees hebben die iets kleiner is dan de steen dus steen 3 mm bolfrees 2,9mm en om de rusting voor de steen onder het metaaloppervlak te maken mag de chaton frees nog iets kleiner zijn 2,7 a 2,8 mm. Laat de frees draaien en maak een ondiep gleufje van enkele honderdsten mm in de wand van het gat.

Diepte is rondist 0,5 a 1 mm onder materiaal oppervlak. Meestal worden kleinere stenen gezet en is de tafel een goed referentie punt.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
Ellyken
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 39
Lid geworden op: zaterdag 09-11-2019, 23:01
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: wrijfzetting

Berichtdoor Ellyken » zondag 05-04-2020, 17:34

Ik ben aan het oefenen en was bezig met chatonfrees maar in het boek “mounting & setting Stones zag ik dat ze een dakfrees gebruiken dus ik die nu besteld ..
Maar nu zie ik weer Chatonfrees staan en weet ik het niet meer . Weet alleen dat het niet lukt tot nu toe . Steen gaat niet diep genoeg . Heb 3 mm steen .
YouTube filmpje al honderd x bekeken en lijkt zo gemakkelijk maar valt erg tegen .
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1313
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: wrijfzetting

Berichtdoor Cees » zondag 05-04-2020, 20:30

Bij een wrijfzetting wordt meestal eerst in het materiaal een gat geboord.
Als hert zilver is, begint het boren met een boortje van 1 mm, daarna 1.5 en daarna 2 mm als we een steen van 3 mm gaan zetten. Die 2 mm is nodig om ruimte te maken voor de pavilioen; onderkant van de steen.
Chaton frees of dakfrees beide zijn goed, belangrijk is om eerst te meten alvorens te frezen, meet je steen als die 3 mm is, dan moet je frees ook 3 mm zijn als je bovenwaarts zet, want 3 mm gaat niet in een gat van 2,9mm.

Belangrijk is om nauwkeurig te werken, een te klein gat lukt niet een te groot gat ook niet.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
Ellyken
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 39
Lid geworden op: zaterdag 09-11-2019, 23:01
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: wrijfzetting

Berichtdoor Ellyken » zondag 05-04-2020, 22:05

Ze gebruiken ook nog eerst een bolfrees, doe jij dat ook en wat is daarvan het nut ?
Ik heb de juiste maten besteld bij Herens . Heb nu 2/3 en 4 mm fresen.
Morgen weer proberen .. ben nu in plaat koper aan het oefenen .Manlief heeft een tool gemaakt van een greinendraaier .
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1313
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: wrijfzetting

Berichtdoor Cees » maandag 06-04-2020, 11:35

Verschil tussen een bolfrees en een dakfrees of chatonfrees is om te beginnen de prijs.
Een bolfrees is goedkoper.

Bij het frezen met een bolfrees wordt er een bole rusting gefreesd, als je daar de steen oplegt kan hij kantelen, frees je met een dak frees of chatonfrees dan ontstaat er een randje waar de steen op rust, frees je scheef dan ligt de steen ook scheef (steen kan minder tot niet kantelen).

Tegenwoordig wordt er veel meer met bolfrezen gewerkt bij het zetten, maar voor een betere rusting is een dak of chatonfrees te prefereren alhoewel beide kunnen.
Je kan ook beide gebruiken eerst bolfrees en laatste stukje met dak of chatonfrees.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
Ellyken
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 39
Lid geworden op: zaterdag 09-11-2019, 23:01
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: wrijfzetting

Berichtdoor Ellyken » maandag 06-04-2020, 11:40

Dank je wel voor je snelle reactie.
In het filmpje doet hij namelijk eerst een gat, daarna stukje bolfrees en dan de chaton of dakfrees . Vandaar mijn vraag , maar dan sla ik dat over en ga gelijk naar de dakfrees :thumbsup:
Je hoort of het mij dit keer lukt
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 5936
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: wrijfzetting

Berichtdoor Erika » maandag 06-04-2020, 16:43

We gebruiken de bolfrees eerst omdat je daar wat beter mee kunt richten of de stenen zo in het midden zitten
Dus je boort een gaatje, als dat net wat scheef zit (tov de steen ernaast bijvoobreel) dan ga je het met bolfrees wat meer naar juiste plek zetten .


Ik zet deze zettingen wekelijks zeker , dus de manier van Daniel is echt een hele fijne. Leerde ik op school, op stage en in het echte leven , het zo te doen :)
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Ellyken
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 39
Lid geworden op: zaterdag 09-11-2019, 23:01
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: wrijfzetting

Berichtdoor Ellyken » maandag 06-04-2020, 18:28

Dank je wel Erika .. ben erg blij met de aanwijzingen van de profs ..ben ook erg blij met dit forum. Als het weer niet lukt kom ik weer in de lucht als het mag :bloos:
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 5936
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: wrijfzetting

Berichtdoor Erika » dinsdag 07-04-2020, 10:08

Heel eerlijk doe ik bijna niets met dakfrezen . Ook niet met chatons .
Maar er zijn zoveel wegen naar rome. dat je voor jezelf moet gaan ontdekken welke weg het lekkerst wandelt !
De een doet het linksom de ander rechtsom, het belangrijkste is dat de steen vast komt te zitten :)


Veel oefenen , meters maken, en niet opgeven
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 5936
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: wrijfzetting

Berichtdoor Erika » dinsdag 07-04-2020, 10:15

viewtopic.php?f=42&t=302

Kijk deze uitleg ook :)
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.

Advertentie

Terug naar “Zetten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Wowrack [bot] en 1 gast