Pagina 1 van 2

Tips & Tricks : chatonzetting voor een gefaceteerde edelsteen

Geplaatst: woensdag 20-03-2019, 11:29
door DEKJ
halloo lieve Zilvermaandjes

ik zit ondertussen in mijn 3 jaar goudsmid bij syntra

voor ons examen moeten wij een chatonzetting voor een gefaceteerde edelsteen maken.

dit vertrekkende van een buis.

maar nu is mijn vraag hoe ga je het beste te werk, ik heb wel al veel opgezocht etc maar mischien hebben jullie hier TIPS

of dingen die jullie zelf hebben ondervonden

alvast hartelijk dank voor jullie feedback

Afbeelding

zoals laten weten mag het enkel voor een ronde steen zijn, en vertekkende van plaatje of buis.

Re: Tips & Tricks : chatonzetting voor een gefaceteerde edelsteen

Geplaatst: woensdag 20-03-2019, 14:15
door Erika
Grappig, ik heb in het eerste jaar vakschool, in messing, een chatonring moeten maken . Draadchaton was gelukkig wel jaar erop en derde jaar :)
Volgorde loopt toch wel anders, maar we leren allemaal hetzelfde :)

Heel veel succes in ieder geval

Ik heb vorig jaar zo'n ring mogen maken van oud goud en nieuwe briljant, met een zelfde driehoekige scheen (althans driehoekig vorm)
De zetting doe je in een kapijzer taps maken, op de juiste maat en hoogte.
Wij moesten onderste randje eraf zagen, dan optekenen van de poten. Inzagen , vijlen , boven en onderkant. en dan het afgezaagde randje weer terugsolderen en dan tussen de scheen . 1
Optekenen van poten gebruik ik zo'n vel papier waar een cirkel al in verschillende delen is opgedeeld.
Berekenen kan ook natuurlijk, maar weet het niet meer, vandaar dat papiertje :)


Draad chaton werkt weer anders natuurlijk
En dan heb je nog tig manieren van.

Kijk anders ook eens bij de stap voor stapt topics alhier of er wat voor je bij staat

ik zal ook even de foto's van vorig jaar opzoeken of ik die voor je heb. geloof dat ik svs wel heb gemaakt zo half half

Re: Tips & Tricks : chatonzetting voor een gefaceteerde edelsteen

Geplaatst: donderdag 21-03-2019, 0:42
door Cees
Buisje maken op juiste diameter materiaal in zilver min 1mm dik, zorg dat je soldering heel goed is, in kastenijzer slaan en conisch maken als je soldering niet goed is dan barst hij bij deze bewerking open, stukje van onderkant eraf zagen voor het onderste deel van de chaton, met passer op de bovenrand de poten afmeten, verder op ronding aftekenen, poten uitzagen en vijlen, uitsparingen in de onderkant vijlen, afgezaagde stukje er weer onder solderen en netjes verder afwerken. Blijft een gepriegel, tenzij je een joekel van een steen neemt.
Kortom methode is hetzelfde als wat Erica al schreef

Re: Tips & Tricks : chatonzetting voor een gefaceteerde edelsteen

Geplaatst: donderdag 21-03-2019, 8:34
door @tjuh
Ergens vind ik het jammer van jullie snelle en complete reacties Erika en Cees, nu zitten jullie voor mijn gevoel een deel van zijn examen voor te kauwen.

en DEKJ het had je gesierd indien je in je openingspost had vermeld WAT je reeds had opgezocht en hoe je zelf denkt dat het zou moeten.
In dat geval hadden we je meer kunnen leren/uitleggen wat wel goed was of wat wellicht handiger anders kon. Leer je ook weer op een andere manier van.

*ok opvoedkundige muts is weer afgezet*

Re: Tips & Tricks : chatonzetting voor een gefaceteerde edelsteen

Geplaatst: donderdag 21-03-2019, 9:48
door DEKJ
Goedemorgen allen

ik heb al heel wat opzoekingswerk gedaan

alles wat maken van de chatton zelf is allemaal geen probleem, wat ik echter wil meer naartoe wil is hoe zetten jullie motief erop.
ik heb er al gezien met alcohol stift. volledig op chatton uittekenen en op basis van dit vijlen zagen en boren?
Dan is er de maat van de steen in het kap ijzer. Als je in het kapijzer naar een 8 gaat moet je steen dan ook 8 zijn of eerder een 7?

Ook misschien tips om mooie motieven te krijgen in de chatton?

We maakte een korfring in draad, echter is heel het jaar al in het teken van draad en is het eindexamen dan een catton maken.

Een vorige oefening die ik maakte was deze, een conische kastzetting, dus dat begrijp ik allemaal goed hoe ik dit moet maken, echter is meer mijn zorg hoe ik een mooie symmetrische tekening krijg op de chatten zelf

en hoe ken je het Chatton vast houden voor het zagen en het vijlen? (ik zag ergens al een soort buisje zoals de lustige weduwe maar die het zou kunnen vasthouden)


Afbeelding

Re: Tips & Tricks : chatonzetting voor een gefaceteerde edelsteen

Geplaatst: donderdag 21-03-2019, 10:30
door @tjuh
Ik zou een permanente fineliner gebruiken (bij glas in lood/tiffany shops zijn goede te verkrijgen...want raar maar waar permanent is niet altijd permanent....)

wat voor een motief had je in gedachten? (en wat bedoel je specifiek met het woord motief hetzelfde als dus de hoeveelheid poten zoals je eerder over de chaton spreekt? of een patroon in je metaal? of ajour gezaagd?)

Re: Tips & Tricks : chatonzetting voor een gefaceteerde edelsteen

Geplaatst: donderdag 21-03-2019, 10:36
door @tjuh
Erika schreef:Het voorkauwen , oftewel gewoon wat in in de eerste jaren opleiding al hebgehad , maakt nog niet dat het stuk goed gemaakt wordt, dat is nog steeds het werk van de toppic starter.

Volgens mij behoort een stappenplan uitschrijven ook bij je examenopdracht, dus met het oog daarop schreef ik mijn post.

Re: Tips & Tricks : chatonzetting voor een gefaceteerde edelsteen

Geplaatst: donderdag 21-03-2019, 10:38
door Erika
Ik ben uberhaupt verbaast dat dit nog niets is geleerd. Zoals ik al zei , wij moesten dit eerste jaar vakschool al maken, en 2e en derde jaar hebben we nog meer chatonsoorten moeten maken .
En daarbij lang leve het internet. of de mooie zettersboeken die het ook voorkauwen :) (youtube ook maar eens, er zijn echt vele wegen die naar een resultaat leiden)
Het voorkauwen , oftewel gewoon wat in in de eerste jaren opleiding al hebgehad , maakt nog niet dat het stuk goed gemaakt wordt, dat is nog steeds het werk van de toppic starter.

Maar chaton heb je tig soorten in, maar zoals ik begrijp is het een gekapte en gevijlde versie die jullie moeten leveren of mag het ook draadchaton zijn? moet het onderwaarts zijn, echt of toch spiegel. met of zonder onderkast. Ik zou een uitslag maken, dus als je buigt al aardig in de tapse vorm zit.
oftewel chaton is een heel ruim begrijp kan zelfs van moeren en bouten worden gemaakt
https://www.youtube.com/watch?v=MgnlbDVuPdg

Heb je meteen een stap voor stap van kappen, optekenen en ik denk wat jij motieven noemt (ik weet niet zo goed wat je daarmee bedoelt)


Ik zou nooit met stiften opteken, een prof smid doet dat met een mooie kraspen of passer ivm lijndikte.
Maar je kan dus formule uitrekenen en dan de pootjes uitzetten zoals Cees zegt, ik heb ondertussen van de profs in het vak geleerd dat het sneller kan op zo'n plaatje met de hoeken uitgezet al , Tijd si geld , scheelt weer rekenen :)
Maar draadchaton is ook mooi, gecombineerd kan ook. maar andere manier van maken. Net zoals met dikkere draden ook moeilijker is
Maat , de steen frees je tot halverwege de poot in . Afwerking van poot kan op verschillende manier, kun je in allerlei vormen vijlen, rond, puntig, vierkant, met een streepje in midden of tot glad, bol of strak .

Re: Tips & Tricks : chatonzetting voor een gefaceteerde edelsteen

Geplaatst: donderdag 21-03-2019, 10:42
door Erika
@tjuh schreef:
Erika schreef:Het voorkauwen , oftewel gewoon wat in in de eerste jaren opleiding al hebgehad , maakt nog niet dat het stuk goed gemaakt wordt, dat is nog steeds het werk van de toppic starter.

Volgens mij behoort een stappenplan uitschrijven ook bij je examenopdracht, dus met het oog daarop schreef ik mijn post.



Dan nog , het internet, boeken staan er vol mee, dus dat stappenplan moet je alsnog zelf schrijven toch?! En doen. Dus weten hoe de theorie gaat, het daadwerkelijk begrijpen en doen is toch weer iets wat men zelf moet doen.
Ik denk als je hier zoekt eigenlijk ook al teveel informatie staat voor leerlingen... dus eigenlijk moeten we alle boeken en fora bannen.
Maar het is aan hun zelf wat ze erint stoppen en eruit halen. Dat geld voor iedereen.
Ik kan weten hoe de theorie is, maar het doen is echt nog wel anders b;)



Stiften hebben vaak al een lijn van een halve mm, weet je hoeveel dat is in ons vak! :)

Re: Tips & Tricks : chatonzetting voor een gefaceteerde edelsteen

Geplaatst: vrijdag 22-03-2019, 7:45
door @tjuh
Erika schreef:
Stiften hebben vaak al een lijn van een halve mm, weet je hoeveel dat is in ons vak! :)


maar je zaagt toch niet door de lijn maar ernaast....dus ook al gebruik je een marker, als je maar aan de correcte zijde zaagt.

Re: Tips & Tricks : chatonzetting voor een gefaceteerde edelsteen

Geplaatst: vrijdag 22-03-2019, 8:16
door Erika
Ik geef alleen wat mij is geleerd op de vakschool, ptekenen met kraspen .
Waren zelfs eerste lessen graveren en goudsmeden. b:D

Tuurlijk werkt stift ook, maar is dikker en bij verwarmen verdwijnen ze. Liefst natuurlijk zo fijn mogelijk
Geen idee hoe groot Chaton moet worden. Maar onderkant kan een grote streep worden als je 6 poten op moet tekenen.
Vandaar de tip kraspen

Re: Tips & Tricks : chatonzetting voor een gefaceteerde edelsteen

Geplaatst: zaterdag 23-03-2019, 0:07
door Cees
Stift voor aftekenen zou ik nooit gebruiken, krasjes van een kraspen zijn ongeveer 0.08mm en een stift? Werkt nooit nauwkeurig genoeg.

Zoals Erica al aangaf op internet zijn er vele goede instructie filmpjes te vinden, maar ook al zie je een vakman iets doen dan wil dat nog niet zeggen dat je met de kennis die je hebt dat kan reproduceren. Dat kost oefening in vaardigheid. Ik heb Alexandre ook een rondje zien uitgraveren, na 2000 uur oefening kan ik het nog niet goed genoeg >( , ondanks alle tips en trucks. Iets lezen en zien is een, het daarna doen is 2. En bij het krijgen van les in smeden mag je toch verwachten dat de tips en tricks gegeven worden.
Voor het vasthouden van het konische buisje kan gebruik gemaakt worden van een tang of hem op te kitten met thermolock op een stokje. Naast de standaard werkwijze heb ik ook diverse chatons afgetekent met een moer en daarna op gezicht uitgefreesd, waarbij ik ze in mijn hand vast hield, maar hierbij was het minder belangrijk dat ze heel precies waren (oefenmateriaal voor mensen te leren zetten; moest snel en goedkoop).

Re: Tips & Tricks : chatonzetting voor een gefaceteerde edelsteen

Geplaatst: dinsdag 26-03-2019, 10:52
door DEKJ
Bedankt allemaal voor de tips.

maar hoe bereken je de maat van chatton zelf voor steen.

je klopt hem bv in een 8, is de steen den een 7?
of is een 8 dan ook daadwerkelijk voor een steen van 8?

alvast hartelijk dank

Re: Tips & Tricks : chatonzetting voor een gefaceteerde edelsteen

Geplaatst: dinsdag 26-03-2019, 16:02
door Erika
Dan is je zetting van buiten maat 8. wat de binnenmaat is ligt aan wat je materiaaldikte is


je weet wel hoe je cirkel moet uitrekenen toch
De maat +materiaaldikte x pi

Re: Tips & Tricks : chatonzetting voor een gefaceteerde edelsteen

Geplaatst: dinsdag 26-03-2019, 16:30
door DEKJ
ja dat weet ik.

maar this vooral als je van buis vertrekt in opdiepset

mijn metaaldikte is 1MM