zetkasten

Gereedschap en technieken rondom het zetten van (edel)stenen
Plaats reactie
Kevin
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 55
Lid geworden op: woensdag 19-04-2017, 9:53
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Heusden-Zolder

zetkasten

Bericht door Kevin »

Vraagje voor de zetters onder ons; ik heb volgende stenen:

6,3 x 6,3 (vierkant)
6,1 x 6,1 (vierkant)
4,1 (rond)
4,1 x 6,0 (ovaal)

kan ik daar volgende zetkasten voor gebruiken:

6mm; 6mm; 4mm; 4mm x 6mm? is dit bruikbaar voor een zetter, maw, past hij de foutmarge aan?

grtz
Kevin
Grtz
Papaguero
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: zetkasten

Bericht door Cees »

Hoi Kevin, of de stenen in de zetkastjes te zetten zijn hangt af van de wanddikte.

Bij de eerste zal het daarom spannen, bij een wanddikte van 0.5mm hou je niet veel vlees over om de steen te zetten. Bij de andere is die marge er wel.

Of zetters die aanpassing voor je zullen doen dat weet ik niet.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Kevin
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 55
Lid geworden op: woensdag 19-04-2017, 9:53
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Heusden-Zolder

Re: zetkasten

Bericht door Kevin »

Hey Cees,

ik neem aan dat je bedoelde dat bij de steen van 6,3 er inderdaad wat weinig overblijft, maar dat 6,1 wel zou moeten kunnen?
Ik zag ook al zetkasten van 6,5, misschien is dat een optie voor de steen van 6,3... ik denk dat als ik hoger ga, mijn steen gewoon door de zetkast gaat vallen :D
en eerlijk gezegd heb ik geen zin om de zetkast volledig zelf te maken, maar wat moet, moet natuurlijk... :)


grtz
Kev
Grtz
Papaguero
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 391
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: zetkasten

Bericht door Sinterklaas »

Bij vierkante stenen moet je ook de hoekjes infrezen. Dat kost ook weer materiaal. Wat de dikte betreft maakt het ook uit of je goud of zilver hebt. Een dikker randje is met zilver geen probleem. Maar als je bijv witgoud hebt dan is een dik randje echt een recept voor hoofdpijn.


Zijn de maten van de kastjes de buiten of de binnen maten? Soms staat er bij BIJOU geloof ik de buitenmaat en niet de steenmaat.

Als je even een zetrand neemt van 0,3mm en dan gaat rekenen. Dan moet je dus 0,6mm optellen bij je steenmaat dan weet je ook wat je buitenmaat van je kastje moet zijn. Meer kan je altijd weg halen. Te weinig materiaal is nooit fijn dan moet je gaan prutsen en dat moet je niet willen.
Kevin
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 55
Lid geworden op: woensdag 19-04-2017, 9:53
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Heusden-Zolder

Re: zetkasten

Bericht door Kevin »

denk dat ik daar de mist ingegaan ben, bij het nemen van de buitenmaat als zijnde de binnenmaat... :)
Grtz
Papaguero
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: zetkasten

Bericht door Cees »

voor vierkante zetkasten kan je ook vierkant buis nemen en in elkaar solderen, als je 2 passende soorten neemt.

Een stukje vierkant buis kan je altijd oprekken op een vierkant tribulet, voor je ze in elkaar gesoldeert.
Als ze eenmaal in elkaar gesoldeerd zijn heb kje een zetkastje en kan je het niet meer oprekken, buitenste/ bovenste deel van je zetkast rekt namelijk niet mee.

Maar het maken van je eigen zetkastjes uit plaat is wel een goede oefening hoor b;)
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Plaats reactie