hoe nu verder?

Gereedschap en technieken rondom het zetten van (edel)stenen
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: hoe nu verder?

Bericht door Erika »

Kom net kijken schreef:En de sprong van 240 naar 800 is ook een nee nee. 88|
Ja, ik heb ZEKER m’n lesje geleerd!!! :hand: ik was van m’n apropo, omdat we de vorige keer gewoon het papiertje erop plakten met lijm en nu moest het plots met verf. Dat maakte mij onzeker en toen sprong mijn koppie op stand-by. :-k maar goed, nu leer ik wel meer dan in alle cursussen tot nu to bij elkaar. :thumbsup:

Begrijp ik goed dat ik tot 400 nog niet kruislings hoef te werken?
Zijn Triple en Hexenvet polijstvetten? Luxi ken ik. Ik heb die voor hoogglans en die voor napolijsten bij zilver gekregen.
Ik heb wel een wolbufje voor in een dremel-ding, maar las ergens dat je met die kleine dingen op een plat voorwerp moet oppassen dat je geen kuilen maakt. Daarom beperkte ik me tot de leer- en zeemlatjes.

Heeeeeeel erg bedankt voor je hulp maar weer!!!! :thx: :thx: :thx:

Zo'n error hoofd , ik ken dat..

En 240 aar 800 is een grote stap, eer je met 800 de 'groeven ' van 240 eruit hebt..
en nee ik zei juist kruislings werken al met vijlen, dus elke stap die je zet in (edel-) metaal afwerkingsland is kruislings, ALTIJD KRUISLINGS (geldt trouwens voor zetten ook :) ) Dit zodat je de groeven van de vorige ronden niet verdiept maar juist afvlakt. Ooit op wintersport geweest? die sporen bij een sleeplift dat is een beetje het idee wat schuurpapier achterlaat in je plaat, en als je constant dezelfde kant op gaat dan verdiep je die sporen, ga je er haaks overheen dan scheelt dat al wat diepte...

Triple is een slijp vet, die haalt echt materiaal weg, als jij goed schuurt hoef je die neit te gebruken
Hexenvet is een voorpolijster



Je weet dat de cijfers op schuurpapier staan voor de hoeveelheid korrels per vierkante cm?
Dan snap je mss waarom 240 naar 800 een beetje groot is.
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: hoe nu verder?

Bericht door Kom net kijken »

Ah, verkeerd gelezen! Je schreef: “400 is pas richting polijstpapier” ik vatte het op dat je van daar pas in richting hoefde te gaan, maar je bedoelde dat dat in de buurt komt van polijsten, in plaats van schuren! Ik ben er weer! :tonguit:

En met je uitleg over de lijnen, snap ik hem ook! Ik ben ooit een keer gaan langlaufen en vroeg me al af waarom ze liever half naast het pad van de vorigen laufden, dan in het pad, leek mij makkelijker. 8)

Ah, dus daar staat dat nummer voor! Ik dacht altijd dat dat de fijnte van de korrel was. Dat is het ook, maar dit klinkt hetzelfde als de hoeveelheid pixels in een camerasensor en dat kan ik goed plaatsen. Dan snap ik inderdaad dat ik nog wel tot sint juttemis bezig geweest zou zijn...

Dank je wel! Nou heb ik ook een beeld bij wat ik aan het doen ben en waarom! :tandpasta: :thx: :thx: :thx:
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: hoe nu verder?

Bericht door Erika »

Geen probleem
ik geef zelf ook les en ik probeer het dan ook in jip en janneke taal uit te leggen . En zeker zelf ben ik iemand die dingen beter onthoud en snap als ik het waarom weet. Fijn dat ik kon hlpen en geen hele gekke dingen zei

Snap je beter waarom 240 en 800 een heel groot verschil is. Ja de korrels worden minder grof naarmate de nummers groter worden,.
Maar ook polijstvet moet je eigenlijk zien als een fijne korrel met een bindmiddel. Bij schuurpapier is dat ppapier en lijm, bij polijstvet is het een ander soort vet.
En daarin heb je nog tig soorten, olie gedragen, watergedragen
slijp (dus grof) of hoohglans,
Matglans,
Allerlei borstels etcetc. polijsten is eigenlijk een vak apart
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: hoe nu verder?

Bericht door Kom net kijken »

Ja, ik ben inderdaad ook een betere begrijpen als ik het waarom weet. 8)
En daarom ben ik nu ook “polishing and finishing for jewelers and silversmiths” aan het lezen. Ik leer er veel van! :tandpasta:
:thx: :thx: :thx:
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: hoe nu verder?

Bericht door Cees »

Voor schuurpapier is er helaas niet een standaard, om de grofte te bepalen. Laatst bij HBM wat schuurpapier gehaald korel 1200 hiervan, leek veel op mijn korel 360 van ander schuurpapier.

Onderstaan is te lezen op wikipedia:
Korrelgrootte verwijst naar de grootte van de deeltjes van schurende materialen ingebed in het schuurpapier. Verschillende normen zijn vastgesteld voor korrel. Deze normen stellen niet alleen de gemiddelde korrelgrootte, maar ook de toelaatbare afwijking van het gemiddelde. De twee meest voorkomende zijn de Verenigde Staten CAMI (schuurmiddel Manufacturers Institute, nu onderdeel van de Vereniging van Unified Abrasives fabrikant) en de Europese FEPA (Federatie van Europese producenten van Abrasives) "P" in de rangen. De FEPA-systeem is hetzelfde als de ISO 6344 -norm. Andere systemen die worden gebruikt in schuurpapier onder meer de Japanse Committee Industrial Standards (JIS), de micron waardering (over het algemeen gebruikt voor zeer fijne korrels). De "moet" -systeem ({0, 00, 000, ...} alias {1/0, 2/0, 3/0, ...}) werd in het verleden gebruikt in de Verenigde Staten. Goedkopere sandpapers soms gebruik nomenclatuur zoals "Grof", "Medium" en "Fijn", maar het is onduidelijk aan welke normen deze namen verwijzen.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: hoe nu verder?

Bericht door Kom net kijken »

Wat ingewikkeld! En hoe houd je die nou uit elkaar? D met een P ken ik. De rest heb ik, denk ik, nog nooit gezien... 00O :schaam:
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: hoe nu verder?

Bericht door Cees »

Als je bij BM of Drijfhout of Herens koopt dan zal je daar niet tegen aan lopen
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: hoe nu verder?

Bericht door Kom net kijken »

Hè gelukkig! Ik had net bij Herens gekocht! Drijfhout ken ik niet, hoogste tijd om eens te gaan snuffelen. :tandpasta:
:thx:
Plaats reactie