Zetkast kapot

Gereedschap en technieken rondom het zetten van (edel)stenen
Plaats reactie
Rhn
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: donderdag 02-04-2020, 23:26
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Zetkast kapot

Bericht door Rhn »

Hoi,

Ik ben net begonnen met het maken van sieraden. Op dit moment ben ik bezig met mijn tweede ring. Nu loop ik tegen een probleem aan met een zetkast. Ik had in een boek gelezen dat je voor de rand van de zetkast 0.3 mm zilver kon gebruiken. Inmiddels ben in erachter gekomen dat dit voor mij nog veel te dun is. Ik had de ring zo goed als af en nu heb ik het zilver te dun geschuurd van de zetkast en is het afgebroken. Is er een manier om dit te maken? Dit is ook de eerste steen die ik wil zetten en nu de zetkast aan de rand kapot is weet ik niet hoe ik verder moet of dat ik überhaupt verder kan.

Ik heb nog wel een randje die iets hoger is dan de steen. Waar die gebroken is zit ongeveer op de hoogte van de steen dus ik zou het ook kunnen bijwerken tot de hoogte van de steen en de steen dan lijmen?

Alle tips zijn welkom!
Bijlagen
0AD6ADF0-E18A-4295-8EF3-6F6FFE94B31A.jpeg
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: Zetkast kapot

Bericht door Herman »

Mijn beste Rhn
Als mij dit overkomen zou zijn dan dacht ik ( IETS GELEERD ) , over doen met 0,5 mm dik materiaal en daar nooit meer van af wijken .
Succes , Gr herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Gebruikersavatar
Evert J@n
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 154
Lid geworden op: maandag 30-01-2012, 21:56
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: Zwolle

Re: Zetkast kapot

Bericht door Evert J@n »

0,5 nemen, en dan een schuin facetje eraan vijlen voordat je hem omzet. dan heel voorzichtig kloppen, te beginnen zeg maar steeds kruis bewijs, zodat de steen niet één kant opgeduwd wordt. Ik zou niet proberen het oude zetkastje te repareren want het blijft knoeien met te zwak materiaal voor een beginner.
Rhn
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: donderdag 02-04-2020, 23:26
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Zetkast kapot

Bericht door Rhn »

Ja zeker iets geleerd b;) inmiddels heb besloten de steen te plakken en de breuk zat op de hoogte van de steen. De zetkast heb ik op die hoogte gevijld. Voor de volgende keer zeker dikker zilver gebruiken!
Plaats reactie