Lagensteen uit zegelring verwijderen

Gereedschap en technieken rondom het zetten van (edel)stenen
Plaats reactie
Maryluz
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 25
Lid geworden op: vrijdag 02-06-2017, 21:48
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Contacteer:

Lagensteen uit zegelring verwijderen

Bericht door Maryluz »

Hoi, ik heb een opdracht om van een rechthoekige zegelring een hanger te maken. De zegelsteen lijkt gelijmd, niet gezet. Ik wil die kast er omheen opnieuw gebruiken, met de zegelsteen erin. Maar om te solderen, moet die zegelsteen er wel eerst uit. Hoe kan ik dat het beste doen? Kan zo’n zegelsteen tegen hitte, dat ik de ring kan verhitten zodat de lijm loslaat? Of barst de steen dan? Het is een blauw-zwarte steen, volgens mij een lagensteen.
Alvast bedankt!
Maryluz
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 25
Lid geworden op: vrijdag 02-06-2017, 21:48
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Contacteer:

Re: Lagensteen uit zegelring verwijderen

Bericht door Maryluz »

Ok, het is al gelukt. Voorzichtig verwarmd, toen liet de lijm los. Durfde eerder niet te verhitten, bang dat de steen te heet zou worden.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Lagensteen uit zegelring verwijderen

Bericht door Erika »

Top

Waarschijnlijk als je had gezocht hier op het forum was dit topic al besproken geweest. Maar je hebt het al zelf ontdekt
Was de ring gelijmd of was de steen ingelakt?!


Stene klunnen niet tegen warmte maar zowel lijm als kit speciaal hiervoor, zal snel zacht worden, voor de steen eraan gaat
succes met solderen, is waarschijnlijk heeeel dun hgoud
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 456
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Lagensteen uit zegelring verwijderen

Bericht door Briolet »

Het is een blauw-zwarte steen, volgens mij een lagensteen.
Kan, hoeft niet. Een blauw-lagensteen wordt gemaakt door een lagensteen zwart in te kleuren. De transparante delen nemen de zwarte kleurstof op en de witte delen niet. Vervolgens slijp je het witte deel zo dun, dat de zwarte ondergrond er 'blauw' doorheen schijnt.

De meeste blauw-zwarte stenen die als 'lagensteen' verkocht worden zijn echter onixen die aan de bovenkant blauw gebeitst zijn. Via de zijkant zie je het verschil aan de scherpe kleurovergang bij echte lagenstenen.

Een graveur heeft liever de echte en de portemonee liever de andere. b:D
Plaats reactie