Welke zetting voor checkerboard geslepen stenen?

Gereedschap en technieken rondom het zetten van (edel)stenen
Plaats reactie
marije8
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 14
Lid geworden op: zaterdag 07-09-2019, 12:24
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Welke zetting voor checkerboard geslepen stenen?

Bericht door marije8 »

Dag,
Met enthousiasme twee prachtige prasioliet stenen gekocht (8 x 10 mm), met checkerboard slijping. Wil hier met de oorhangers van maken. Even niet nagedacht over de zetting. Dit type steen heb ik nog niet eerder gebruikt bij het maken van zetkastjes/bakjes, al dan niet voor oorhangers. Hoe ga ik te werk met een 'bolle' steen aan beide zijden? Gewoon een zetrandje met stripje erin voor de rusting?
Heel graag jullie tips, alvast dank!
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 648
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Re: Welke zetting voor checkerboard geslepen stenen?

Bericht door Eljas »

Volgens mij kan een Checkerboardslijpsel meerdere basisvormen hebben. Om welke gaat het? Rond, ovaal, vierkant? Misschien wat foto's van jouw steen. Vooral van de onderkant i.v.m. het maken van de rusting.
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
Gebruikersavatar
Marlijn63
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 8
Lid geworden op: zaterdag 16-05-2015, 19:33
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Breda
Contacteer:

Re: Welke zetting voor checkerboard geslepen stenen?

Bericht door Marlijn63 »

marije8 schreef:Dag,
Met enthousiasme twee prachtige prasioliet stenen gekocht (8 x 10 mm), met checkerboard slijping. Wil hier met de oorhangers van maken. Even niet nagedacht over de zetting. Dit type steen heb ik nog niet eerder gebruikt bij het maken van zetkastjes/bakjes, al dan niet voor oorhangers. Hoe ga ik te werk met een 'bolle' steen aan beide zijden? Gewoon een zetrandje met stripje erin voor de rusting?
Heel graag jullie tips, alvast dank!

Heb je nog meer reacties gehad Marije? Want ik zit met een vergelijkbare vraag over facetgeslepen dubbelzijde peervormige rutielkwarts. Ik wil hiervan oorhangers maken, maar ondanks proefjes met zilver kom ik er maar niet uit. Halve buis werkt niet (in ieder geval niet zonder strip erin) en een zetrand wordt heel slordig. Een draad om de steen met 4 of 8 haakjes om de steen op z'n plek te houden vind ik niet mooi!
Wie o wie kan helpen?
Gebruikersavatar
Marlijn63
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 8
Lid geworden op: zaterdag 16-05-2015, 19:33
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Breda
Contacteer:

Re: Welke zetting voor checkerboard geslepen stenen?

Bericht door Marlijn63 »

Hier de rutielkwarts waar het mij om gaat
Bijlagen
631CEE67-60AF-454F-865B-93AC5BF86A3D.jpeg
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 648
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Re: Welke zetting voor checkerboard geslepen stenen?

Bericht door Eljas »

Voor een basiszetting voor de steen maak je inderdaad een kader om de steen heen. Maak het kader niet te laag. Zeker 5 á 10 mm. De steen moet gewoon in en uit het kader kunnen. Niet laten klemmen. Vlak de boven en onderkant. Maak van een ronde draad 2x dezelfde vorm die mooi het kader past. Dit is de rusting. Smeed deze allebei voorzichtig vlak op een vlaktas. Uitgloeien en in het kader leggen op een vlaktas. Zoveel mogelijk op de vlaktas aandrukken. Soldeer aan de buitenkant plaatsen en solderen. Leg de steen erin en het andere draadje . Kijk hoe ver je het kader wilt terugvlakken. Verwerk je zetting verder tot je hanger. Alles polijsten en schoonmaken. Dan de steen erin, losse binnenkadertje goes plaatsen en het buitenkader over het draadje bruneren. Je kunt er ook voor kiezen om langs de binnenkant van het buitenkader met een graveersteker 4 greintjes te steken naar de draad toe. Dan blijft het ook goed zitten.
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
Gebruikersavatar
Marlijn63
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 8
Lid geworden op: zaterdag 16-05-2015, 19:33
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Breda
Contacteer:

Re: Welke zetting voor checkerboard geslepen stenen?

Bericht door Marlijn63 »

Eljas schreef:Voor een basiszetting voor de steen maak je inderdaad een kader om de steen heen. Maak het kader niet te laag. Zeker 5 á 10 mm. De steen moet gewoon in en uit het kader kunnen. Niet laten klemmen. Vlak de boven en onderkant. Maak van een ronde draad 2x dezelfde vorm die mooi het kader past. Dit is de rusting. Smeed deze allebei voorzichtig vlak op een vlaktas. Uitgloeien en in het kader leggen op een vlaktas. Zoveel mogelijk op de vlaktas aandrukken. Soldeer aan de buitenkant plaatsen en solderen. Leg de steen erin en het andere draadje . Kijk hoe ver je het kader wilt terugvlakken. Verwerk je zetting verder tot je hanger. Alles polijsten en schoonmaken. Dan de steen erin, losse binnenkadertje goes plaatsen en het buitenkader over het draadje bruneren. Je kunt er ook voor kiezen om langs de binnenkant van het buitenkader met een graveersteker 4 greintjes te steken naar de draad toe. Dan blijft het ook goed zitten.

Hallo Eljas,
Hartstikke bedankt voor je uitleg, maar ondanks een paar keer doorlezen volg ik een aantal stappen niet. :schaam: Ik heb je een PM gestuurd!
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 648
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Re: Welke zetting voor checkerboard geslepen stenen?

Bericht door Eljas »

Is ontvangen....

:zwaai:
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
Gebruikersavatar
Marlijn63
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 8
Lid geworden op: zaterdag 16-05-2015, 19:33
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Breda
Contacteer:

Re: Welke zetting voor checkerboard geslepen stenen?

Bericht door Marlijn63 »

:thx:
Plaats reactie