Beginner/zetten zirkonia

Gereedschap en technieken rondom het zetten van (edel)stenen
Plaats reactie
remco muis
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: dinsdag 02-03-2021, 18:30
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Beginner/zetten zirkonia

Bericht door remco muis »

Hoi allemaal,
Ik ben begonnen met n 50 cent ring te maken, dat gaat me redelijk af, maar wil er nu een steen in/op zetten, wat is de makkelijkste manier om dit te doen voor n absolute beginner? vrezen en inleggen/lijmen? of zeg ik nou iets raars ☺️ en welke lijm voor welke steen, iemand die mij n korte uitleg kan geven?
Bijlagen
116534F4-2553-43BB-B6B1-10FBAA10F0A7.jpeg
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Beginner/zetten zirkonia

Bericht door Erika »

Goedemorgen

WElkom op het forum en in het vak Mooi gelukt al die ring van 50 cent. Op naar het edelmetaal :) Want helaas zullen onedele metalen toch gaan oxideren.groen afgeven (blanke nagellak helpt iets)

Maar om op je vraag terug te komen denk ik dat je een incrustatie wrijf zetting bedoelt. We lijmen nooit, dat is vloeken in de kerk. Alleen parels, sommige koralen en kralen zullen worden gelijmd of met een parelkit . Chemisch zetten
Aks je hier op het forum kijkt zul je diverse stap voor stappen tegenkomen, met goede uitleg.
Hierin geldt wel , zoals met alles, oefening baar kunst , dus ik zou eerst in een oefenstukje oefenen. recht boren en frezen, de juiste diepte en netjes aanwrijven. In zilver en goud appeltje eitje, als je het eenmaal doorhebt. In Nordic gold (de legering van de 50 cent munt, ) weet ik niet hoe lekker dat dichtwrijft of dat door de samenstelling wat harder en stijver is . Hoe dan ook te doen, maar kan iets moeslijker zijn

viewtopic.php?f=42&t=302
"Dit is een wrijfzetting uitgelegd"

viewtopic.php?f=42&t=157
Dit is een vertoken zetting met greinen



Natuurlijk kun je altijd een zetkast maken en deze tussen de scheen solderen, of een chaton maken en deze er tussen zetten, maar dat is dan nog even meer werk
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
remco muis
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: dinsdag 02-03-2021, 18:30
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Beginner/zetten zirkonia

Bericht door remco muis »

Hoi erika!
Dank voor je antwoord! daar heb ik wat aan!
Ik ga ermee aan de slag!
Wat n vreselijk leuke hobby is dit! heb al n heleboel
gelezen hier, super!
Heb ik nog n vraag, die chatons, kan je die ook ergens bestellen? ik kan ze moeilijk vinden?
Of is er n filmpje/tutorial om ze zelf te maken?
Ik hoor graag van je!

gr remco
remco muis
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: dinsdag 02-03-2021, 18:30
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Beginner/zetten zirkonia

Bericht door remco muis »

En nog n vraagje,
Ook wil ik gaan solderen, wat heb ik hier exact voor nodig?
en moet ik hard of zacht solderen voor bijv een chaton plaatsen?
gr remco
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Beginner/zetten zirkonia

Bericht door Erika »

Hoi Remco


Voor solderen raadt ik altijd le een cursus bij de plaatselijke goudsmid aan, maar dat is op moment wat ingewikkeld.

Wij solderen altijd hard dus altijd boven de 450 graden .
Wel is er in het soldeer diverse smelttrajecten, noemen we dat weer hard middel en zachtsoldeerd
Maar dan is zachtsoldeer altijd boven de 450 graden (au = extra zacht zo rond de 720 en zilver zacht soldeer is rond de 680 )

Wat je nodig hebt, naast kennis over wat je doet en waarom je het doet(dus cohesie/adhesie, capilaire werking naadje van 0.01 mm uberstrak, mengzone etc )
*goed brander die tot zeker de 1000 graden kan, dit kan dus ook dat kleine creme brulee brandertje van xenos zijn. Al zal deze moeite hebben met grotere stukken
* Soldeersteen (vermiculiet bijvoorbeeld)
* vloeimiddel en/of afdekmiddel (borax, fluoron, vloeimiddel h voor hard soldeer )
* Afkookmiddel om het verglaasde laagje vloeimiddel af te koken (dit kan met aluin of citruszuus ook bijvoorbeeld als je geen zin hebt in verdunde zuren en dergelijke)
* Soldeer (hard, middel en zacht, ) in de juiste metaalsoort en kleur dus 14 kt geel solderen we met 14 kt geel etcetc
* Pincet en soldeerstrijker , liefst titanium


viewtopic.php?t=2359 over solderen voor beginners kom je eind op weg



Chatons kun je op verschillende manieren maken, je hebt draadchatons (opgebouwd uit draadjes) en chatons welke worden gevijld en met een kastenijzer,
Ze zijn kant en klaar in diverse kwaliteiten te koop, en natuurijk moet je het zelf ook kunnen maken . Maar als beginnende smid moet je jezelf ook de kans en tijd geven
En zoals gezegd, je komt thuis heel ver, maar ga op les dan leer je de dingen goed aan, en met alles geldt als je techniek goed is dan komt de uitwerking zeker goed


https://www.youtube.com/watch?v=MgnlbDVuPdg
om in je sfeer van onedek te blijven en weer een andere weg om een chaton te maken
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Plaats reactie