Steentje schuin tijdens zetten

Gereedschap en technieken rondom het zetten van (edel)stenen
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Steentje schuin tijdens zetten

Bericht door Kom net kijken »

Hoi hoi,

Iemand enig idee hoe ik een steentje, dat op het laatste moment schuin schoot tijdens het zetten, weer in het gareel kan krijgen? Het zetkastje is ook een verhaal apart. Omdat het tijdens het solderen in de klem plat gegaan was en bij het uitbuigen wat groter en ovaal werd, heb ik er een ringetje in gezet. Die heb ik wat lager gefreesd en toen ik ging zetten, ging dat goed (netjes kruislings gedaan), tot ik het aan de langere kant nog even wat extra dichtvouwde en toen zag ik dat ie scheef gesprongen was.

Ik plaats hier eerst een foto van m’n zonnestelsel, eentje zonder stenen, zodat je het bewuste zetkastje zonder steen kan zien. Ik heb hem na deze foto en voor het zetten beter uitgefreesd, want ik zat niet diep genoeg.

Dit is de tweede keer dat ik stenen zet en mijn eerste keer zonder toezicht. Dat is vrees ik wel te zien...

:T:
28D43D43-59C8-4507-A5D2-7E67D51FE529.jpeg
599C9CC2-C0EB-424B-903F-F7676D74E039.jpeg
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 391
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: Steentje schuin tijdens zetten

Bericht door Sinterklaas »

kan je de steen van af onderen met een houtje recht duwen? Anders moet je goed kijken waar de steen door de zetrand naar beneden gedrukt word. Misschien is ook je bodem/rusting niet in orde. Als die recht/vlak is dan kan je steen niet echt veel wippen. Je kan eventueel de steen voor het zetten met een drupje seconde lijm vast lijmen. Na het zetten in de aceton of ander oplosmiddel en de lijm verdwijnt. Wel even kijken of de steen tegen aceton kan.
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: Steentje schuin tijdens zetten

Bericht door Kom net kijken »

Dank je wel! ‘T is een onyx steentje. Ik heb de boel met een bolfreesje uitgeboord, had niks anders... begrijp ik goed dat ik moet proberen het steentje van onderaf een beetje naar boven te wippen op de plek waar die nu het diepst ligt? Ga ik proberen, dank je wel!!! :thx: :thx:
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: Steentje schuin tijdens zetten

Bericht door Kom net kijken »

GELUKT!!! Satéstokje erachter en hij werd gelanceerd! Dank je wel!!!! Woensdag in alle rust een nieuwe poging... of misschien vraag ik m’n juffen of ze dit ene steentje willen zetten, oefen ik wel op de niet-gekneusde zetkastjes...
:thx: :thx: :thx:
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 391
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: Steentje schuin tijdens zetten

Bericht door Sinterklaas »

Met de bolfrezen krijg je altijd een holle rusting. Voor sommige zettingen is dit geen probleem. Voor een cabuchon is het niet het beste idee. Maar het wippen kan ook komen door dat de zetting iets te groot is. Want dan kan de steen opzij bewegen en daardoor schuin komen. Als het strak in het kastje zit kan het niet veel kanten op.

Gewoon nog een keer proberen.
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: Steentje schuin tijdens zetten

Bericht door Kom net kijken »

Dank je wel! Je raadt het al, het is natuurlijk een cabuchon. :-k
Zoals het er nu naar uitziet, mag ik morgen bij m’n juffen langs. Hopelijk mag ik het dan onder supervisie overdoen. Anders zetten zij deze en oefen ik verder op de nog hele zetkastjes.
De zetting heeft sowieso teveel ruimte, doordat het zetkastje ovaal is geworden. Dat probeerde ik wat netter dicht te buigen en dat extra zetje had ik uit m’n hoofd moeten houden... ](*,)
Heeeel erg bedankt voor je tips en aanmoediging! Ik ben nou eenmaal een schijtluis, was het een onbeschadigd zetkastje, had ik het rustig nog eens durven proberen, maar deze toch liever even onder supervisie... :phew: :thx: :thx: :thx:
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: Steentje schuin tijdens zetten

Bericht door Kom net kijken »

Hoi hoi,

Juf heeft met een dakfreesje een platter randje gemaakt en het steentje in mum van tijd gezet.

Nu probeer ik het volgende steentje, dezelfde grootte, en deze wipt constant op. Duw ik soms te hard of zo? :wat?: :-k
Het eerste steentje ging zo goed... maar die is wel een heel stuk groter... :fluiten: om moedeloos van te worden... :huilen: :evil:
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Steentje schuin tijdens zetten

Bericht door Erika »

je zet wel kruisling? dus aandrukken van 6-12 3-9 uur en dan 10-5 1-7 uur en dan alles aandrukken ?
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: Steentje schuin tijdens zetten

Bericht door Kom net kijken »

Yep. En op het ogenblik springt ie meestal op de derde duw eruit. Maar ook pas bij de vijfde of de zevende ongeveer. :ohno: :wat?:
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Steentje schuin tijdens zetten

Bericht door Erika »

Misschien harder aanduwen, ?
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: Steentje schuin tijdens zetten

Bericht door Kom net kijken »

Ik ben bang dat ik juist te hard duw, want hij schiet er steeds aan de tegenovergestelde kant uit... zoooo vervelend van die lockdown! Ik ben duidelijk nog niet klaar voor zonder supervisie. Ik ga vanavond eerst die andere twee grotere stenen proberen, als het daarmee net zo makkelijk gaat als met de zon, denk ik te hard te drukken, maar we zullen het zien... :phew: :cool:
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 391
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: Steentje schuin tijdens zetten

Bericht door Sinterklaas »

Ja je kan ook te hard drukken. Kijk ook af en toe even met je loupe wat er gebeurt en hoe ver de rand van de steen af zit. Wat je ook kan doen is nog wat losse kastjes maken en die gebruiken om te oefenen. En desnoods zaagje ze weer open om de steen her te gebruiken. Je kan ook wat plakkerigs onder de steen doen. Kneedgum of zo. Dan na het zetten weg halen. De steen kan er dan niet uit springen wel scheen gaan natuurlijk.
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: Steentje schuin tijdens zetten

Bericht door Kom net kijken »

Dank je wel voor de tips! Het is me gelukkig om één nieuw steentje te zetten. Het tweede steentje lijkt nèt te groot voor de zetkast. Ik weet nog nier hoe ik dat passend kan krijgen. Steentje drie kreeg ik er wel in, links ging goed en ik duw rechts en ik zie hem omhoog komen. Toen ben ik dit steentje eens beter gaan bekijken en ik denk te zien dat het wijdste punt net boven het platte stuk blijkt te zitten en daardoor net boven mijn zetrandje uitkomt. Ik heb geprobeerd er een foto van te maken. Hopelijk is het zichtbaar.
E8F0A6CE-02CB-4332-AC49-475A7B5C39AF.jpeg
Deze is mij gelukt. Ik hoop alleen niet dat ie te diep ligt. Hij viel er zo prachtig in, kreeg hem er niet eens meer uit.
B73ACD33-57EC-4AFB-90D1-74EEF19408E4.jpeg
En deze blijkt dus nèt te groot te zijn voor z’n zetkast. Die ene die gelukt is en deze zetkast zijn even groot, de steentjes waren dat niet. Ik heb ze tegen elkaar gelegd.
4E9F8527-A906-46A4-A2BA-AC009D3E23A9.jpeg
Het steentje waar ik eergister zo heb zitten pielen, moet ik nog close-up bekijken en het laatste steentje heb ik nog niet eens gepast.

Ja, ik ga voorlopig even oefenen op grotere steentjes. Dit gepiel is niet bepaald bemoedigend. Zo ziet ie er nu uit.
42F3B04B-A9FE-40FB-B64F-8FA9E865F9D7.jpeg
Maar deze moet wel eerst af! Buuf wacht al zo lang...
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 391
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: Steentje schuin tijdens zetten

Bericht door Sinterklaas »

Die rode ziet er goed uit hoor. Kijk even met je loupe of de zet rand overal tegen de steen zit.

Als je steen niet in je kastje past. Meet dan je steen en de buiten maat van je kastje. Als je kastje iets groter is dan kan je besluiten om je kastje iets uit te frezen. Let op dat je wel genoeg materiaal overhoud als zetrand. 0,4/0,5mm of zo dus dat betekend dat je kastje 0,8 tot 1mm groter moet zijn dan je steen.

Als de steen wel in het kastje past maar de rand is niet hoog genoeg om over de bolling van de steen te komen dan moet je dieper frezen. Let wel op dat je genoeg materiaal onder de steen hebt om te frezen en na het frezen als rusting.
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: Steentje schuin tijdens zetten

Bericht door Kom net kijken »

Dank je wel!!!! Die ene heb ik ook een goed gevoel bij, ligt prachtig aan. Ook met loep.

Heb vanochtend nog een poging voor die kleine rode gedaan, leek goed te zitten, maar hij kon rollen in z’n zetting. Hij is ook alweer los. Is er een tijdelijke lijm die ik even kan gebruiken en het plastic dat kneedbaar wordt als het warm wordt en de steen niet aantast? Ik weet dat ik m’n opaaltjes wel eens met houtlijm op het stokje plakte, tot ik daar zetwas voor had. Die houtlijm lost op in water, maar ik weet niet of die wat met het plastic doet.

Ik heb wel genoeg ruimte om de kastjes wat uit te fresen, maar dat is met een bolfreesje vast niet handig. Wat raad je aan? Ik heb nog een paar tonvormige freesjes, maar die hebben niet de goede maat. En wat dakfreesjes, zelfde verhaal. Zou ik het heel voorzichtig met een te klein freesje uit de hand kunnen proberen? :-k :thx:
Plaats reactie