paar vraagjes over eerste eternity ring

Gereedschap en technieken rondom het zetten van (edel)stenen
evdmeer
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 41
Lid geworden op: zaterdag 18-09-2021, 23:29
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

paar vraagjes over eerste eternity ring

Bericht door evdmeer »

Ben bezig met een eerste eternity ring in koper. Gewoon om kennis mee te maken en kijken waar ik tegen aan loop.

zit natuurlijk verbetering in:
1) gaten netjes gemarkeerd, maar de bolfrees schoot toch weg bij het markeren van de boorgaten. (in videos wordt een bolfrees aangeraden in plaats van center pons). hoe krijg ik nette putjes om het pilot gat te kunnen boren zonder weglopen?
(nu dus niet elk gat op even grote afstand of in het midden, leermomentje)

2) moet ik voor het zetten de kantelen aan de binnenkant nog een kerfje maken met een (schuine) chatonfrees?

3) de gaten zijn voor 2mm zirconia, maar de ring is 5mm breed. Is dat te breed?
ik heb de kantelen doorgezaagd met een 6/0 zaagje, maar hoe krijg ik dit kruislings naar het midden gebogen met deze dikke kantelen?
eternity ring.jpg
berimu
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 15
Lid geworden op: maandag 24-11-2014, 18:15
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Landgraaf

Re: paar vraagjes over eerste eternity ring

Bericht door berimu »

Leuk probeersel. Graag het eindresultaat tonen! Ik ben benieuwd.
Zelf ben ik nog niet zover om aan dit soort projecten te starten maar dat duurt niet meer lang. Dus ervaring heb ik niet.

1) Ik zou oplopend boren. Dus een kleinere diameter gebruiken en dan steeds groter frezen.

2) Op youtube doen ze dat wel.

3) Dat is te groot. De kantelen zijn nu erg breed. Ik zou denken dat je dan een rand aan de buiten kant maakt. Wat ik begrijp hou je slechts een klein kanteeltje over.

Een duidelijk voorbeeld: https://www.youtube.com/watch?v=9vAOc0MTznI

Veel succes.
evdmeer
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 41
Lid geworden op: zaterdag 18-09-2021, 23:29
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: paar vraagjes over eerste eternity ring

Bericht door evdmeer »

1) ik zoek dus een manier om een putje te krijgen op de plaats die ik wil zodat mijn boortje niet weg loopt.
Ik boor en frees met steeds grotere frees.

3) ik kan wellicht voor dit experiment de lange kantelen doorzagen (hoef ik niet de hele ring korter te zagen) en dan met een greinendraaier de zirconia vastzetten zoals op het bovenstaande filmpje.


voor andere tips houd ik me ook aanbevolen. dit is puur een leerprojectje.
Doel is uiteindelijk in zilver te maken of als ik daar voldoende ervaring mee heb uiteindelijk in witgoud/palladium.
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1341
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: paar vraagjes over eerste eternity ring

Bericht door @tjuh »

het is een tijdje geleden dat ik dit heb gedaan, maar is het normaal niet zo dat de ringbreedte hetzelfde is als de te gebruiken stenen?
Ook al zou je het nu proberen te zetten, dan krijg je mijns inziens geen mooie zijranden van je ring....als het uberhaupt al gaat lukken...
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1341
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: paar vraagjes over eerste eternity ring

Bericht door @tjuh »

evdmeer schreef:1) ik zoek dus een manier om een putje te krijgen op de plaats die ik wil zodat mijn boortje niet weg loopt.
Ik boor en frees met steeds grotere frees.
je corrigeert je afwijking met een steeds groter wordend freesje...

je kan er ook voor kiezen om de gaten niet helemaal door je ringdikte te boren (maar uiteraard wel voldoende diep dat de collet niet beschadigd). daarmee verhul je ook dat het wellicht niet 100% recht geboord is (maar wel gecorrigeerd zodat de stenen uiteindelijk recht zitten).
+ ik zie het doel niet om helemaal te doorboren...licht vang je toch niet via die gaatjes wanneer je de ring draagt + het is alleen maar een ruimte waar vuil zich gaat ophopen met dragen...
joep
Actief lid
Actief lid
Berichten: 335
Lid geworden op: zondag 18-06-2017, 19:32
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper

Re: paar vraagjes over eerste eternity ring

Bericht door joep »

Ring
zetting boringen/frezen

Ik zou die boringen niet uit de hand maken.
Span de ring op een houten tribulet,
leg het tribulet met ring op een steun, houder.
Plaats de houder met tribulet en ring onder een dremel boorstandaard.
Plaats het gewenste boortje of frees.
Draai het gewenste deel voor een boorgat naar boven
boor het gat.
Haal het geheel pas weg als alle boringen naar wens zijn.
(De boringen worden loodrecht.)
Bijou verkoopt houten tribuletten en de steun.
Maak beide zelf.
Dit is zoals ik het doe.

Succes
Joep
evdmeer
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 41
Lid geworden op: zaterdag 18-09-2021, 23:29
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: paar vraagjes over eerste eternity ring

Bericht door evdmeer »

Bedankt voor de reacties.

Het boren heb ik met een boorkolom gedaan en is op zich keurig naar het midden van de ring. De ring voor elk gat precies verticaal gepositioneerd.

Het is alleen dat het recht naar beneden niet altijd mooi op de middellijn is gebeurd of het ene gat iets dichter bij een andere is gekomen.

Dus hoe start ik het allereerste putje/gaatje.

Er zijn ook gesloten gaten heb ik gezien. Of dat moeilijker is weet ik niet.
misschien lastiger om de steen er uit te krijgen als je aan het controleren bent of het gat diep genoeg is. Dus voorlopig boor ik het gat wel helemaal door. De netheid daarvan is het probleem niet.
Wil alleen het boorgat op de juiste plaats krijgen na het zorgvuldig markeren ervan.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: paar vraagjes over eerste eternity ring

Bericht door Erika »

Met passer kun je uitzetten ook, en zijn je boortjes nog wel goed scherp want dan willen ze nog wel eens wegschieten
Als je geen centerpons wil gebruiken zou je nog kunnen kiezen met een heel dun bolfreesje in te frezen
Doorboren doe ik wel om dat het beter schoon te krijgen is en ook bij breuk van stenen is het fijner verwijderen, in blinde zettingen loop je te klooien
Handwerk is doorboord
Alleen boor je dus met 0.5 mm en dan ga je heeel langzaam met een bolfreesje de gaten richten, als het boren scheef is gegaan
Ik boor trouwens met de hangmoter en een ringkloof Omdat ik dan veel secuurder kan richten als ik scheef lijk te gaan
Dus de kolomboor staat hier bijna altijd stof te vangen . De hangmoter draait dagelijks voor van alles, dus meters maken met dat ding en dat gaat het steeds beter

misschien heb je hier nog iets aan



viewtopic.php?f=42&t=107

viewtopic.php?f=42&t=157

viewtopic.php?f=42&t=2949
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: paar vraagjes over eerste eternity ring

Bericht door Erika »

Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
evdmeer
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 41
Lid geworden op: zaterdag 18-09-2021, 23:29
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: paar vraagjes over eerste eternity ring

Bericht door evdmeer »

Erika schreef:Met passer kun je uitzetten ook, en zijn je boortjes nog wel goed scherp want dan willen ze nog wel eens wegschieten
Als je geen centerpons wil gebruiken zou je nog kunnen kiezen met een heel dun bolfreesje in te frezen
Doorboren doe ik wel om dat het beter schoon te krijgen is en ook bij breuk van stenen is het fijner verwijderen, in blinde zettingen loop je te klooien
Handwerk is doorboord
Alleen boor je dus met 0.5 mm en dan ga je heeel langzaam met een bolfreesje de gaten richten, als het boren scheef is gegaan
Ik boor trouwens met de hangmoter en een ringkloof Omdat ik dan veel secuurder kan richten als ik scheef lijk te gaan
Dus de kolomboor staat hier bijna altijd stof te vangen . De hangmoter draait dagelijks voor van alles, dus meters maken met dat ding en dat gaat het steeds beter

misschien heb je hier nog iets aan



viewtopic.php?f=42&t=107

viewtopic.php?f=42&t=157

viewtopic.php?f=42&t=2949

bedankt voor deze links. zeer informatief!
ik heb vooral de aanwijzingen nodig die gegeven worden. dus zeer nuttige links.
Ik denk dat ik met een te groot boortje ben begonnen (1mm uit mijn hoofd) en daarna te snel met een grotere bolfrees aan de gang.

dat met die bolsteker moet ik eens uit proberen.

het filmpje had ik inderdaad op youtube ook al gevonden.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: paar vraagjes over eerste eternity ring

Bericht door Erika »

Kleine stapjes,
GRote stappen snel thuis gaat niet op in ons vak

1 mm is nog wel te doen b ij 5 mm stenen, maar dan de stappen van bolfrezen te groot
Dus je begint met 1.3 mm om het op te frezen en dan ga je iets groter tot ze ook nog recht ziiten


Wat je nog zou kunnen doen met deze , mooie oefenigen ook, de gaten van onder ajour maken, maar dan moet je ook secuur werken


vooral meters maken
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
evdmeer
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 41
Lid geworden op: zaterdag 18-09-2021, 23:29
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: paar vraagjes over eerste eternity ring

Bericht door evdmeer »

mijn cursusleider liet inderdaad een vierkant uitgezaagde binnenkant zien.
Maar aangezien het hobby is vind ik rond ook mooi genoeg. Als de stenen maar netjes zitten en de rest er om heen netjes uit ziet.

Een volgende ring zou ik een stuk smaller maken. wat is op basis van ervaring een goede breedte?
voor 2mm stenen 3 tot 3,5 mm?
voor 3mm stenen 4 tot 4,5 mm?
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 395
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: paar vraagjes over eerste eternity ring

Bericht door Sinterklaas »

Neem volgende keer 0.2/0.3mm max per kant extra. Dus steen maat plus 2x 0.2/0.3mm is breedte van je ring

Je kan nu nog steeds de stenen zetten. Je kan dit doen met een vlak steker of nog liever met een wigje/splitter. Alleen in frezen met bolfrees in de steen maat is voldoende. Geen andere fratsen nodig.
Een wigje/splitter gebruik ik met micro-pave om poten te splitsen tot 2 pootjes.
Het is een afgebroken freesje, die onthoofd ik. Dan slijp ik het uiteinde in een V vorm. Niet te scherpe hoek want dan breek het snel. Polijst het uiteinde, alle krassen op je gereedschap komen ook op je werkstuk.

Steen in je gat drukken. Kijk of je genoeg materiaal boven de rondist hebt. Dan de volgende steen er in. Nu kan je het metaal tussen de 2 stenen met je wigje splijten. Wigje naar beneden drukken (de ring in) en een beetje richting elke steen wiebelen. Niet te veel want dan kan je wigje stuk gaan. Als dat gebeurt. Gewoon op nieuw slijpen en polijsten.
Door het splitten van het metaal tussen de stenen komen ze vast te zitten. Als het goed is kunnen ze er niet uit vallen als je alle poten/kanten van de steen gedaan hebt.
Met deze brede ring zou ik niet met een greinendraaier aan de slag gaan. Dat zal niet echt mooi worden. Gewoon polijsten.

Wbt het uitschieten met je frees. Ik zelf teken alleen de ruimte tussen de stenen af. Dus niet het midden waar de steen moet komen. Maar juist de ruimte waarbinnen de steen moet komen.
Als je een centerpuntje maakt ben je hem kwijt zodra je gaat boren en frezen. Als je de ruimte tussen de stenen markeert dan kan je tot de laatste freesmaat nog zien binnen welke lijnen je moet blijven.
Ik maak dus geen centerpuntje. Ik slijp eventueel mijn boortjes iets puntiger. Dan lopen ze niet weg. Ik begin dus na het aftekenen met boren. Daarna frees ik op tot de steenmaat.

Nog een tip. Koop fosforbrons ipv koper. Het werkt veel fijner dan koper. Koper breekt heel snel. Dus als je een grein maakt in koper en je drukt te hard dan kan ie zomaar afbreken. Met fosfor brons niet dat lijkt meer op 18K goud. En verkleurt ook niet zo als koper.
evdmeer
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 41
Lid geworden op: zaterdag 18-09-2021, 23:29
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: paar vraagjes over eerste eternity ring

Bericht door evdmeer »

Sinterklaas schreef:Neem volgende keer 0.2/0.3mm max per kant extra. Dus steen maat plus 2x 0.2/0.3mm is breedte van je ring

Je kan nu nog steeds de stenen zetten. Je kan dit doen met een vlak steker of nog liever met een wigje/splitter. Alleen in frezen met bolfrees in de steen maat is voldoende. Geen andere fratsen nodig.
Een wigje/splitter gebruik ik met micro-pave om poten te splitsen tot 2 pootjes.
Het is een afgebroken freesje, die onthoofd ik. Dan slijp ik het uiteinde in een V vorm. Niet te scherpe hoek want dan breek het snel. Polijst het uiteinde, alle krassen op je gereedschap komen ook op je werkstuk.

Steen in je gat drukken. Kijk of je genoeg materiaal boven de rondist hebt. Dan de volgende steen er in. Nu kan je het metaal tussen de 2 stenen met je wigje splijten. Wigje naar beneden drukken (de ring in) en een beetje richting elke steen wiebelen. Niet te veel want dan kan je wigje stuk gaan. Als dat gebeurt. Gewoon op nieuw slijpen en polijsten.
Door het splitten van het metaal tussen de stenen komen ze vast te zitten. Als het goed is kunnen ze er niet uit vallen als je alle poten/kanten van de steen gedaan hebt.
Met deze brede ring zou ik niet met een greinendraaier aan de slag gaan. Dat zal niet echt mooi worden. Gewoon polijsten.

Wbt het uitschieten met je frees. Ik zelf teken alleen de ruimte tussen de stenen af. Dus niet het midden waar de steen moet komen. Maar juist de ruimte waarbinnen de steen moet komen.
Als je een centerpuntje maakt ben je hem kwijt zodra je gaat boren en frezen. Als je de ruimte tussen de stenen markeert dan kan je tot de laatste freesmaat nog zien binnen welke lijnen je moet blijven.
Ik maak dus geen centerpuntje. Ik slijp eventueel mijn boortjes iets puntiger. Dan lopen ze niet weg. Ik begin dus na het aftekenen met boren. Daarna frees ik op tot de steenmaat.

Nog een tip. Koop fosforbrons ipv koper. Het werkt veel fijner dan koper. Koper breekt heel snel. Dus als je een grein maakt in koper en je drukt te hard dan kan ie zomaar afbreken. Met fosfor brons niet dat lijkt meer op 18K goud. En verkleurt ook niet zo als koper.

hartelijk dank voor deze uitgebreide tips!

ik gebruik het koper puur om te oefenen. Had net een plaat en strip van een meter gekocht (metaalwinkel.nl is trouwens een ideale plaats voor gewoon koper en messing). Als ik hem voor het echie ga maken gebruik ik wel zilver of goud.
had inderdaad bij oefenen om greintjes te steken al dat een enkele snel afbrak. Maar goed, daar leer ik wel van voorzichtig te werk te gaan. Dus beter zo oefenen dan dat andersom het eind materiaal te snel afbreekt.

weet jij trouwens waar je echt kleine greinendraaiers kan kopen?
ik heb nu een setje van Herens, maar die begint pas bij 0,75 mm en ik vind die vrij diep van opening.
De stenen die ik in de toekomst zal zetten zijn 2, 3mm.

Zo'n wigje heb ik dus (nog) niet.
ik heb nu nog geen afgebroken freesjes heb. heb wel twee vlakstekers in bestelling die morgen arriveren (als het goed is).



Ook een goede tip om tussen de stenen af te tekenen. zal wel wennen worden voor me, omdat ik gewend ben om juist de positie van boren aan te geven. Maar je hebt gelijk dat je zo'n markering niet meer ziet zodra je gaat boren en tussen stenen in juist wel dus beter kan sturen op waar het fout gaat. Of gewoon rand en midden. best of both worlds. ietsje meer werk maar ook weer niet zo veel.
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 395
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: paar vraagjes over eerste eternity ring

Bericht door Sinterklaas »

Bij Metaalwinkel.nl koop ik mijn fosforbrons plaat.
https://metaalwinkel-metalen.nl/Brons-plaat.mw

Hele kleine greinendraaiers weet ik niet. Ik heb de kleinste gekocht die te koop zijn. Dat is nummer 0. Die had ik op aliexpress gekocht. Geen idee wat de maat is. Maar zo klein gebruik ik niet vaak die zijn zelfs voor micro-pave 1mm stenen te klein. De reden dat ik een heel doosje van de allerkleinste gekocht heb is dat ik dan altijd de juiste maat heb. Want ik kan ze wel groter maken.
Je kan ook zelf greinendraaiers maken. Het is feitelijk niet anders dan een stukje metaal dat taps loopt waar een klein holletje in zit.

Succes!
Plaats reactie