paar vraagjes over eerste eternity ring

Gereedschap en technieken rondom het zetten van (edel)stenen
evdmeer
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 41
Lid geworden op: zaterdag 18-09-2021, 23:29
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: paar vraagjes over eerste eternity ring

Bericht door evdmeer »

in hoeverre is fosforbrons anders dan gewoon brons?

Ik heb thuis wel Messing platen en staf liggen.

Het liefste koop ik gewoon die greinendraaiers anders ben ik uren bezig om die ddingen te maken.
er zijn grenzen aan waar ik de tijd aan wil besteden omdat ik al te veel hobbies heb. Dan betaal ik liever iets zodat ik die tijd aan de hobby zelf kan besteden.

Ik zie bij BM wat greinendraaiers van Busch, dat is volgens mij wel een goed merk.
Alleen die achterkant is raar op die foto. Ze breken hem af.
Kan je hem gewoon in zo'n wisselbare houder doen?
evdmeer
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 41
Lid geworden op: zaterdag 18-09-2021, 23:29
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: paar vraagjes over eerste eternity ring

Bericht door evdmeer »

Ik snap mijn probleem al.

wat ik dacht dat greinendraaiers waren zijn bezelsetting punches zag ik bovenop het doosje staan. Op zich ook wel handige tools heb ik begrepen om later bij pave zetten de contouren er in te zetten (SVS pave).

Ik kwam ook 3 greinendraaiers tegen: 6, 8, 12.
heb volgens mij nog niet de meest optimale houder daarvoor (iets te lang).

Maar inderdaad de 6 is al klein genoeg om 2mm stenen te zetten.
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 391
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: paar vraagjes over eerste eternity ring

Bericht door Sinterklaas »

Fosforbrons is anders dan koper in dat het niet zo verkleurt. Het geeft niet de giftige groene koper oxide. En nog belangrijker voor oefenmateriaal het is veel sterker. Maar niet veel harder dan koper. Je kan het dus prima met de hand steken. Maar als je aan een koper greintje 2x buigt is het vaak al afgebroken. Bij fosforbrons heb je dat probleem niet.

De greinendraaiers van Busch zijn goed. Maar de goedkopere zijn ook prima. Ze slijten allemaal, als je de steen raakt. Die van Busch hebben inderdaad een groef. Dan kan je hem inkorten als je dat wil. Dat is dus persoonlijke voorkeur.
Zelf heb ik mijn greinendraaiers in zo'n heftje:
https://www.bijoumoderne.nl/default.asp ... e=01&cpl=1

Die heb ik ook iets verder ingeboord van binnen zodat de greinendraaier er dieper in komt de zitten. Dan heb je beter controle.
joep
Actief lid
Actief lid
Berichten: 333
Lid geworden op: zondag 18-06-2017, 19:32
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper

Re: paar vraagjes over eerste eternity ring

Bericht door joep »

Iets over brons

Fosfor-tinbrons
Eigenschappen Fosfor-tinbrons zijn:
Een hoge slijtvastheid
Een hoge belastbaarheid
Corrosie bestendig
Zeewater bestendig
Super warmte en stroom geleiding
Zeer goed bestand tegen hogere temperaturen
De hoog zuiverheid van het materiaal en het ontbreken
van onder andere zink en lood is het metaal
uitermate geschikt voor de voedsel verwerkende industrie, sieraden.

Fosforbrons is een legering van,
Koper, restaandeel
0,5 tot 11% tin
0,01 tot 0,35% fosfor.
Smeltpunt van brons rond de 950°C

Tinbrons

Door het ontbreken van het fosfor in de legering,
Slijtvast
Goed belastbaar
Corrosie bestendig
Super warmte en stroom geleiding
Goed bestand tegen hoge temperaturen.
Geschikt voor sieraden.

Tinbrons is een legering van,
Koper, restaandeel
Tin 3-12%
Smeltpunt van brons rond de 950°C

Mensen op dit metaal verschillend reageren.
Er zijn mensen die irritatie ondervinden anderen weer niet.

Aardig metaal om mee te werken.
Bestaat in draadvorm, platen, holle ronde staven/buis, ronde en vierkante massieve staven, en strips..

Joep
evdmeer
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 41
Lid geworden op: zaterdag 18-09-2021, 23:29
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: paar vraagjes over eerste eternity ring

Bericht door evdmeer »

okay, heb vandaag de zirconia gezet. Ging niet altijd even makkelijk, bij kloppen tegen de zijkant van een stukje hout gingen vervolgens weer een aantal steentjes los.

Heb met een brede (2mm) vlaksteker de kantelen uit elkaar geduwd naar de steen toe.maar met deze brede zetting kon je alleen in de richting langs de ring duwen. dus niet helemaal mooi.
maar goed, sommige gaten zaten al scheef. Moet dus hier en daar een beetje netjes afwerken.
Denk niet dat ik groeven ga maken langs de zijkant omdat je dan te gemakkelijk de ongelijkheid in afstanden gaat zien. Dan nog beetje polijsten.


edit: steentjes liggen misschien net aan de diepe kant. klopt dat?
Ik was bang dat bij te hoog ik die kantelen al helemaal niet goed er tegen aan kreeg dat de steentjes bleven zitten.

Heb gemerkt bij oefenen dat greintjes bij koper inderdaad snel afbreken. Heb helaas een voorraad koper waar ik wel een tijdje mee vooruit kan. Maar als ik in de buurt ben zal ik een plat staf fosforbrons meenemen.

Volgende projectje zal zijn een eternity ring van 2,5 mm breed.
verder ben ik bezig met was carving van een LOTR the one ring inscriptie. Moet echt met een naald gebeuren. Daarna wil ik een mal maken en in goud laten gieten. Dat moet ik laten doen. Thuis kan ik wel tin gieten doen. Dan kan ik zien hoe het eruit komt te zien. Eventueel kan ik dat altijd laten vergulden. Is wat goedkoper dan 14kt. Als het bevalt kan 14kt altijd nog.
koper eternity1.jpg
koper eternity2.jpg
evdmeer
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 41
Lid geworden op: zaterdag 18-09-2021, 23:29
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: paar vraagjes over eerste eternity ring

Bericht door evdmeer »

okay vandaag gepolijst (met luxi).
deel van het vet bleef hardnekkig tussen de kantelen zitten.

ik heb geen ultrasoon. uiteindelijk bijna alles weg gekregen door veel Dreft met een beetje heet water in een jampotje te doen en flink te schudden en dat een paar keer te herhalen.
met borstelen wat ik in het begin probeerde kreeg ik het niet weg.

foto even met iphone. Van echt werk waar minder foutjes in zitten zal ik wel met de goede camera maken.

op zich niet ontevreden met deze eerste poging. wel aantal zaken waar ik beter op moet letten.
Bijlagen
koper eternity3.jpg
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 391
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: paar vraagjes over eerste eternity ring

Bericht door Sinterklaas »

Zeker niet slecht voor een eerste keer! Je hebt in ieder geval weer wat ervaring op gedaan.
Bij HBM-machines hebben ze goedkope trilbadjes.

De tafel van de steen ligt bij kleine stenen vaak gelijk aan het oppervlakte van het metaal als ik ga zetten. Maar bij grotere zoals je 3mm kan het ook inderdaad iets uitsteken. Misschien de volgende keer dieper inzagen. Dan buigt het wat makkelijker. En als na het buigen nog met een gepolijste 60graden steker tussen de poten even strak steekt dan ben je kleine flintertjes van het buigen etc. gelijk kwijt. En ziet alles er mooi strak uit.
evdmeer
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 41
Lid geworden op: zaterdag 18-09-2021, 23:29
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: paar vraagjes over eerste eternity ring

Bericht door evdmeer »

okay, versie 2.

niet perfect want hij brak bij het oprekken (niet uitgegloeid zie andere draad).

maar de gaten zijn nu een stuk beter, de breedte ook al beter. Kan misschien nog zelfs ietsje smaller.
Heb eerst met 0,8 mm ingeboord, daarna oplopende bolfrezen en als laatste dakfrees.
Heb daarna de middenstukjes en zijstukjes uitgefreesd met een cilinderfrees (2x verschillende maten na elkaar).
Daarna met een twin cup freesje de vierkante kantelen rond gemaakt.
moest daarna wel weer ietsje dieper infrezen.
Heb als laatste met een 2mm chatonfrees met de hand een beetje een inkeping gemaakt.

Gebruiken jullie ook een chatonfrees, zodat de steentjes er meer in klikken?

Alleen, waarmee buigen jullie de pootjes naar elkaar toe?
Want ik gebruik nu een tang, maar die laat behoorlijke krassen en inkepingen op het metaal achter.

eternity2a.jpg
eternity2b.jpg
eternity2c.jpg
2021-11-13 16.31.11.jpg
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 391
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: paar vraagjes over eerste eternity ring

Bericht door Sinterklaas »

Niet met je twincut, maar met je greinendraaier aan de slag.

Dan kan je nog je poot iets naar binnen/ het midden duwen. Tang kan je ook even de randjes schuren. Dan zijn ze iets afgerond en maken ze minder schade. Of een (schuur)papiertje oid tussen je bekken en je ring doen.
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: paar vraagjes over eerste eternity ring

Bericht door Cees »

Je tang is herkenbaar zo een tangetje heb ik ook. wel zijn bij mij de binnenkant van de bekken glad geschuurd en de scherpe kanten iets afgezoet
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Kraai
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 115
Lid geworden op: woensdag 18-02-2009, 23:14
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)

Re: paar vraagjes over eerste eternity ring

Bericht door Kraai »

Met deze tang kun je niet te ver doorknijpen/buigen.

Werkt heel fraai.

https://www.youtube.com/watch?v=qwf8e5QINT4

Groeten, Kraai
Marja
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 181
Lid geworden op: maandag 27-07-2009, 20:41
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Amersfoort

Re: paar vraagjes over eerste eternity ring

Bericht door Marja »

Hoi beetje off topic, nav link naar adres voor fosforbrons kopen

Welke dikte fosforbrons plaat koop je sinterklaas als je er sieraden van maakt en moet dat dan gehard plaat of gewoon zijn.

Hoor graag

Marja
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 391
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: paar vraagjes over eerste eternity ring

Bericht door Sinterklaas »

Marja schreef:Hoi beetje off topic, nav link naar adres voor fosforbrons kopen

Welke dikte fosforbrons plaat koop je sinterklaas als je er sieraden van maakt en moet dat dan gehard plaat of gewoon zijn.

Hoor graag

Marja

Ik gebruik het niet om sieraden mee te maken. Enkel als oefenmateriaal. Voordat ik in edelmetaal ga werken. De dikte is afhankelijk van wat je wil maken natuurlijk. Gehard of gewoon weet ik niet meer. Denk dat ik de gewone heb gekozen. Want gehard is niet fijn met zetten. Gehard kan je altijd nog uitgloeien.
Let wel op hoe dikker hoe moeilijker te buigen! En gehard is ook moeilijker te buigen.
evdmeer
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 41
Lid geworden op: zaterdag 18-09-2021, 23:29
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: paar vraagjes over eerste eternity ring

Bericht door evdmeer »

ships, heb bij metaalunie dus gehard fosforbrons 2mm dik gekocht om te oefenen. Dat was volgens mij het enige fosforbrons dat ze hadden.

@persoon die de link naar metaalunie gaf: Kan je aangeven wat het gewone fosforbrons is dat niet gehard is?

Ik heb overigens bij het zetten van de rest van de stenen een kleiner krom tangetje gebruikt die was glad van de binnenkant en dat ging al beter. De randen zijn nog wel wat scherper. Die zal ik een beetje ronder maken (lichtjes).
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 391
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: paar vraagjes over eerste eternity ring

Bericht door Sinterklaas »

Als het echt gehard is kan je het ook uitgloeien dan zal het wat zachter zijn. Maar gehard hoeft niet perse een probleem te zijn. Gehard is soms juist fijn met boren en frezen.
Gewoon gebruiken en als het gaat dan niks aan veranderen. Het is pas een probleem als greinen snel breken. Soms moet ik ringen zetten die gegoten zijn in 14Kt Nikkelhoudend witgoud en die ook nog eens gehard zijn na het gieten.
Dat is pas hard spul maar ook dat lukt zonder uit te gloeien.

Hier heb ik het fosfor brons gekocht. Bovenste deel is verhard, onderste deel niet neem ik aan.

https://metaalwinkel-metalen.nl/Brons-plaat.mw
Plaats reactie