RVS Buigringen solderen

Alle vragen over gereedschap en technieken die je nergens anders kwijt kunt
lisavandeutekom
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: zondag 16-01-2022, 15:08
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Contacteer:

RVS Buigringen solderen

Berichtdoor lisavandeutekom » zondag 16-01-2022, 15:13

Hi!

Ik maak sieraden van roestvrijstaal en ben opzoek naar een manier om mijn buigringen zonder schaden dicht te branden. Ik heb ergens iets gelezen over dicht lassen maar heb geen idee hoe dat werkt/ wat voor soort machine je daar voor nodig hebt. (heb solderen al geprobeerd maar dat kan niet met RVS)

Alvast bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen!

Met vriendelijke groetjes,
Lisa van Deutekom
joep
Actief lid
Actief lid
Berichten: 260
Lid geworden op: zondag 18-06-2017, 19:32
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper

Re: RVS Buigringen solderen

Berichtdoor joep » zondag 16-01-2022, 15:26

RVS

Je kunt RVS lassen.
Dan heb je een lasapparaat nodig.
Je kunt zonder toevoegdraad lassen, meestal niet mooi, je komt matertiaal te kort.
Je kunt met toevoegmetaal lassen dan zijn de verbindingen goed gevuld.

Je kunt RVS hardsolderen en zelfs zachtsolderen.
Dan heb je een hardsoldeerbrander nodig.
Je kunt als toevoegmetaal om de verbinding te maken het gebruikelijke soldeerzilver gebruiken,
Je kunt het technische hardsoldeerzilver 55% gebruiken.
En je gebruikt natuurlijk een passende hardsoldeerflux.

Joep
Bijlagen
soldering .pdf
(58.17 KiB) 37 keer gedownload
lisavandeutekom
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: zondag 16-01-2022, 15:08
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Contacteer:

Re: RVS Buigringen solderen

Berichtdoor lisavandeutekom » zondag 16-01-2022, 16:35

Hi joep,

Heel erg bedankt voor de uitgebreide uitleg. Als ik het goed begrijp kan ik dus RVS Buigringen van 3mm dicht lassen met zilversoldeer? Zonder dat de kleur van de buigring daarbij vervaagd? (is met een laag 14k goud)

Heeft u misschien een link van het soort lasapparaat dat ik eventueel aan moet schaffen hiervoor?

Nogmaals heel erg bedankt!
joep
Actief lid
Actief lid
Berichten: 260
Lid geworden op: zondag 18-06-2017, 19:32
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper

Re: RVS Buigringen solderen

Berichtdoor joep » zondag 16-01-2022, 17:52

Zonder dat de kleur van de buigring daarbij vervaagd? (is met een laag 14k goud)

OOOh er zit een laagje op die rvs ring.
Dat is een heel ander verhaal.
Ik ging uit van een blanke buigring.
Ik ben bang dat het laagje aan de soldeer of lasnaad toch op z'n donder krijgt.

Kan ik verder niks zinnings over zeggen.
Sorry.

Gewoon schoon RVS hardsolderen is absoluut geen probleem.

Joep
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 242
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: RVS Buigringen solderen

Berichtdoor Sinterklaas » maandag 17-01-2022, 21:39

Met een PUK kan je ook heel goed oogjes dicht lassen. Maar ook dat zal je verguldlaag aantasten. Je zult altijd moeten na polijsten en vergulden.
joep
Actief lid
Actief lid
Berichten: 260
Lid geworden op: zondag 18-06-2017, 19:32
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper

Re: RVS Buigringen solderen

Berichtdoor joep » maandag 17-01-2022, 21:44

Buigring

Begin met een blanke RVS ring.
Werk deze af zover het kan tot aan het vergulden.

Dan zou ik met de vergulder overleggen,
ik wil weten hoe de ring er uit gaat zien.
Kan ik hardsolderen met zilver?

Joep

Advertentie

Terug naar “Overige technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten