Hangmotor of micromotor?

Alle vragen over gereedschap en technieken die je nergens anders kwijt kunt
Plaats reactie
Boaz
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 11
Lid geworden op: donderdag 27-04-2023, 18:24
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Hangmotor of micromotor?

Bericht door Boaz »

Hoi,'
ik ben zover dat ik voor thuis wat spullen wil hebben.
Op cursus altijd met hangmotor gewerkt, maar zie nu ook micormotoren bij Herens en Bijou Moderne.
Lijkt me fijn werken met meer flexibiliteit in de verbinding tussen motor en handstuk. Maar is dat ook zo?
Heeft iemand ervaring met zowel hangmotor als micromotor?
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 648
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Re: Hangmotor of micromotor?

Bericht door Eljas »

Wat je zegt is inderdaad zo. Een flexibele slang trekt wat aan het handstuk. Daar wen je aan. Bij een micromotor loopt de (vaak gekrulde) stroomdraad die aan je handstuk van het apparaat, over je werkbank, tussen je gereedschap en zo door, naar je handstuk. Dit is gevoeliger voor schade aan de bedrading. Meestal zijn de handstukken dikker dan bij een hangmoter. Bij hangmotoren gebruik je standaard een traploos voetpendaal. Dit is voor mij belangrijk. Bij micromotoren is dat vaak niet zo, maar kan soms wel als extra optie.
Ik werkt bij voorkeur met hangmotor. Heb al het andere ook in huis. Cursisten werken met beide. Expres omdat ook micromotoren goed werken. Maar bij zettingen infrezen genruiken we het liefst een hangmotor met tramloos pendaal met tussen het handstuk en de flexibele as nog een extra vertrager.
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 391
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: Hangmotor of micromotor?

Bericht door Sinterklaas »

Mijn ervaring is dat een goede micromotor beter is dan een hangmotor. Maar een hangmotor is beter dan een slechte micromotor. b:D

Een micromotor die goed is heeft voldoende kracht, slechte micromotoren zijn te zwak en werken daardoor niet fijn.
Maar daar is de prijs ook naar. Een goede micromotor is meestal duurder dan een hangmotor.

Als je een hangmotor koopt, koop er dan 1 die van af 0 toeren kan beginnen. Sommige kunnen dat niet. Voor nauwkeurig zetwerk frezen is het heel fijn om van af 0 toeren te kunnen beginnen.

Ik heb zelf onder andere een Saeshin OZ black. Die vind ik heel fijn voor micropave. Krachtig en toerental in te stellen/begrenzen.
smallart
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 82
Lid geworden op: zondag 09-01-2011, 16:54
Ervaring: Semiprofessioneel sieraadontwerper
Woonplaats: oudenbosch

Re: Hangmotor of micromotor?

Bericht door smallart »

Hi lezer,
Ikzelf heb nu alweer een tijdje een micromotor staan van Herens@ Herens.
Deze werkt prima heeft een degelijke constructie.
Het voetpedaaltje is wat aan de lichte kant maar dat kun je ev bevestigen aan “iets” zwaarders.
Enige nadeel is inderdaad de draad die vanaf het apparaat zelf naar het handstuk loopt. Die wil tijdens het werken nog wel eens ergens achter blijven hangen.
geduld is een schone zaak
Boaz
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 11
Lid geworden op: donderdag 27-04-2023, 18:24
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: Hangmotor of micromotor?

Bericht door Boaz »

Dank voor de reacties.

Ik hik een beetje tegen de prijzen aan.
De micromotor bij Herens (MicroNX 300d) is 439 euro excl BTW, wel met handstuk erbij.
Maar ik ben een beginner en vind het dan best een uitgave.

Wat betreft het starten op 0 toeren: ik zie bij alle hangmotors dat ze bij 500 of 750 toeren starten.
Welke merken hebben jullie voorkeur?

Ik heb een hele oude BM hangmotor van een ex-edelsmid gekregen die het goed lijkt te doen, maar die wel geluid blijft maken als die even aan heeft gestaan, de as van het handstuk draait dan niet, maar je voelt wel een lichte beweging in de hangmotor zelf.
Geen idee wat dat is, moet ik nog naar laten kijken. Maar ga er sowieso vanuit dat deze hangmotor niet het eeuwige leven heeft, daarom maar vast op zoek.
smallart
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 82
Lid geworden op: zondag 09-01-2011, 16:54
Ervaring: Semiprofessioneel sieraadontwerper
Woonplaats: oudenbosch

Re: Hangmotor of micromotor?

Bericht door smallart »

Hallo,
Wat betreft de micromotor of……. Hangmotor.
Je kunt denk ik beter investeren in wat degelijk en betrouwbaar gereedschap dan wanneer je gaat rommelen met ouwe motoren of zaken die aan alle kante piepen of kraken. Het bewerken v edelmetalen is zoiezo een dure bezigheid.
Of zoals ze zeggen” goed gereedschap is het halve werk”.
geduld is een schone zaak
Boaz
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 11
Lid geworden op: donderdag 27-04-2023, 18:24
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: Hangmotor of micromotor?

Bericht door Boaz »

Dat ben ik met je eens.
Slecht werkend gereedschap levert alleen maar irritatie op, en dat is zeker niet de bedoeling als je iets voor je plezier doet.
De "oude" hangmotor werkt voor nu goed, geen probleem tijdens gebruik. Maar ik moet wel de stekker eruit doen als ik hem niet gebruik. Komende week gaat iemand het voetpedaal voor me nakijken of het daar misschien in zit. En op termijn wil ik echt een nieuwe.

Inmiddels zijn mijn online winkelmandjes bij drie bedrijven goed gevuld b;)
Nog 1 druk op de knop om definitief te bestellen en dan heb ik waarschijnlijk volgende week een echt Sinterklaas-gevoel als al die fijne spullen afgeleverd worden!
Ik heb daarbij gekozen voor goed gereedschap, maar wel heel kritisch geweest wat ik wel/niet nodig heb op dit moment.
Want als ik op zo'n website rondneus zie ik zoveel handige dingen en word ik heel hebberig. Maar dan liever nu alleen de nuttige dingen en van een goede kwaliteit, dan blijft er ook nog wat op mijn verlanglijstje staan voor de toekomst.
wild_grazer
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: maandag 24-04-2023, 9:13
Ervaring: Leerling vakopleiding

Re: Hangmotor of micromotor?

Bericht door wild_grazer »

Sinterklaas schreef: Ik heb zelf onder andere een Saeshin OZ black. Die vind ik heel fijn voor micropave. Krachtig en toerental in te stellen/begrenzen.
Zou ik mogen vragen waar je deze hebt gekocht? Op de website van Saeshin wordt deze niet aangeboden en op een andere site staat de naam Saeshin er niet bij dus weet ik niet zeker of dat hem echt is.
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 391
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: Hangmotor of micromotor?

Bericht door Sinterklaas »

Ik heb hem bij de fabrikant gekocht. Uit Zuid-Korea.

http://www.saeshin.com/ En dan volgens mij via het contact formulier. Het is al een paar jaar geleden dat ik hem heb gekocht.

Ik hoefde geen invoerrechten te betalen. Want NL/EU heeft een verdrag met Z-Korea dat Z-Koreaanse producten vrijgesteld zijn.
Je betaald wel BTW uiteraard. Als je ondernemer bent kan je die terugkrijgen.

Ik heb er een 2-delig handstuk bij. Ik kan dus het voorste deel eraf halen en er wat anders op doen. Of deze vervangen als de lagers versleten zouden zijn.

Bediening: Oz-black
Handstuk: Forte 100aEI
Neusstuk: AT-II

Was toen totaal iets van 800 euro incl verzenden geloof ik.
Plaats reactie