Niello en of Vuurvergulden.

Alle vragen over gereedschap en technieken die je nergens anders kwijt kunt
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Niello en of Vuurvergulden.

Bericht door Daniel Houwer »

Hoi Wie weet er veel van Niello? of een vuurverguld bedrijg?

Ik moet met een archeologie studente (Janneke Zuyderwyk) een carolingisch riembeslag namaken. Op dit ding is naast vuurvergulden ook genielleerd.

Afbeelding

Nu heb ik oude niello recepten nodig, preverabel uit de achtste eeuw na christus. Hmmm, missschien krijg ik wel nooit antwoord op deze vraag.
Mijn voorkeur gaat uit naar loodvrije niello. Maar met lood kan ook.
Het gaat om vrij preciese recepten. De niello van Bijou heb ik al en mee geexperimenteerd. Raar spul.
Dus als iemand recepten of beschrijvingen in 1 van zijn boeken heeft staan, zou ik er graag van horen.

Over het vuur vergulden is mijn vraag, weet iemand een bedrijf dat dit nog doet? Liefst in nederland, maar buitenland is ook goed.

Een verwijzing naar 1 of andere site of iets dergelijks zou me ook al goed doen.

Groeten,

Daniel
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
Florian
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 28
Lid geworden op: donderdag 23-11-2006, 13:23
Ervaring: Overig
Woonplaats: Zwolle

niello

Bericht door Florian »

Ik heb hier een stapel boeken liggen, geleend, met in een ervan drie recepten voor niello, alleen welk boek het was weet ik niet zo gauw.
Als het even kan wachten, ik ben de komende paar dagen weg, dan kijk ik daarna voor je. OK?
Groeten, Florian.
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Prima,

Had alleen zelf ook wat info onder mijn neus bedacht ik vanmiddag.
In het boek van Oppi Untracht staat een geweldig verhaal over deze techniek. Nu blijven somige recepten niet helemaal compleet.
Er staat dan bij, vrij vertaald, voeg genoeg zwavel toe.
Tja, zo ken ik er nog wel eentje. Dus alle recepten zijn welkom.

Nu alleen nog het Vuurvergulden.
Ik weet wel hoe het ongeveer moet, maar a. het mag niet meer, en b ik ben nog niet levensmoe. Nu zat er ooit een bedrijf in nederland die het nog wel mocht doen, door goede veiligheid enzo, maar die man is met pensioen geloof ik. We zoeken braaf verder.
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Als het goed is heb ik nog ergens recept staan, mar ik ben pas maandag weer op mn zaak. Zal dan voor je kijken en het scannen!

GEvonden door googlen:
Ni?llo
Er zijn meerdere recepten voor ni?llo. Deze recepten geven verschillende kleuren, die kunnen vari?ren van een grijs-blauwe tint tot diep zwart. De meeste bekende methode (bovendien loodvrij) is die van Plinius, die leefde in de eerste eeuw van onze jaartelling. Hieronder zijn recept:

3 delen fijn zilver
1 deel rood koper
3 delen zwavel

Deze ingredi?nten samensmelten in een aarden smeltkroesje met deksel. Deksel dichtsmeren met klei. Verhitten tot het deksel gaat rijzen. Giet het geheel na smelting over in een ijzeren gietvorm.
Voordat het is afgekoeld moet het dun worden uitgeklopt. Soms moet het tussentijds nog een beetje verwarmd worden, want als het afgekoeld is kan het niet meer worden uitgeklopt. Het geplette ni?llo wordt met water overgoten, en daarna met een hamer zo fijn mogelijk verpulverd. Het poeder wordt in de verdiepingen van het zilver geplaatst. Het werkstuk wordt daarna verhit totdat de ni?llo net gesmolten is. Het mag niet roodgloeiend worden. maar de juiste temperatuur is mij niet bekend.

N.B. de toevoeging van zwavel geeft het diep-zwarte zilversulfaat.
Ni?llo
Vele eeuwen lang en tot in de huidige tijd toe heeft men de ni?llo-techniek toegepast, die zeer verwant is aan de emailleerkunst. Deze vanuit het Nabije Oosten naar Europa overgebrachte techniek is in wezen een champlev?techniek. Dit houdt dus in dat door middel van graveren of kloppen ver diepte gedeelten in het metaal zijn aangebracht. Dit metaal bestaat thans uitsluitend uit zilver, in de Romeinse tijd echter ook uit ijzer.

Het gebruik van ni?llo ziet men nu vrijwel uitsluitend bij de Aziatische volkeren. Bij de exportprodukten uit dit werelddeel ontmoet men niet zelden zilveren sieraden, overdekt met een zwart email, waarin zilveren motieven liggen. Dit zwarte email is evenwel geen echt email, maar ni?llo. De toepassing daarvan gaat tot diep in de historie terug. Er zijn ons verscheidene recepten uit overlevering bekend. Deze recepten vormen stellig slechts een zeer klein deel van het aantal samenstellingen dat in de loop der eeuwen werd ontwikkeld. Evenals het email brun is ni?llo geen email. Het bestaat uit een legering van fijn zilver, lood en koper, waaraan zwavel wordt toegevoegd. In tegenstelling tot echt email is het zeer elastisch. Het kan dus tegelijk met de onderlaag bewerkt worden. De toevoeging van zwavel aan de metaallegering heeft een tweeledig doel: er vormt zich zilversulfaat, dat een diepzwarte kleur heeft, en het geeft de mogelijkheid het metaal als email te verwerken.

Het oudste ons bekende recept is dat van Plinius, die leefde van 23-79 jaar na Chr. Dit is loodvrij, in tegenstelling tot latere recepten. De verhouding luidt:

3 delen fijn zilver
1 deel rood koper
3 delen zwavel

Plinius schrijft daarover het volgende:
?Men smelt zilver met een derde deel goed Cyprisch koper in een aarden smeltkroes met een deksel, die met klei is dichtgesmeerd, zolang tot het deksel gaat rijzen. Het zilver kan ook met eigeel worden zwartgemaakt, maar deze kleuring laat zich door een behandeling met krijt en azijn weer verwijderen.?

Theophilus, een monnik die leefde omstreeks 1100 na Chr. geeft het volgende recept:

2 delen zilver
1 deel koper
? deel lood zwavel (hoeveelheid onbekend)

Theophilus schrijft daarover:
?Neem zuiver zilver en deel dit in gelijke helften, waar men een derde deel koper bijvoegt. Wanneer men deze drie delen (een deel zilver, een deel zilver en een derde deel koper) (elk) in een smeltkroes gedaan heeft, weegt men zoveel lood af als de helft van het koper dat met het zilver werd vermengd. Breek zwavel in kleine stukjes, doe lood en zwavel in een koperen pan, de rest (?) van de zwavel in een smeltkroes. Wanneer men het zilver met het koper vloeibaar gemaakt heeft roert men het gelijkmatig met een (stuk) koolstof en giet daar het (vloeibaar gemaakte) lood en zwavel bij, roert het opnieuw grondig met koolstof en giet het in de andere smeltkroes over bij de zwavel die men daarin gedaan heeft. Neem direct de kroes waaruit men gegoten heeft weg, en zet de andere op het vuur tot het smelten begint, roer nogmaals en giet het in een ijzeren gietvorm.
Voordat het is afgekoeld klopt men het een weinig, verwarmt men het een beetje en klopt opnieuw tot het dun is. Want het is de eigenschap van ni?llo, dat het, koud gehamerd, direct breekt en (weg) springt, bovendien mag het niet zodanig worden verhit dat het roodgloeiend wordt, daar het direct smelt en in het vuur loopt.
Het dungemaakte (geplette) ni?llo brengt men over in een diepe pot, giet er water op en verbrokkelt het zo klein mogelijk met een ronde hamer, droogt het nadat men het uit de pot heeft genomen, brengt de fijne delen over in een ganzepen, die men sluit; wat grover is brengt men in de pot terug, maakt het fijner en sluit het na droging in een tweede ganzepen.?

Deze, reeds zeer vereenvoudigde, uit het Latijn vertaalde tekst laat een nogal omslachtige handelwijze zien die wel ver afwijkt van de bereidingswijze van Plinius, zoals die werd samengevat in een enkele zin .
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Wauw,

Dank je wel Erika,
Je bent een engel.
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Boogschutters zijn de leukste. Alvast gefeliciteerd!

klik hier voor de site waar ik de tekst over niello vandaan heb.

Vuurvergulden heb ik als t goed is nog een stuk over van mn leraar zilversmeden (of ik heb t enorm onthouden)

Morgen zal ik eens kijken wat ik aan teksten heb liggen
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 648
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Eljas »

Hoi Daniel:

Onderstaande info heb ik nog voor jeuit mijn eigen forumgedeelte maar waarschijnlijk heb je dit al. Het lijkt me geen gezonde hobby. Ik heb het zelf nog nooit toegepast maar naar zeggen is het lastig om het niet korrelig te laten worden.
Dat vuurvergulden heeft een jaar na einde opleiding een leerling van de vakschool gedaan samen met de leraar die las gaf in slingergieten. Namen van hen weet ik niet meer. Mischien kun je het op de vakschool eens navragen wie dat waren..


gr. Eljas

Rubriek: Uitleg Niello
Onderwerp: Ingebracht door: Eljas
Aanvullende informatie van: Boek sieraden maken Rod Edwards



Het woord ni?llo is afkomstig van het latijnse woord nigellum, het verkleinwoord van niger, dat zwart betekent. In het Italiaans is dit niello geworden. De vroegste voorbeelden van deze techniek zijn gevonden in Egypte, darna in Cyprus en Griekenland. Het oude ni?llo bestond uit een legering van koper en zilversulfiden, en later werd het bij de romeinen alleen zilversulfiden. De techniek is tot einde 15e eeuw zeer veel toegepast met name in Florence.
In de 11e eeuw heeft Theophilus verschillende legeringen voor ni?llo samengesteld en de voornaamste was;

Zilver 2 delen
Koper 1 deel
Lood ? deel
Plus nog een niet-gespecificeerde hoeveelheid zwavel

Wat een goede verhouding van het zwavel is:

Zwavel = dubbele hoeveelheid van de andere delen, dus 7 delen zwavel op 2 delen zilver, 1 deel koper en ? deel lood.

Ni?llowerk is veel toegepast door middeleeuwse wapensmeden om graveerlijnen donker in te kleuren.
Het principe van Ni?lleren is zoals emailleren. Je vult een reli?f met het materiaal en verwarmt het daarna zodat het versmelt. Let wel op dat de dampen giftig zijn.

Het maken van ni?llo

Smelt zilver en koper samen en voeg in gesmolten fase het lood toe. Roer het goed door en verwijder eventuele droes. Giet het in een tweede kroes over waar je al eerder zwavel hebt verwarmd. Meng het goed en giet het uit op een stalen ingevette plaat of in staafvorm. Je kunt het gesmolten materiaal ook in een diep vat water uitgieten. Na afkoeling kan het gietstuk gebroken, verpulverd en vermalen worden. Bewaar ni?llo in een afgesloten fles in gedestilleerd water.
Verwerk het verder zoals je dit ook met email doet. Dus goed schoonwassen voor gebruik.
Vul met een spatel de holle ruimtes met ni?llo. Wanneer de kanten schuin weglopen, kun je er eerst een beetje sterk verdunde borax op smeren. Breng nooit te veel aan. Het ni?llo kan zich gemakkelijk invreten. Sprenkel over het oppervlak wat borax of salmiakpoeder. Smelt het in een oven bij een lage stand of met een brander. Verwarm het nooit te hoog i.v.m. aantasting van het werkstuk. Laat het na afloop rustig afkoelen.
Vijl het overtollige ni?llo weg maar niet tot op het metaal. Verwarm het opnieuw. Dit laatste kan ook met een heet strijkijzer zonder het oppervlak aan te raken.
Het polijsten gaat resp. met zeemleer en puimsteen, wetsteen, polijstborstel met tripel en dan napolijsten. Druk niet te hard met het polijsten anders kan het gaan scheuren.
Houd je vijlen voor dit werk apart van de rest omdat het lood in de vijlen nadelig is voor je andere edelmetalen.
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Dank je Eljas.
Ik heb de ingredienten in huis. Vanavond zijn we aan het kleien geweest om smeltkroezen te maken. Dat moest eerst want die moeten drogen, en kosten meer tijd. Hopelijk gaan we volgende week nielo legeren. We gaan beginnen met de loodvrije legering.
Janneke is een purist, gelukkig want ik ook op sommige punten.
We laten het resultaat wel horen.

Groeten,

Daniel
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
Florian
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 28
Lid geworden op: donderdag 23-11-2006, 13:23
Ervaring: Overig
Woonplaats: Zwolle

vuurvergulden zonder kwik?

Bericht door Florian »

Hoi,

Ik zat het een en ander zo eens te lezen ik ik dacht dat er toch wel wat goudverbindingen zouden moeten bestaan die bij verhoogde temperatuur ontleden zodat het goud achterblijft. Dat zou dan een alternatief zijn voor goud-almagaam.
- Overigens gaat Kwik ook door de huid, dus maar lekker smeren met handschoenen. -
Ik heb wel eens gezien hoe men in zuidamerika goud won m.b.v. kwik.
Kwik toevoegen, roeren en door een doek het overgebleven kwik er uit persen en dan het restant met de brander uitstoken. Blijft over een goudklompje en kwik overal waar je het niet wil. Dus wat er niet gerooid is van het oerwoud wordt wel vergiftigd. Maar goed.
Het almagaam is net als wat er (vroeger?) in je kies ging: een ietwat 'boterachtige' metaalbrij.

Maar betreffend die goud-verbindingen, omdat goud erg edel is, wil het meestal wel redelijk makkelijk weer vrij gemaakt worden uit verbindingen.
Als ik weer thuis ben zal ik een kijken wat er zoal bestaat. En misschien is er wel zelf een goudverbinding te maken. Ik zit te denken aan een verbinding met een organisch zuur, dat kan restloos verbranden.

Of, stel dat je goud legeert met een boel zink, zodat het laag smelt, zou je dan als je het echt heet stookt het zink niet er uit kunnen stoken?
Ook niet zo fris welliswaar, zink-damp.

Zo maar wat gedachten, dus.
Groeten, Florian.
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Hoi Florian,

Dat met die organische zuren klinkt erg interessant.
Ik heb afgelopen jaar een gesprekje met een amateur archeoloog prof. chemicus gehad die ook zoiets als mogelijkheid in zijn hoofd had.
Nu dacht ik toen, tja het zal wel, maar wist niet dat hij ook chemicus was. Nu jij met hetzelfde.

Dit lijkt mij een techniek die ook al wat langer kan zijn gebruikt.
En zeker rond 800 na christus.
Als je dat voor me zou willen uitzoeken zou ik daar zeer verguld mee zijn.

Over die zink dampen, zink verdampt pas bij een toch iets hogere temp. Daardoor denk ik dat je vrij veel last kan krijgen met hardnekkigen oxides, maar kan het helemaal mis hebben.
En inderdaad, zink oxide is ook geen gezond spul voor in de longen.
Dank je voor je zomaar wat gedachtes, :P

Groeten,

Daniel.
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

HET BEGIN VAN DE STAART!

Ik zit hier nu na en erg lange dag met mijn voor kerst gekregen vsop cognacje met een zwavelige glimlach dit berichtje te schijven.

Vanochtend een loodvrije niello gelegeerd.
De beschrijving was, 1deel fijnzilver, 1 deel fijnkoper en 2 delen zwavel.
Ook stond er " ventilatie of afzuiging noodzakelijk".
Inmidels weet ik dat er " een verdomd goede afzuiging noodzakelij!' had moeten staan.

Zilver met koper gelegeerd, van ieder 15 gram, en dan 30 gram zwavel toevoegen. Wauw, tijdens het legeren, geen last. maar daarna, of liever aan het eind van het legeren, prikkende ogen en nog wel een sluitende bril op. De niello uitgegoten, vlam uit, en dan komt het besef dat je hele werkplaats volstaat met een rare penetrante lucht.

Koste bijna een uur om die lucht uit de werkplaats te halen, en onze lippen waren zwavelig op de tong.

Florian weet jij toevalig hoe giftig zwaveldampen zijn?
Verder geen klachten hoor, gewoon nieuwsgierig.

Het spul is als hematiet. Mooi metallisch glanzend.
Breekt bij buigen en is wat lastig fijn te maken in de vijzel.
Toch maar met een mortier gaan werken.
Het heeft ook een erg hoog smeltpunt.
Janneke heeft een gravure in zilver gemaakt, en we hebben het niello met wat boraxine aangelent in de verdiepingen gesmeert.
Het zilver moest echt rood kleuren voordat het Niello smolt.
Voor een eerste experiment met een ruim duizend jaar oud recept vind ik het boven verwachting geslaagd.
Mede omdat er geen lood bij betrokken is.

Verder hebben we gehoord dat vergulding op niello niet mogelijk is.
Dus het vergulden van de uiteindelijke riemtong zou geen probleem moeten zijn.

Dit was een waardevolle dag op experimeteel archeologisch gebied.
Hoe modern mijn brander dan ook is.
Volgende keer als we niello gaan maken doen we het in een houtskoolvuurtje met blaasbalgen, zelf gemaakte kroezen, in de buitenlucht en zeker uit de wind!

Groeten,

Daniel
The best things in life are still made by hand
Willemien
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 49
Lid geworden op: zondag 12-11-2006, 19:44
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Haarlem
Contacteer:

Bericht door Willemien »

Fraai verslag Dani?l! De dampen slaan ervan af.
Heb je ook foto's gemaakt?
'If nobody sees things your way, you can still see them alone' (Adrian Borland)
Gebruikersavatar
Florian
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 28
Lid geworden op: donderdag 23-11-2006, 13:23
Ervaring: Overig
Woonplaats: Zwolle

Zwaveldampen

Bericht door Florian »

Hi Daniel, all,

Zwaveldampen, jaja.
Wat je ruikt is zwaveldioxide, verbrande zwavel dus en het is een stekende tamelijk verstikkende lucht. Het kan ook nog zo zijn dat de zwavel zelf verdampt is. Zwavel zelf, als vast stof is niet erg gevaarlijk.
Hoewel ik dan weer dit ergens vind:

Code: Selecteer alles

# Eigenschappen:

    * Giftig bij inademen van gas, damp of stof
    * Gevaarlijk voor huid en ogen
     
Volgens mij is zwavel, als vaste stof, niet giftig of bijzonder schadelijk.
Maar ja, als je gaat kijken wat er bij keukenzout staat, dan eet je helemaal niks meer.
Zwaveldioxide is wat erger, maar als je nagaat dat het ook als conserveringsmiddel in voedsel gebruikt wordt...

Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat het wel erg mee valt. Je moet er niet te lang in blijven, maar lui die vulkanen beklimmen en kortademig worden, zijn na enkele uren weer hersteld.

Ik denk dat ik toch maar eens het verschil moet aangeven tussen vergif en vergif.
Alles is vergif, ook water, alleen de hoeveelheid is bepalend.
Sommige stoffen zijn schadelijk, maar het lichaam kan het in priciepe afvoeren, sommige andere, zoals kwik en lood, en andere zware metalen stapelen zich op (stapelgif) en raak je maar heel langzaam kwijt.
Echt giftige stoffen, grijpen in, op de werking van het lichaam, en daardoor krijgt het lichaam de kans niet eens om het op te ruimen: je bent er dan al geweest.
Zwavelzuur (geconcentreerd) bijvoorbeeld, kan weefsel wegbranden. Als dat je hand is, is dat erg, maar als dat je longen zijn, dan is dat dodelijk. Zwavelzuur is niet "giftig", maar daarom niet gezond.
Fluorwaterstofzuur, (zie titanium etsen) is minder 'sterk' dan zwavelzuur, maar toch krijg je ook hier wonden van die slechter helen dan die van zwavelzuur en daarbij is het w?l giftig.
Zoutzuur zit ook in je maag (maagzuur), maar betekend dat dan dat je het ook maar op moet drinken?
Ik besef dat het niet eenvoudig is om het op een eenvoudige manier uit te leggen. (Dat betekend doorgaans, dat je (ik) het zelf niet volledig snapt). :oops:
Maar misschien dat het toch een beetje helpt. Ik zou eens een tabelletje kunnen maken met de spullen die een edelsmid tegen kan komen en de risico's die daar aan zitten. :?:

Edit:
Wat het Niello maken aangaat, ik zou kunnen uitrekenen hoeveel Zilver reageert met hoeveel zwavel en idem voor koper. Normaal neem je meer zwavel dan nodig is (overmaat),(wat jij dus ook hebt gedaan), het restant zwavel verdampt / verbrand. Wat je krijgt is min of meer als pyriet, wat zwavelIJZER is, maar dan dus zwavelzilver en zwavelkoper. In geval van lood wordt het gevonden als Galena, (zwaveldisulfide = zwavellood). Als er geen lood in het niello zit, lijkt me het verwerken niet zo gevaarlijk (lees: ongezond).
Groeten, Florian.
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Dank u Dank u Oh Florian!!!

Ik zou erg geinteresseerd zijn in zo'n lijstje van wat er al of niet gevaarlijk is in de goudsmids werkplaats.
En bijvoorbeeld wat dan goed is om extra te doen.
Ik weet dat mensen die lang in zure omgevingen werken veel melk moeten drinken, of kalk tabletten slikken.
Ook hoe schadelijk boraxine dampen zijn etc. weet ik niet goed.
Maar zit er wel dagelijks in, en zeker waar ik lesgeef bijna constant.
Polijsten is volgens mij minstens even ongezond als daar geen goede afzuiging bij zit. En dan nog vind ik het storend dat het fijnstof dat door de laatste filters komt gewoon weer in je werkplaats uitkomt.

Maar ben wel blij dat ik niet ten dode ben opgeschreven door het inademen van zwaveldioxide. Ik ga wel mijn afzuiging aanpassen.
Dit was ik al van plan, maar het heeft nu een streepje voor.

We hebben gisteren avond ook weer mijn gassmidse gebruikt. Nu zijn de uitlaat gassen van verbrand propaan geen stapel giffen geloof ik, maar zoals koolmonoxide en kooldioxide zijn toch wat vrijradicaal in je bloed.

Goed nogmaals bedankt,

Willemien,

Ja er zijn wat foto's gemaakt, maar weet niet of die echt interessant zijn. Als ik ze op de computer verwerk zal ik de beste wel plaatsen.

Hoi Ruud
Ik zal voortaan al mijn vragen zo zorgvuldig mogelijk en uitgebreid noteren. Goh, eigenlijk logisch dat jij of iemand anders dit uit ervaring zou weten. Ik dacht alleen dat bepaalde metalen niet in verguldbaden mochten, zoals tin zink en dacht ook lood. Nu is deze niello loodvrij, maar dan nog was ik gespint op vuurvergulden bij deze riemtong.
Dank je

Groeten.
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
Florian
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 28
Lid geworden op: donderdag 23-11-2006, 13:23
Ervaring: Overig
Woonplaats: Zwolle

Organische goudverbindingen voor vuurvergulden.

Bericht door Florian »

Zoek je het een vind je wat anders.
Een tijdje terug schreef ik dat je misschien wel een organische goud-verbinding zou kunnen gebruiken voor vuurvergulden. Nou kom ik er net een tegen :

http://en.wikipedia.org/wiki/Aurothioglucose
Dit is C6H11AuO5S, dus naast Au bevat het alleen maar spul wat kan verdampen / verbranden. Dan zou je dus zuiver goud over moeten houden.
Het wordt gebruikt als middel tegen rheuma, dus het zal wel niet in de kwaliteit 'technisch' te koop zijn, maar alleen als 'geschikt voor injecties', en dat zal de prijs wel niet ten goed komen :|

Hm. hier al weer eentje voor het (toekomstige??) lijstje:
Potassium gold cyanide (KAu(CN)2), containing 68.2% by weight of gold, is sometimes used for industrial purposes such as electro-plating; potential risks include occupational contact eczema.
Ik zal m'n gedachten er eens over laten gaan. Als ik ergens info tegen kom die makkelijk te copieren is, dan zal ik een poging wagen.
Groeten, Florian.
Plaats reactie