Plating en ruwe zwarte diamant

Alle vragen over gereedschap en technieken die je nergens anders kwijt kunt
Plaats reactie
angelloveeinstein
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 34
Lid geworden op: dinsdag 27-07-2010, 8:55
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Leiden
Contacteer:

Plating en ruwe zwarte diamant

Bericht door angelloveeinstein »

Wat ik nou weer ontdek!

We maken zilveren sieraden waarin zwarte ruwe diamant gezet wordt en dan een rosegoldplating overheen gaat.
natuurlijk nog nooooooit problemen gehad met het platen van sieraden waar diamant in verwerkt zit, tot nu......

zwarte ruwe diamant waar een residu van plating op achter blijft???

nu denk ik dat het zo zit;
Technish gezien heeft diamant de zelfde atomen als koolstof (houtskool) alleen omdat het ietsje langer in de grond zit, met een iets hogere temperatuur en onder iets meer druk is de ?kristalrooster? van de atomen in diamant compacter dan bij koolstof. (compacter kan niet! = daarom ook het hardste materiaal ter wereld). Een witte diamant heeft een perfect kristalrooster, een diamant die niet zuiver is heeft disorders in zijn kristal rooster (en dat veroorzaakt ?vlekjes? in de steen, waardoor hij weer goedkoper wordt). Een zwarte diamant is dus eigenlijk een hele slechte kwaliteit! Maar nog steeds diamant en dat verkoopt ;-). In dat verstoorde kristalrooster is ook ruimte voor andere atomen en in dit geval zitten in sommige stenen metalen (die van nature ook ?gewoon? in de grond groeien). Metalen geleiden en rosegoldplating wordt electrisch aangebracht. Dus als de stenen geleiden slaat het goud ook daarop neer...... snappie?

het probleem is natuurlijk makkelijk op te lossen door de stenen (zoals bij iedere andere steen) af te lakken. maar ja, een beetje jammer dat ik daar achter kom na net 1000 euro te hebben uitgegeven.... tkan niet ff op nieuw....

nou....
hop dat het allemaal goed gaat met jullie.

over 3 weken woon en werk ik were in Nl :-)
ZIN AN!
het wordt altijd weer morgen
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Dit is niet onbekend bij ons. Helaas.
De voornamelijk grafiet insluitsels zijn een goede geleider.

Enkele diamant soorten zijn ook geschikt als halfgeleider, de welbekende "hope"diamant bv.
Wat ze nu trachten te synthetiseren voor de nog betere computers van de toekomst.
Maar ik dwaal af.

Aflakken kan, makkelijker is afdekken spuitwas, die verdwijnt ook sneller in je ultrasoon. En is bestand tegen de bad temperatuur 60 C neem ik aan. was smelt bij 73.
Achteraf de diamant schoon etsen met 22 karaat toestwater kan ook. Maar let op je galvanolaag iedere drup is een kale plek.

Desondanks in comby met grafiet zal de laag er niet vast op zitten en kan je met trommelen al een heel eind komen gok ik.
Het probleem als de jouwe nooit aan de hand gehad, wel met andere edelstenen en galvano.

Kan je hier wat mee?

Groet Ruud
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
bellie
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 178
Lid geworden op: donderdag 15-03-2007, 9:20
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: hengelo

Re: Plating en ruwe zwarte diamant

Bericht door bellie »

angelloveeinstein schreef:Wat ik nou weer ontdek!

We maken zilveren sieraden waarin zwarte ruwe diamant gezet wordt en dan een rosegoldplating overheen gaat.
natuurlijk nog nooooooit problemen gehad met het platen van sieraden waar diamant in verwerkt zit, tot nu......
Klinkt als Blessed. Afgelopen voorjaar gekocht, kadootje voor mezelf en in zilver voor mn dochter. Ik ben er wel blij mee. \:D/

Groet,
Ellie
Alles van waarde is weerloos
angelloveeinstein
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 34
Lid geworden op: dinsdag 27-07-2010, 8:55
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Leiden
Contacteer:

Bericht door angelloveeinstein »

grappig om oude berichten weer terug te lezen. ik woon en werk inmiddels weer in NL en het was inderdaad Blessed.
het wordt altijd weer morgen
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Welkom terug :P
The best things in life are still made by hand
Plaats reactie