Testen of iets echt zilver is

Alle vragen over gereedschap en technieken die je nergens anders kwijt kunt
Flora
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 178
Lid geworden op: zaterdag 08-01-2011, 20:32
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper

Testen of iets echt zilver is

Bericht door Flora »

Hoe testen jullie of iets echt zilver is? Tegenwoordig hoeft een zilveren sieraad onder de 8 gram niet meer gekeurd te worden, dus heeft veel van wat er te koop is geen Nederlands keurmerk. Ik heb twee hangers die ik in goede winkels gekocht heb en die uit Thailand komen en wel een 925-keurmerk hebben maar geen Nederlands keurmerk. Ik wil ze uit nieuwsgierigheid testen, ook om dit een keer gedaan te hebben, maar ik heb begrepen dat dit alleen kan door er een beetje vanaf te veilen en daar een vloeistof op te doen. Ik wil ze uiteraard liever niet beschadigen...
Gebruikersavatar
silly
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 921
Lid geworden op: zaterdag 24-10-2009, 21:15
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Calgary Canada

Bericht door silly »

je kan ze testen met een toets setje, maar mijn eigen ervaring is dat ik niks uit thailand koop enz
heb een keer een dame uit thailand gehad die sieraden verkocht maar zij denken daar dat als het verzilverd is er ook 925 ingeslagen mag worden... terwijl het koper is

hoop voor je dat het allemaal echt is en dat je geen blauwtje loopt
... als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan ...
Gebruikersavatar
Karin13
Actief lid
Actief lid
Berichten: 203
Lid geworden op: donderdag 29-07-2010, 18:38
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Testen of iets echt zilver is

Bericht door Karin13 »

Flora schreef:... maar ik heb begrepen dat dit alleen kan door er een beetje vanaf te veilen en daar een vloeistof op te doen. Ik wil ze uiteraard liever niet beschadigen...
Je hoeft niet te vijlen.
Je schraapt het voorwerp over een toetssteen en dan een drupje testvloeistof op de streep doen, als het rood wordt is het zilver.
Het gehalte kun je niet met deze methode vaststellen, alleen maar dat de streep gezet is met een zilveren voorwerp.
De beschadiging is minimaal, en uiteraard doe je dat op een plek die niet zo opvalt.
Gebruikersavatar
RM
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 582
Lid geworden op: donderdag 25-06-2009, 23:31
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Heemstede

Bericht door RM »

Het getal 925 is geen keurmerk maar zijn cijfers. Niets meer en niets minder. Het zilver kan van heel ander gehalte zijn en dat komt in de praktijk ook wel voor. Met de vloeistof waar jij op doelt kun je i.d.d. zelf testen en het schuren of vijlen is dan verstandig om er zeker van te zijn dat het betreffende object niet is verzilverd of om een eventuele rodineer laag te verwijderen.

Er zijn wel andere, niet destructieve, testmethoden zoals de XRF analyse, maar daarvoor moet je bij een professionele organisatie zijn zoals de Waarborg en daar zijn natuurlijk weer kosten aan verbonden.

Ik test het met de vloeistof methode na geschuurd te hebben, want daarna gaat het meestal de smelt in. Niet dat ik zoveel sloopzilver of goud inkoop hoor, maar het komt voor :D

Robert
Niets blijft zoals het is
(en met een flexibele en volwassen houding vormt dat zelden een probleem)
Flora
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 178
Lid geworden op: zaterdag 08-01-2011, 20:32
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper

Bericht door Flora »

Bedankt voor de antwoorden! Ik heb geen contact gehad met Thaise leveranciers, ik heb de hangers gekocht in goede, Nederlandse winkels. Wel jammer dat je dan niet zeker kunt zijn van dit soort dingen. Hoewel ze in die ene winkel de dingen boven de 8 gram wel laten testen, dus dan zullen de andere dingen ook wel ok zijn... ik ga nog checken of ik ze zelf ga testen en mss breng ik ze wel naar de waarborg met mijn eigen spullen. Dat kan natuurlijk ook nog :-)
Gebruikersavatar
silly
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 921
Lid geworden op: zaterdag 24-10-2009, 21:15
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Calgary Canada

Bericht door silly »

je kan het natuurlijk gewoon in die winkel even navragen als ze het andere spul testen zullen ze toch ervaring hebben met deze leverancier en zullen ze wel weten of die betrouwbaar is.
dat ik die ervaring heb hoeft nog niet te betekenen dat alle bedrijven zo zijn...
... als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan ...
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 460
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Testen of iets echt zilver is

Bericht door Briolet »

Karin13 schreef:Je hoeft niet te vijlen.
Je schraapt het voorwerp over een toetssteen en dan een drupje testvloeistof op de streep doen, als het rood wordt is het zilver.
Als je niet eerst vijlt, kan het nog steeds verzilverd zijn. Je zult toch echt moeten testen of het materiaal net onder het oppervlak ook zilver is.
ahbai
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 62
Lid geworden op: maandag 20-08-2012, 9:33
Ervaring: Overig
Woonplaats: Wageningen

toetssteen

Bericht door ahbai »

Hoi,

Is er niet iets koedkopers dan zo'n dure Lydiet toetssteen?
Ben je al snel 70 euro kwijt met vloeistof.

Ik moet maar een enkele keer een muziekinstrument op zilver testen.
In feite zou ik aan 4 vierkante cm genoeg hebben.
Welke alternatieve steen kan ik gebruiken?
Lydiet behoort volgens mij tot de kwartsieten en een stukje kwartsiet kost niets!!

Ik hoor graag de alternatieven....

Gr. A.
smidje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 552
Lid geworden op: zondag 24-01-2010, 14:06
Ervaring: Overig
Woonplaats: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door smidje »

De immitatiestenen zijn een stuk goedkoper en werken ook ( denk ik want ik heb nooit een echte gebruikt)
"Quality is a habit not an act"
ahbai
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 62
Lid geworden op: maandag 20-08-2012, 9:33
Ervaring: Overig
Woonplaats: Wageningen

zilver testen

Bericht door ahbai »

smidje schreef:De immitatiestenen zijn een stuk goedkoper en werken ook ( denk ik want ik heb nooit een echte gebruikt)
En waar koop ik dan zoiets, of kan ik gewoon een ( oude) slijpsteen gebruiken? Die heb ik nog wel ergens.
smidje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 552
Lid geworden op: zondag 24-01-2010, 14:06
Ervaring: Overig
Woonplaats: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door smidje »

Bij Bijou moderne hebben ze ze in ieder geval.
artikelnr: 08 117 221 ? 3,90 ex
"Quality is a habit not an act"
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 460
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Bericht door Briolet »

Voor zo'n zilver toets heb je niet eens een toetssteen nodig. Een druppeltje op het object werkt zelfs. Alleen heb je dan een vlek en het risico dat je de verzilveringslaag test. :lol:

Een echte Lydiet toetssteen wordt pas belangrijk als je heel exacte gehalte toetsen doet. Voor gewoon kijken of iets 14 ct is voldoet volgens mij bijna elke steen die zuurbestendig is, ruw genoeg om materiaal op te nemen en ook nog een redelijk contrast geeft.

Ik heb ze beide, maar gebruik bijna alleen de goedkope. Vooral omdat die makkelijker weer schoon te maken is.

Zo'n Lydiet toetssteen voelt veel gladder aan, maar toch blijft de streep staan. Ik denk dat het verschil is dat je er een nog dunner , maar nog steeds goed dekkend, laagje op kunt aanbrengen. En de diep zwarte achtergrond maakt het ook makkelijker om kleine kleur nuances te herkennen.

Maar terug bij zilver: Daar toets je nooit op kleur nuances bij het toetswater, alleen of het wel/niet rood kleurt. Als het zilver is kun je daarna nog het gehalte bepalen.

Gehalte toetsen van zilver doe je echter gewoon op het oog, kijkend naar de kleur van de streep, zonder toetswater. En als je nog geen absoluut oog hebt, moet je er steeds referentie strepen naast zetten met bekende legeringen. Dat gaat nog bij zilver/koper legeringen. Maar bij de nieuwere zilverlegeringen (Argentium) zal gehalte bepaling op het oog waarschijnlijk al mis gaan.
ahbai
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 62
Lid geworden op: maandag 20-08-2012, 9:33
Ervaring: Overig
Woonplaats: Wageningen

zilver toetsen

Bericht door ahbai »

Dank, dank, voor deze uitgebreide verheldering (en andere reacties van forumleden natuurlijk :) )

Koop ik alleen een klein flesje om te testen.
Een klein fijn wedsteentje heb ik nog ergens. (helaas wel enigszins rood, maar maakt wellicht niet uit)
Ik doe het nu nog gewoon op het oog en meestal zit ik wel goed.

Er ontstaat echter soms een discussie tussen verzilverd en geheel zilver. Vandaar dat ik dit ook wil kunnen testen.
Briolet schreef:Voor zo'n zilver toets heb je niet eens een toetssteen nodig. Een druppeltje op het object werkt zelfs. Alleen heb je dan een vlek en het risico dat je de verzilveringslaag test. :lol:

Een echte Lydiet toetssteen wordt pas belangrijk als je heel exacte gehalte toetsen doet. Voor gewoon kijken of iets 14 ct is voldoet volgens mij bijna elke steen die zuurbestendig is, ruw genoeg om materiaal op te nemen en ook nog een redelijk contrast geeft.

Ik heb ze beide, maar gebruik bijna alleen de goedkope. Vooral omdat die makkelijker weer schoon te maken is.

Zo'n Lydiet toetssteen voelt veel gladder aan, maar toch blijft de streep staan. Ik denk dat het verschil is dat je er een nog dunner , maar nog steeds goed dekkend, laagje op kunt aanbrengen. En de diep zwarte achtergrond maakt het ook makkelijker om kleine kleur nuances te herkennen.

Maar terug bij zilver: Daar toets je nooit op kleur nuances bij het toetswater, alleen of het wel/niet rood kleurt. Als het zilver is kun je daarna nog het gehalte bepalen.

Gehalte toetsen van zilver doe je echter gewoon op het oog, kijkend naar de kleur van de streep, zonder toetswater. En als je nog geen absoluut oog hebt, moet je er steeds referentie strepen naast zetten met bekende legeringen. Dat gaat nog bij zilver/koper legeringen. Maar bij de nieuwere zilverlegeringen (Argentium) zal gehalte bepaling op het oog waarschijnlijk al mis gaan.
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 460
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: zilver toetsen

Bericht door Briolet »

ahbai schreef:Koop ik alleen een klein flesje om te testen.
Een klein fijn wedsteentje heb ik nog ergens.
Let wel, je hebt wit toets water voor zilver. Dat is alleen salpeterzuur met wat keukenzout erdoorheen. Dat moet net als goud toetswater gebruikt worden. Dus streep zetten en kijken of het oplost. Heb ik zelf nooit gebruikt.

Je hebt echter ook rood toetswater voor zilver. Dat is op basis van kaliumdichromaat in zwaverzuur. Dat kleurt diep-rood als je het op zilver druppelt. Je hebt dus niet eens een toetssteen nodig, maar kunt het direct op het aangevijlde voorwerp druppelen. Werkt vanaf een zilvergehalte van 600. Dit is het enige zilver toetswater waar ik ervaring mee heb.

Er bestaat zelfs blauw toetswater voor zilver op basis van broomthymol blauw en natronloog.

In de Alma gids staat er niet bij wat voor soort zilver toetswater zij verkopen, maar op het flesje in hun catalogus kan ik nog net het woord 'salpeterzuur' ontwaren. Zal dus wit toetswater zijn waarbij je een streeptoets moet doen.
ahbai
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 62
Lid geworden op: maandag 20-08-2012, 9:33
Ervaring: Overig
Woonplaats: Wageningen

soorten toetswater

Bericht door ahbai »

Dank voor aanvulling Briolet.
Plaats reactie