Voorkomen dat zilver oxideert in b.v. een vitrinekast

Alle vragen over gereedschap en technieken die je nergens anders kwijt kunt
Flora
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 178
Lid geworden op: zaterdag 08-01-2011, 20:32
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper

Voorkomen dat zilver oxideert in b.v. een vitrinekast

Bericht door Flora »

Als jullie zilveren sieraden voor de verkoop aanbieden en het bijvoorbeeld in een vitrinekast leggen, hoe voorkomen jullie dat het dan gaat oxideren? Mijn lerares zei dat er periodes geweest zijn waarin ze haar zilveren spullen wekelijks in Hagerty deed... Ik heb er zelf trouwens niet altijd controle over, als het b.v. bij een galerie ligt.
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Wekelijks in de Hagerty is niet raadzaam, op den duur zullen ze alleen maar lelijker worden (slecht advies m.i.).
Dit is een probleem welke hier al vaker voorbij gekomen is en de adviezen gingen van Hagerty tot Zaponlak.
Wat ik vroeger toen ik een voorraad had wel deed is alles galvanisch behandelen met een passiveerbad.
Maar tegenwoordig heb je ook passiveerbaden die zonder galvano kunnen.
Bijou Moderne nr 08 143 19 blz. 340 daar staat het, dit is echt bedoeld voor opslag of etaleren.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Voorkomen dat zilver oxideert in b.v. een vitrinekast

Bericht door Erika »

Flora schreef:Als jullie zilveren sieraden voor de verkoop aanbieden en het bijvoorbeeld in een vitrinekast leggen, hoe voorkomen jullie dat het dan gaat oxideren? Mijn lerares zei dat er periodes geweest zijn waarin ze haar zilveren spullen wekelijks in Hagerty deed... Ik heb er zelf trouwens niet altijd controle over, als het b.v. bij een galerie ligt.
Dat maakt het dus elke keer sneller zwart!!!!

tegenwoordig zie je veel gerodineerd spul...
En je hebt anti tarnish papier van 3m maar ja dat is het ook niet in een vitrine
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Flora
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 178
Lid geworden op: zaterdag 08-01-2011, 20:32
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper

Bericht door Flora »

Bedankt voor de antwoorden. Bijna iedereen hier zegt dat Hagerty sieraden sneller zwart maakt, ik vind dat wel apart, omdat ze het bij bijna elke juwelier verkopen... Mijn zelfgemaakte sieraden zijn niet gerhodineerd en het zou voor mij te duur zijn om dat te laten doen. Wat is precies een passiveerbad? Dat klinkt wel interessant. En hoe gebruik je dat anti-tarnishpaper precies?
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1341
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Bericht door @tjuh »

die antitarnish velletjes zijn alleen handig bij opbergen/bijoudoze etc. je hebt ook antitarnish blocks (riogrande dacht ik zwz) en die kan een grotere ruimte aan, en zijn bijv te plaatsen achter je collierhouders (geen idee hoe even anders te benamen)
Flora
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 178
Lid geworden op: zaterdag 08-01-2011, 20:32
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper

Bericht door Flora »

Ok, interesssant, misschien dat ik die dingen aan ga schaffen. Maar als je je werk in plastic zakjes e.d. verpakt bij het opbergen, oxideert het toch ook nauwelijks? Dat is wel mijn ervaring.
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1341
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Bericht door @tjuh »

klopt, zo min mogelijk contact met zuurstof en licht voorkomt aanslag.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

@tjuh schreef:die antitarnish velletjes zijn alleen handig bij opbergen/bijoudoze etc. je hebt ook antitarnish blocks (riogrande dacht ik zwz) en die kan een grotere ruimte aan, en zijn bijv te plaatsen achter je collierhouders (geen idee hoe even anders te benamen)
He dat is handig, wist ik niet, mede ook niet naar gekeken. Maar top!
Wnt in die zakjes werkt het zeker wel!


Tis toch zo min mogelijk in aanraking met lucht, omdat daar zwavel in zit?! niet vanwege het zuurstog maar vanwege de zwavel wordt het zwart, zo heb ik het geleerd.
Zwavel maakt het zwart,. Lucht bestaat ook uit zwavel
Weet wat geleerd dat het zuurstof en licht is dat zwart maakt
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Flora
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 178
Lid geworden op: zaterdag 08-01-2011, 20:32
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper

Bericht door Flora »

Dan denk je dat je alles wel weet over een onderwerp, en dan komt er weer veel nieuwe informatie bij. Ik wil dan alles zeker weten en gaan onderzoeken. Soms is dat best vermoeiend, maar het kan wel tot leuke resultaten leiden. Bedankt voor de info jullie allemaal.
Gebruikersavatar
silly
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 921
Lid geworden op: zaterdag 24-10-2009, 21:15
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Calgary Canada

Bericht door silly »

ik heb een zilverpoets doekje en van die stoffen handschoentjes
ik doe het met het doekje nog even oppoetsen terwijl ik de handschoentjes aan heb, dan heb je er geen lichaamszuren erop zitten en dat scheelt ook een klein beetje
... als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan ...
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Dat passiveerbad laat een onzichtbaar beschermlaagje achter op je sieraden, je merkt het totaal niet op en het werkt niet oneindig maar het vertraagt het aanslaan gehoorlijk.
Hoe het bad zonder galvano aan te brengen weet ik niet (nooit gehad) maar ik denk dat het een kwestie van dompelen , afspoelen en drogen is.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1341
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Bericht door @tjuh »

Erika schreef:
@tjuh schreef:die antitarnish velletjes zijn alleen handig bij opbergen/bijoudoze etc. je hebt ook antitarnish blocks (riogrande dacht ik zwz) en die kan een grotere ruimte aan, en zijn bijv te plaatsen achter je collierhouders (geen idee hoe even anders te benamen)
He dat is handig, wist ik niet, mede ook niet naar gekeken. Maar top!
Wnt in die zakjes werkt het zeker wel!


Tis toch zo min mogelijk in aanraking met lucht, omdat daar zwavel in zit?! niet vanwege het zuurstog maar vanwege de zwavel wordt het zwart, zo heb ik het geleerd.
Zwavel maakt het zwart,. Lucht bestaat ook uit zwavel
Weet wat geleerd dat het zuurstof en licht is dat zwart maakt
persoonlijk heb ik gemerkt dat direct zonlicht bij een eenmaal licht aangeslagen object het proces velen malen versneld.
Gebruikersavatar
Huub
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 80
Lid geworden op: zondag 16-09-2007, 19:59
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Oss
Contacteer:

Bericht door Huub »

In de lucht die wij inademen zit meer dan zwavel alleen.
Vruger (Brabants), toen we de deur nog open konden zetten, merkten we de seizoenwisselingen aan de verkleuringen van het zilver en pleet.
In de herfst begint het plantaardig rottingsproces, blaadjes vallen enz en in een groene omgeving ontkom je niet aan een verhoogde hoeveelheid zwavel in de lucht en zwart zilver,
verder is de wintertijd funest vanwege de stook met gassen, en vroeger kolen en hout.
Een droge zomer bespaart je veel poetswerk, een natte zomer kost je veel poetswerk.
In plastic inpakken kan ook verkeerd uitvallen, sommige kunststoffen bevatten ook zwavel .
Had een paar jaar geleden een papiertje met een elastiekje om een gildeschild geklemd (tekst voor de graveur) en daar is nog steeds een streep zichtbaar op het schild als het een tijd niet gepoetst is.
Om de oxidatie op te lossen dompelden wij de voorwerpen in tricopur J80 , afspoelen met warm water (want dan gaan de porien openstaan en spoelen de vloeistofresten weg) en nawrijven met een zilverdoek, of bij sieraden deze natrommelen in heet water met afwasmiddel en met heet water naspoelen.


en zo gaat dat nu al eeuwen, en zo maak ik het oudste zilver van Nederland een keer per jaar schoon, heb daar een foto serie van
maar vindt het plaatsen op een forum niet klantvriendelijk
als iemand mij wil helpen komt het hier te zien.
wat jij zoekt staat op mijn site,
wat jij kwijt wil kan op mijn site
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Ik heb ooit artikel gelezen van de consevatoren van het rijskmuseum welke over het zilver gingen.
zij gaven aan de beste manier van poetsen krijtpoeder en zachte doek.
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Huub schreef:In de lucht die wij inademen zit meer dan zwavel alleen.
Hahahhahah ja dat mag ik hopen gezien ik op zuurstof functioneer. Maar waar zeg ik dat er alleen maar zwavel in d elucht zit dan!?

:shock:


Ik geef alleen aan dat ik heb geleerd dat het vooral zwart wordt door de zwavel in de lucht. Zonlicht zal wel meehelpen, zuurstof blijkbaar ook,
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Plaats reactie