vergulden van damaststaal

Alle vragen over gereedschap en technieken die je nergens anders kwijt kunt
Plaats reactie
smidje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 552
Lid geworden op: zondag 24-01-2010, 14:06
Ervaring: Overig
Woonplaats: Dordrecht
Contacteer:

vergulden van damaststaal

Bericht door smidje »

Ik maak regelmatig damaststaal qua techniek vergelijkbaar met mokume.
Beetje wazig voorbeeld:
Afbeelding
Nu wil ik hiervan ook armbanden maken maar om de binnenkant te beschermen tegen roest wil ik graag een goudlaagje erop hebben (staat wel sjiek ook).
Is het mogelijk om dit te vergulden of moet er nog een laag tussen?
Gaat het zwart, dat is ontstaan door etsen en dus een soort oxide is, problemen geven?
tips, suggesties?
de vorige armband heb ik met 2-laags bladgoud geplakt en daarna met parketlak behandeld.
Is er een betere, snellere methode :?: ](*,) :?:
"Quality is a habit not an act"
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Harm, ik kan je van geen enkel advies dienen maar ik vind het wel razend interessant dat jij met damast staal bezig bent.
Ik heb toevallig in dit weekend meer messen bekeken dan in de rest van mijn loopbaan, simpel omdat ik naar een expositie over Vikingen in het Drentsch Museum ben geweest.
Ik kwam op mijn Google zoektocht daarna een fantastisch blog tegen over Vikingmessen.
Niet alles is in damast staal gemaakt maar alles er omheen alsook de schdes zijn prachtig, ik zal je het blog even meegeven hier, ik ga daar zelf ook nog eens mee aan de slag, vooral die schedes, als mes neem ik eerst wel even een mooi Ikea mes M:0
Ik heb nog eentje liggen dat lijkt qua type precies een Vikingmes.
Mischien verveel ik je met deze informatie maar dan lees er maar overheen
http://edvinsjoberg.blogspot.nl/
kijk maar even.
Overigens, mooi mes hoor die van jou !!! nu het heft nog even laten zien :wink:
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Lijkt me zonde om zo'n mooi stukje vakwerk te verstoppen achter een goedkoop verguld laagje. NIET DOEN!!!!!
Wat wel zou kunnen is b.v. een ader uit het patroon in goud inleggen. Dat ziet er dan wel geweldig uit. Veranderd niets aan de roestgevoeligheid van de rest maar houdt het wel "Ambachtelijk".
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 460
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: vergulden van damaststaal

Bericht door Briolet »

smidje schreef:Is het mogelijk om dit te vergulden of moet er nog een laag tussen?
Gaat het zwart, dat is ontstaan door etsen en dus een soort oxide is, problemen geven?:
Ik neem aan dat je het doet om roestvorming op de huid te voorkomen. Ik denk dat je het moet voorbehandelen, al was het alleen maar om je verguldingsbad zelf goed te houden. Bij wieland zag ik dit pre-treatment bad. En bijou modern heeft diverse wieland baden, dus deze misschien ook wel. Maar bij goud plateren beginnen ze altijd met een pre plating bad, ongeacht de ondergrond. Je zult in elk geval een dikke goudlaag moeten aanbrengen omdat simpel vergulden vast niet lang houd.

Ik kan me voorstellen dat de pre treatment behandeling ook de oxide oplost zodat dat geen probleem is. Maar er zijn hier vast wel ervarings deskundigen die zullen reageren.
smidje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 552
Lid geworden op: zondag 24-01-2010, 14:06
Ervaring: Overig
Woonplaats: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door smidje »

Willem je raakt precies de juiste snaar ik ben dol op dit soort messen, ik kreeg als kind een Sami kindermes van mijn opa en naar mate ik groter werd kreeg ik elke keer een groter mes.
Erg mooi de schedes die op de site te zien zijn.
Het heft laat ik zeker niet zien want het is een raar gegoten alluminium ding met plastic schaaltjes maar de klant bepaalt in dit geval.

@ Daniel,
Het is niet mijn bedoeling om het damast te verstoppen maar om de binnenkant van de armbanden te beschermen tegen roest, de buitenkant blijft natuurlijk gewoon damast.
"Quality is a habit not an act"
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Het is niet mijn bedoeling om het damast te verstoppen maar om de binnenkant van de armbanden te beschermen tegen roest, de buitenkant blijft natuurlijk gewoon damast.
Ah gelukkig.
Dan moet je denk ik een verguldbedrijf zoals Haveman bellen om te vragen hoe ze staal zouden behandelen.
Ik denk eerst vernikkelen, verkoperen en dan vergulden.
Dit kan je echter zomaar 200,- kosten en dan is het misschien interessanter om er zelf een fijnzilveren binnenring/band in te maken.
Als wij ijzerovens gingen maken met de historische metaalgroep kwam er vaak iemand langs die voor een smid ringen voorzach van een zilveren binnen ring. Hij gebruikte daarvoor fijnzilver omdat dat A niet aanslaat
B supermakkelijk om te velzen is. + rekken, stuiken, hameren en bruneren.
The best things in life are still made by hand
smidje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 552
Lid geworden op: zondag 24-01-2010, 14:06
Ervaring: Overig
Woonplaats: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door smidje »

Haveman kende ik nog niet bedankt. Ik ga ze eens bellen.
De optie met de binnenring ken ik wel maar ik zal eerst mijn versie met bladgoud en lak gaan uittesten (lees zelf dragen) :D :D
"Quality is a habit not an act"
Gebruikersavatar
akkasilver
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 735
Lid geworden op: zondag 06-04-2008, 21:25
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door akkasilver »

Mja, zullen we een messentopic openen? Ik ben al jaren verzot op messen en het is nog meer toe gaan slaan sinds ik de messenbeurs in Tiel heb bezocht, langzaamaan komt alles in beweging (boeken zijn half doorgenomen, staal is aanwezig, heftmateriaal ook, patroon getekend, oud zaagblad inmiddels met veel moeite doorgekregen... ook een paar oude messen ontmanteld om te 'pimpen'), maar het is zo rot als je er nog bij moet werken om je boodschappen te betalen want dat kost erg veel tijd. :roll:
Toch blijf ik -ondanks mijn eigen onderschrift- hoop houden dat ik op een dag iets kan tonen. :D
Heleen

PS ik ben benieuwd naar het resultaat van de armbanden, Harm! (en wel apart ja, een damast lemmet met aluminiumheftje...)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister
smidje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 552
Lid geworden op: zondag 24-01-2010, 14:06
Ervaring: Overig
Woonplaats: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door smidje »

Messentopic klinkt goed, ik ben wel benieuwd hoeveel goudsmeden zich "stiekum" met messen bezighouden en de graveurs kunnen zich al helemaal uitleven op de onderdelen. Om van te watertanden :D
"Quality is a habit not an act"
athanor
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 22
Lid geworden op: vrijdag 19-10-2012, 22:40
Ervaring: Overig
Woonplaats: Wodecq
Contacteer:

Bericht door athanor »

Om het roesten te verminderen en bijna op te heffen kan je gaan werken met de staalsoort 45NcD16 en bijvoorbeeld 51Cv4 je gebuikt dan 60% van het eerste staal , na de vormgeving ga ja dan harden en niet ontlaten zodanig dat je hardheid boven de 60 HRC zit en dan hoogglans polijsten en dan etsen en buffen , als je een beetje diepte hebt ge?tst kan je zonder patroonverlis zeker zeer mooi werken
helemaal roestvrij is het dan niet maar als je armband gedragen wordt zal hij zeker niet roesten, en als je niet allergisch bent aan Ni is er geen vuiltje aan de lucht.
Dirk
mijn ervaring is de optelsom van mijn fouten
smidje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 552
Lid geworden op: zondag 24-01-2010, 14:06
Ervaring: Overig
Woonplaats: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door smidje »

Bij sieraden ben je helaas wel gebonden aan de regelgeving die verbiedt om metalen die nikkel afgeven te gebruiken, dit probeer ik juist te vermijden door het nikkelhoudende materiaal te scheiden van huidcontact door een goudlaagje.
De hoge hardheid en niet ontlaten lijkt me ook niet echt geschikt voor bijvoorbeeld armbanden i.v.m starheid en breukgevoeligheid.
"Quality is a habit not an act"
athanor
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 22
Lid geworden op: vrijdag 19-10-2012, 22:40
Ervaring: Overig
Woonplaats: Wodecq
Contacteer:

Bericht door athanor »

smidje schreef:Bij sieraden ben je helaas wel gebonden aan de regelgeving die verbiedt om metalen die nikkel afgeven te gebruiken, dit probeer ik juist te vermijden door het nikkelhoudende materiaal te scheiden van huidcontact door een goudlaagje.
De hoge hardheid en niet ontlaten lijkt me ook niet echt geschikt voor bijvoorbeeld armbanden i.v.m starheid en breukgevoeligheid.
Bedankt voor de info over de wetgeving inzake Ni daar had ik niet bij stilgestaan maar dat is natuurlijk logisch !
Dirk
mijn ervaring is de optelsom van mijn fouten
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 460
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Bericht door Briolet »

Klopt het wel dat nikkel in sieraden verboden is? Het laatste wat ik in Duitse bladen las (ca 15 jaar geleden in Uhren und Schmuck) was dat er alleen vermeld moest zijn dat ergens nikkel in zat. En dan ook alleen maar als het meer dan een bepaalde hoeveelheid nikkel aan de huid kon afgeven.

De meeste fabrikanten hebben daarop besloten om nikkel weg te laten omdat zo'n vermelding een sieraad moeilijk verkoopbaar maakt. Sinds de tijd is men in Duitsland al gestopt met nikkel-witgoud. Maar dat was toen nog geen verbod. Zelfs in onze euro munten zit nog nikkel. (In de 1 en 2 euro munten) Het witte deel bevat zelfs 25% nikkel, het gele deel 5%.

Edit: Ik vond nu toch dat het nikkel verbod ergens in 2001 van kracht geworden is. hier en hier stonden een paar verwijzingen, maar dan toch vreemd dat er nikkel in de euromunten zit en de kassi?res bij de supermarkt nog steeds munten mogen aannemen. Ik kan me van het eerste euro-jaar nog beelden herinneren van mensen met handschoenen achter de kassa. :? Toenmalig minister Zalm zij indertijd dit over de nikkel allergie bij kamervragen over de euro munten.
Plaats reactie